No. 3 (2019)
Artículos

MILESTONES OF THE CRITICAL RECEPTION OF HOFFMANN'S WORK IN MEXICO (1855-1917)

Sergio Armando Hernández Roura
Instituto de Investigaciones filológicas, UNAM
Bio
Editora invitada: Claudia Sofía Benito Temprano
Published December 6, 2019

Keywords:

Reception, Mexico, literary criticism, Hoffmann, fantastic literature, XIX century
How to Cite
Hernández Roura, S. A. (2019). MILESTONES OF THE CRITICAL RECEPTION OF HOFFMANN’S WORK IN MEXICO (1855-1917). ACTIO NOVA: Revista De Teoría De La Literatura Y Literatura Comparada, (3), 231–257. https://doi.org/10.15366/actionova2019.3.010

Abstract

One of the fundamental aspects of reception of E.T.A. Hoffmann in Mexico is constituted by the reactions that his works aroused in the reading public. The purpose of this article is to show the main criticism texts that Hoffmann’s works received in Mexico during the 19th and early 20th centuries. In this regard, the judgments come from Europe are important to understand the path followed by the interpretations given in Mexico to his work. The opinions expressed through the Mexican press, based their assessments on them at first, and then, in a clear process of adaptation, assimilation and development, they were used in the reflection on the work of the German writer.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altamirano, Ignacio Manuel (1986a), Obras completas V. Textos costumbristas. México: SEP.

Altamirano, Ignacio Manuel (1986b), Obras completas XII. Escritos de literatura y arte. Tomo I. México: SEP.

Bellemin-Noël, Jean (2001), «Notas sobre lo fantástico (Textos de Théophile Gautier)», en David Roas (comp.), Teorías de lo fantástico, Madrid, Arco/Libros, pp. 107-140.

Bravo-Villasante, Carmen (1992), El alucinante mundo de E.T.A Hoffmann. Palma de Mallorca: J.J Olañeta.

Breuillac, Marcel (1907), «Hoffmann en France. Étude de littérature comparée (Suite)», en Revue d'Histoire littéraire de la France, año 14, núm. 1, enero-marzo, pp. 74-105.

Bessière, Irène (2001), «El relato fantástico: forma mixta de caso y adivinanza», en ROAS, David (ed.), Teorías de lo fantástico. Madrid: Arco/Libros, pp. 83-104.

Caillois, Roger (1966), Imágenes, imágenes… Ensayos sobre la función y los poderes de la imaginación. Barcelona: Edhasa, 1970.

Castex, P-G. (1951), Le conte fantastique en France. De Nodier à Maupassant. París: José Corti, 1962.

Clark de Lara, Belem y Ana Laura Zavala Díaz (eds.) (2011), La construcción del modernismo. México: UNAM.

Freud, Sigmund (1919), «Lo siniestro», en Hoffmann, E.T.W., El hombre de arena. México: Factoría Ediciones, 2007, pp. IX-LVI.

Gautier, Théophile (1981), La morte amoureuse, Avatar et autres récits fantastiques. Ed. de Jean Gaudon. París: Gallimard.

Hernández Roura, Sergio (2016), La recepción e influencia de Egar Allan Poe en México (1859-1922). Tesis de doctorado. Universidad Autónoma de Barcelona.

Hernández Roura, Sergio (2019), «Altamirano en los límites de lo fantástico (hoffmaniano)», en Bibliographica. Vol. 2, núm. 1, primer semestre. https://doi.org/10.22201/iib.bibliographica.2019.1.44

Hoffman, E.T.W. (2006), Cuentos de Hoffmann. Trad. y prólogo de José María Roa Bárcena. México: Factoría Ediciones.

Lovecraft, H.P. (1939), El horror en la literatura. Madrid: Alianza, 1998.

Merlo, Christiano (2011), «Gautier critique d'Hoffmann», en Études littéraires, vol. 42, núm. 3, pp. 71-82. https://doi.org/10.7202/1012018ar

Bopp, Marianne O. de (1961), Contribución al estudio de las letras alemanas en México. México: UNAM.

Pérez Gil, Violeta (1993), «La recepción de E.T.A Hoffmann. Primeras traducciones al francés y al español», en Margit Raders y Julia Sevilla (eds.), III Encuentros Complutenses en torno a la traducción: 2-6 de abril de 1990. Madrid: Editorial Complutense, pp. 225-232.

Ramos, Julio (1989), Desencuentros de la modernidad en américa latina, Literatura y política en el siglo XIX. México: Fondo de Cultura Económica, 2003.

Roas, David (2002), Hoffman en España. Recepción e influencias. Madrid: Biblioteca Nueva.

Roas, David (2006a), «Hacia una teoría sobre el miedo y lo fantástico», en Semiosis, núm. 3, pp. 95-116.

Roas, David (2006b), De la maravilla al horror. Los inicios de lo fantástico en la cultura española (1750-1860). Vilagarcía de Arousa: Mirabel Editorial.

Roas, David (2011a), La sombra del cuervo. Edgar Allan Poe y la literatura fantástica del siglo XIX. Madrid: Devenir.

Roas, David (2011b), Tras los límites de lo real. Madrid: Páginas de espuma.

Staël, Madame de (1968), De l'Allemagne. Presentación y cronología de Simone Balayé. 2 v. París: GF-Flamarion, 2018.

Staël, Madame de (2015), La literatura y su relación con la sociedad. Trad., presentación y notas de Xavier Roca-Ferrer. Córdoba, España: Berenice.

Spoelberch de Lovenjou, Ch. de (1968). Histoire des Œuvres de Théophile Gautier. Ginebra: Slatkine Reprints.

Taine, Hipólito (1863), Introducción a la historia de la literatura inglesa. Tr. de J.E. Zúñiga. Prólogo de L. Rodríguez Aranda. Buenos aires: Aguilar, 1977.

Todorov, Tzvetan (1970), Introdución a la literatura fantástica. México: Premià, 1987.

Teichmann, Elizabeth (1961), La fortune d'Hoffmann en France. París: Genf.

Yllera, Alicia (1996), Teoría de la literatura francesa. Madrid: Síntesis.

Zea, Leopoldo (1968), El positivismo en México: Nacimiento, apogeo y decadencia. México: FCE, 1975.