No. 6 (2022)
Artículos

The future as a new scenario for mythology: biblical stories in dystopian cinema

Francisco de Paula Enrile Sánchez
USPCEU
Published December 29, 2022

Keywords:

dystopian films, Norse mythology, Bible, Ilustration, in illo tempore, symbol, recreation
How to Cite
Enrile Sánchez, F. de P. (2022). The future as a new scenario for mythology: biblical stories in dystopian cinema. ACTIO NOVA: Revista De Teoría De La Literatura Y Literatura Comparada, (6), 138–171. https://doi.org/10.15366/actionova2022.6.006

Abstract

The purpose of this paper is to study the influence of the myths from the Bible in the imaginary of dystopian films. Firstly, we will analyse how the process of the rationalization of the world, with the development of historiography, has brought man to discard past as a potential temporal frame for myths, forcing mankind to look for new possible scenarios in the future, where it can develop the themes already presented in precedent mythologies. In this sense, we will analyse how the Bible can stand as a powerful source of myths. Secondly, we will analyse how dystopian films, as an exponent of this construction of myths into the future, replicates some of the themes and narrations from the Bible, using them to develop a new, modern mythology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alatorre, Antonio (1960): «Algunas notas sobre la "Misa de amores"». Nueva Revista de Filología Hispánica, 14: 325-328. https://doi.org/10.24201/nrfh.v14i3/4.3295 (último acceso: 15/02/2022).

Albaladejo, Tomás (2009): «La poliacroasis en la representación literaria: un componente de la retórica cultural». Castilla. Estudios de Literatura, 0, pp. 1-26.

Albaladejo, Tomás (2014): «Ge?neros literarios, clases de textos y ana?lisis interdiscursivo. Perspectivas de la reto?rica cultural». En: Sánchez Mesa, D., Ruiz Martínez, J. M. y González Blanco, A. (eds.). Teori?a y comparatismo: Tradicio?n y nuevos espacios. (Actas del I Congreso Internacional de ASETEL). Granada: Universidad de Granada: 37-53.

Albaladejo, Tomás, y Amezcua Gómez, David (2014): «La literatura y la Gran Guerra: Siegfried Sassoon y las trincheras». Monteagudo: Revista de literatura espan?ola, hispanoamericana y teori?a de la literatura, 19: 21-37.

Aller, M. (2020): «'Dune': Warner Bros. retrasa su estreno hasta octubre de 2021 (y no es el único cambio de fecha que hace)». Fotogramas, 6 de octubre. https://www.fotogramas.es/noticias-cine/a34276165/dune-fecha-estreno-retraso-octubre-2021/ (último acceso: 15/02/2022).

Amezcua Gómez, David (2011) La teoría literaria de Northrop Frye [en línea]. Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Madrid, en: http://hdl.handle.net/10486/9765. (último acceso: 15/02/2022).

Balló, Jordi y Pérez, Xavier (2006): La semilla inmortal: Los argumentos universales en el cine. Barcelona: Anagrama.

Barraycoa, Javier (2014): «La función social del imaginario distópico». En: CAIRO CAROU, H. y FINKEL MORGENSTERN, L. (coords.) Crisis y cambio. Propuestas desde la Sociología: actas del XI Congreso Español de Sociología. Universidad Complutense de Madrid, 2: 1132-1138.

Blake, William (2019): Canciones de Inocencia y de Experiencia, introducción de José Luis Caramés y Santiago González Corugedo, Madrid, Cátedra.

Cayley, David (1997): Conversación con Northrop Frye. Traducción de Carlos Manzano. 1a edición. Barcelona: Editorial Península.

Durkheim, Émile (1968): Las formas elementales de la vida religiosa, Buenos Aires, Editorial Schapire.

Eliade, Mircea (1991): Mito y realidad, Barcelona, Labor.

Frye, Northrop (1996): Poderosas palabras, traducción al español de Claudio López Lamadrid, Barcelona, Muchnik Editores.

Frye, Northrop (2018): El gran co?digo: Una lectura mitolo?gica y literaria de la Biblia, traduccio?n de Elizabeth Casals, Barcelona, Editorial Gedisa.

Harari, Yuval Noah (2015): Sapiens: De animales a dioses, Madrid, Debate.

Herbert, Frank (2020): Dune, Barcelona, DeBolsillo, Penguin Random House.

Jung, Carl Gustav (1979): El hombre y sus símbolos, 2ª edición, Madrid, Aguilar S.A.

Kirk, Geoffrey Stephen (1973): El mito, su significado y funciones en las distintas culturas, Barcelona, Barral.

Lara Martínez, María (2018): «Genealogía de la secularización. Revisión historiográfica del “Desencantamiento del mundo”», Fides et Ratio, 3: 125-152.

Lòpez Keller, Estrella (1991): «Distopía: otro final de la utopía». REIS, Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 55: 7-23.

Marín Gavilá, Marta (2019): «Distopías climáticas en el cine contemporáneo: Ecofeminismo para salvar el mundo en Mad Max: Furia en la carretera», Saitabi. Revista de la Facultat de Geografia i Història, 69: 227-246.

Milton, John (2003): El Paraíso perdido, Madrid, Espasa Calpe.

Molina Agudo, Inés (2019): «Entre Babel y Etemenanki: La imagen arquitectónica de la ciudad comunitaria, 1960- 1970», Revista de Estudios Globales y Arte Contemporáneo, 6, 1: 235-268.

Nietzsche, Friedrich (2020): Así habló Zaratustra, Madrid, Alianza Editorial.

Núñez Lavedeze, Luis (1985): «De la utopía clásica a la utopía actual», Revista de Estudios Políticos, 44: 47-80.

Peterson, Jordan (2018): Biblical Series II: Genesis 1: Chaos & Order. Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=hdrLQ7DpiWs&t=3584s (último acceso: 15/02/2022).

Safranski, Rüdiger (2018): Romanticismo: Una odisea del espíritu alemán, traducción de Raúl Gabás Pallás, Barcelona, Tusquets Editores.

Steiner, George (1993): «Roncevaux», en Sollors, Werner (ed.) (1993): The return of thematic criticism, Cambridge, MA: Harvard University Press. https://books.google.es/books?id=DCWrclfJsFcC&pg=PA299&lpg=PA299&dq=george+steiner+roncevaux&source=bl&ots=0tN7qV9Ej4&sig=ACfU3U2cILaLIklQp8tlTr7Jl3A3yD6mMg&hl=es&sa=X&ved=2ahUKEwjYi_j8tcj2AhXIyYUKHbPwCOYQ6AF6BAguEAM#v=onepage&q=george%20steiner%20roncevaux&f=false (último acceso: 15/02/2022).

Unamuno, Miguel de (20213): San Manuel Bueno, mártir / Cómo se hace una novela, Madrid, Alianza Editorial.

Obras cinematográficas

Blade Runner (1982): Ridley Scott. Warner Bros.

Blade Runner 2049 (2017): Denis Villeneuve. Warner Bros.

Dune (1984): David Lynch. Universal Pictures.

Dune (2021): Denis Villeneuve. Warner Bros.

Hijos de los hombres (2006): Alfonso Cuarón. Universal Pictures.

Mad Max: Fury Road (2015): George Miller. Warner Bros.

Star Wars (saga: 1977-2019): George Lucas y varios directores. Lucasfilm, 20th Century Fox, Walt Disney Pictures.

Waterworld (1995); Kevin Costner. Universal Pictures.