Literature and film, a choreography of the look. : On the purposes of the undecible, in “the dying animal” (Philip Roth, 2001)
Keywords:
literature, cinema, device, visual, adaptationCopyright (c) 2020 José Ignacio Lorente Bilbao

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Abstract
The dying animal is a novel by the writer Philip Roth, published in 2001. The plot revolves around the retrospective look of the protagonist, a 60-year-old teacher, cultural critic and media figure, about the relationship with a young student, with whom he has transgressed the aesthetic distance that kept him from falling into the chaos of passionate love and jealousy.
The story was adapted for the cinema in 2008, entitled Elegy / La elegida, by the spanish director Isabel Coixet. The film transfers to the screen the unique visual device that the novel uses as a procedure to generate a space for the reader's involvement and participation. The result of the transfer of this device to the cinema consists of what could be called a choreography of the gaze, oriented towards the mobilization of the viewer's work in the film.
Downloads
References
Agamben, Giorgio (2015): Qué es un dispositivo, Barcelona, Anagrama.
Badiou Alain, Tarby, F. (2013): La filosofía y el acontecimiento, Buenos Aires, Amorrortu.
Badiou Alain, Truong, N. (2011): Elogio del amor, Madrid, La esfera de los libros.
Badiou, Alain (2004): «El cine como experimentación filosófica», en Gerardo Yoel (Comp.) (2004): Pensar el cine 1: imagen, ética y filosofía, Buenos Aires, Manantial.
Bajtin, M. (1989): Teoría y estética de la novela, Madrid, Taurus.
Baudrillard, Jean (1978): Cultura y simulacro, Barcelona, Kairós
Bazin, André (2001): «A favor de un cine impuro. Defensa de la adaptación», en André Bazin (2001) ¿Qué es el cine?, Madrid, Rialp.
Cherolis, Stephanie (2006): «Philip Roth's Pornographic Elegy: The Dying Animal as a Contemporary Meditation on Loss», Philip Roth Studies 2.1. https://doi.org/10.3200/PRSS.2.1.13-24
De Man, Paul (1996): El concepto de ironía, Episteme, Valencia.
Deleuze, Gilles (1984): La imagen-movimiento. Estudios sobre cine, Barcelona, Paidós.
Deleuze, Gilles (1987): La imagen-tiempo, Barcelona, Paidós.
Deleuze, Gilles, Guattari, Félix (2004): Mil Mesetas. Pre-Textos, Valencia.
Echevarría, Ramón (2012): «Los psicoanálisis de Philip Roth. Negociando con el propio narcisismo», Temas de psicoanálisis, 3, Enero.
Genette, Gerard (1989): Palimpsestos. La literatura en segundo grado, Madrid, Taurus.
Genette, Gerard (1989): Figuras III, Barcelona, Lumen.
Greimas, Algridas J. Fontanille, Jacques (1982): Semiótica de las pasiones. De los estados de las cosas a los estados de ánimo, Barcelona, Siglo XXI Editores.
Greimas, Algridas J. y Courtés, J. (1990): Semiótica. Diccionario razonado de la teoría del lenguaje, Madrid, Gredos.
Kristeva, Julia (1984): El texto de la novela, Barcelona, Lumen.
Lacan, Jacques (1989): «El estadio del espejo como formador de la función del yo [Je] tal como se nos presenta en la experiencia analítica», Escritos, Siglo XXI.
Mathews, Peter (2007): «The Pornography of Destruction. Performing Annihilation in The Diying Animal», Philip Roth Studies, Heldref Publications, Spring 2007. https://doi.org/10.3200/PRSS.3.1.44-55
Peirce, Charles S. (1987): Fragmentos de Obra Lógica Semiótica, Taurus, Madrid.
Rancière, Jacques, Bassas, Javier (2019): El litigio de las palabras. Diálogo sobre la política y el lenguaje, Barcelona, Ned Ediciones.
Rancière, Jacques (2012): El malestar en la estética, Buenos Aires, Clave intelectual.
Rancière, Jacques (2005): La fábula cinematográfica. Reflexiones sobre la ficción en el cine, Barcelona, Paidós comunicación.
Rancière, Jacques (2014): El reparto de lo sensible. Estética y política, Buenos Aires, Prometeo.
Roth, Philip (2019): «La primacía del ludus», en Philip Roth (2019): ¿Por qué escribir? Ensayos, entrevistas y discursos (1960-2013), Barcelona, Penguin Contemporánea.
Roth, Philip (2015): El animal moribundo, traducción al español de Jordi Fibla, Barcelona, Penguin House, colección Contemporánea.
Roth, Philip (2006): El pecho, Barcelona, Mondadori.
Roth, Philip (2007): El profesor del deseo, Barcelona, Penguin Contemporánea.
Roth, Philip (2006): Elegía, Barcelona, Mondadori.
Sontag, Susan (2008): La enfermedad y sus metáforas, Barcelona, Muchnik Editores.