No. 2 (2021)
Artículos

The Roots of a Rumble: Plato’s Legacy in the Genesis of Hegelian Dialectical Thought

Miguel Ángel Morenas Rodríguez
Universidad Carlos III de Madrid
Portada del número 2 de la revista Antítesis
Published December 29, 2021

Keywords:

dialectics, skepticism, neoplatonism, isostheneia, unity, Modernity
How to Cite
Morenas Rodríguez, M. Ángel. (2021). The Roots of a Rumble: Plato’s Legacy in the Genesis of Hegelian Dialectical Thought. Antítesis - Revista Iberoamericana De Estudios Hegelianos, (2), 25–54. https://doi.org/10.15366/antitesis2021.2.001

Abstract

Abstract

Despite the well-known role that Hegel ascribed to Aristotle’s and Heraclites’ philosophies, other classic philosophies, as Plato’s philosophy, had an essential role in the inspiration over foundations of Hegel’s positions. For this reason, in this work we are going to study the contributions of Plato's dialetics to Hegel's dialectics' development; ranging from Hegel's interpretation of Plato's dialetics since his stay at the Tubinger Stift to the elaboration of Phenomenology of Spirit (1788-1806). We are also going to study the contributions of Plato's dialectics to Hegel's dialectic's development. Parallels and differences between both models will be analysed as well as their influence on later philosophical developments. According to Hegel's Phenomenology, the mission of Modernity is not to purify individuals from the immediate sensitive but instead to develop and animate spiritually universals. We will try to show that nowadays, in times when the universals fall, it is essential to reflect on the roots that, in other times, made them tremble.

Keywords: dialectics, skepticism, neoplatonism, isostheneia, unity, Modernity

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, T. W., Notas sobre literatura, Obra completa. 11, Ediciones Akal, Madrid, 2003. BARRIOS CASARES, M., «Hegel, una interpretación del platonismo», Anales del seminario de

metafísica. Universidad Complutense, Madrid, 1995, pp. 125-147.

––––, «La incidencia de la imagen de Grecia en la obra temprana de Hölderlin», Contrastes:

revista internacional de filosofía. XXII, n.o 2, 2017, pp. 121-137.

CORTÉS, H. y LEYTE, A. (eds.), Cartas Filosóficas de Hölderlin, La Oficina, Madrid, 2020.

DUQUE, F., Historia de la filosofía moderna. La era de la crítica. Akal, Madrid, 1998.

DÜSING, K., Das Problem der Subjektivität in Hegels Logik. Systematische und entwicklungsgeschitliche Untersuchungen zum Prinzip des Idealismus und zur Dialektik, Bouvier, Bonn, 1976.

GADAMER, H. G., La dialéctica de Hegel. Ediciones Cátedra, Madrid, 2000.

HARRIS, H. S, Hegel’s Development: Towards the Sunlight. Oxford, Oxford University Press, 1971.

HEGEL, G. W. F., La Relación del Escepticismo con la Filosofía, Biblioteca Nueva, Madrid, 2013.

––––, Fenomenología del Espíritu, Abada, Madrid, 2010.

––––, Lecciones sobre Historia de la Filosofía II, Fondo de Cultura Económica, Ciudad de Mé- xico, 2005.

––––, «Fragmento de Tubinga», Revista de Filosofía, Editorial Complutense, Madrid, Época III, Vol. VII, 1994, pp. 139-176.

––––, La diferencia entre los sistemas filosóficos de Schelling y Fichte, Alianza Universidad, Madrid, 1989. ––––, Historia de Jesús, Taurus, Madrid, 198.

––––, Escritos de Juventud, Fondo de Cultura Económica, Ciudad de México, 1978. HEIDEGGER, M., «Hegel y los griegos», Revista de Filosofía, 1966, Vol. 13 (1), 115-130. ––––, Nietzsche (traducción por Juan Luis Vermal), Editorial Ariel, Madrid, 2013, pp. 624-682. HEYDER, K. L. W., Kritische Darstellung der Aristotelischen und Hegelschen Dialektik. Erlangen, 1845. HÖLDERLIN, F., Ensayos, Peralta, Madrid, 1976.

––––, F., Poemas, DeBolsillo, Madrid, 2014.

HYPPOLITE, J., Génesis y estructura de la Fenomenología del Espíritu de Hegel, Ediciones Penín-

sula, Madrid, 1974.

SOLÉ, M. J., El ocaso de la Ilustración: La polémica del spinozismo, Universidad Nacional de Quil- mes, Bernal, 2012.

KANT, I., Crítica de la Razón Pura. Taurus, Barcelona, 2013.

––––, «Qué es la Ilustración», Foro de la Educación. 11, 2009, pp. 249-254.

MARTÍNEZ MARZOA, F., De Kant a Hölderlin, La Oficina, Madrid, 2018.

MONTECINOS FABIO, S., «Máscaras del escepticismo en la filosofía hegeliana», Estudios de Filosofía, Universidad de Antioquía, Antioquía, n.o 60, 2019, pp. 110-140.

––––, La asunción de la reflexión finita en la filosofía de G. W. F. Hegel, UAM, Madrid, 2015.

––––, «Conexiones metodológicas entre las filosofías de Platón y Hegel: la lectura platónica de

la dialéctica hegeliana». Bajo Palabra, UAM, Madrid, época II, n.o 4, 2009, pp. 104-127. PLATÓN, Parménides, Alianza Editorial, Madrid, 2013.

––––, El Banquete, Alianza Editorial: Madrid, 1999.

––––, Diálogos III. Fedón. Banquete. Fedro, Gredos, Madrid, 1989.

––––, Diálogos V. Parménides. Teeteto. Sofista. Político, Gredos, Madrid, 1988.

SURBER, J. O., «Hegel’s Plato: A new departure», en KIM, A. (ed.), Brill’s Companion to German Platonism, Brill, Leiden, 2019.

VÉLEZ, M., «Parataxis poética como pharmakon para la transgresión filosófica: Hegel, Hölderlin y Adorno», en CARRASCO CONDE, A., MACOR, L. A. y ROCCO LO- ZANO, V. (eds.), Hegel y Hölderlin: una amistad estelar, Círculo de Bellas Artes, Madrid, 2021.

VIELLARD-BARON, J.-L., Platonisme et interprétation de Platon à l’époque moderne, Vrin, Paris, 1998.