No. 3 (2019)
Artículos

MANN AND NIETZSCHE: THE AESTHETICS OF ILLNESS

Francesco Panico
Universidad Veracruzana
Bio
Editora invitada: Claudia Sofía Benito Temprano
Published December 6, 2019

Keywords:

Illness, Aesthetics, Beauty, Morality, Madness
How to Cite
Panico, F. (2019). MANN AND NIETZSCHE: THE AESTHETICS OF ILLNESS. ACTIO NOVA: Revista De Teoría De La Literatura Y Literatura Comparada, (3), 56–77. https://doi.org/10.15366/actionova2019.3.003

Abstract

The paper proposes a reading of the illness as aesthetic means in the frame of literary practice. The exposition will start from an analysis of Death in Venice, by Thomas Mann, work where the speech on the illness and the aesthetics of the novel are constructed mutually. Later I propose a hypothesis about the illness in Friedrich Nietzsche's life and creation, both in aesthetical and ethical meanings. Finally, as a compendium, I will conclude with a comment on the experience of illness of Hans Castorp, the central character of The magic Mountain, by Thomas Mann.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alighieri, Dante (1988): La Divina Commedia, Milano, Hoepli.

Bajtín, Mijaíl (2005): Problemas de la poética de Dostoievski, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Bajtín, Mijaíl (2003): La cultura popular en la Edad Media y el Renacimiento, Madrid, Alianza Editorial.

Bacarlett, María Luisa (2006): Friedrich Nietzsche, la vida, el cuerpo y la enfermedad, Ciudad de México, UNAM.

Bateson Gregory, Bateson Mary Catherine (2013): El temor de los ángeles, Barcelona, Paidós.

Burger, Peter (1994): «La verdad estética», en Criterios, 31: 5-23.

Calvino, Italo (2016): Lezioni americane, Milano, Mondadori.

Camus, Albert (2012): La Caída, Madrid, Alianza Editorial.

Canetti, Elias (2013): Masa y poder, Madrid, Alianza Editorial.

Carr, David (1999): «Art, Practical Knowledge and Aesthetic Objectivity», en Ratio, 12: 240-256. https://doi.org/10.1111/1467-9329.00090

Dewey, John (1934): Art as Experience, New York, Perigee Books.

De Maupassant, Guy (2008): La Horla, Ciudad de México, Gandhi Ediciones.

Dutton, Denis (2014): El instinto del arte, Barcelona, Paidós Ibérica.

Galilei, Galileo (2008): Dialogo sopra i due massimi sistemi del mondo, Bologna, BUR-Rizzoli.

Grmek, Mirko, Gourevitch, Danielle (2000): Le malattie nell’arte antica, Firenze, Giunti.

Janz, Curt Paul (1982): Vita di Nietzsche. Vol. III, Bari, Laterza.

Konrad, Joseph (2011): Corazón de las tinieblas, Xalapa, Universidad Veracruzana.

Mann, Thomas (2010): Doktor Faustus, Buenos Aires, Edhasa.

Mann, Thomas (2005): La montaña mágica, Buenos Aires, Edhasa.

Mann, Thomas (1982): La muerte en Venecia, Barcelona, Plaza & Janes.

Menninghaus, Winfried (2015): A cosa serve l’arte? L’estetica dopo Darwin, Verona, Fiorini Editore.

Monod, Jacques (2007): El azar y la necesidad: ensayo sobre la filosofía natural de la biología moderna, Barcelona, Tusquets.

Morabito, Raffaele (2018): L’idea della scrittura tra medioevo e umanesimo, Roma, Carocci.

Nietzsche, Friedrich (2008): Así habló Zaratustra, Madrid, Alianza Editorial.

Nietzsche, Friedrich (2005): Ecce homo. Como se llega a ser lo que se es, Madrid, Alianza Editorial.

Nietzsche, Friedrich (2002): La Gaya Ciencia, Madrid, EDAF.

Reyes, Alfonso (2012): Cuestiones estéticas, Monterrey, UANL.

Surdich, Luigi (2008): Boccaccio, Bologna, Il Mulino.

Svevo, Italo (2009): La conciencia de Zeno, Madrid, Debolsillo.

Tabucchi, Antonio (2013): Sostiene Pereira, Barcelona, Anagrama.