Vol. 28 (2016)
Sin autor

When the author is the patriarchy. The art dematerialization: from public art to cyberfeminism

Elena García Oliveros
Investigadora independiente
Published February 20, 2018

Keywords:

Public Art of a new genre, Activist Art, Cyberfeminism, Collaborative Art, Community Art
How to Cite
García Oliveros, E. (2018). When the author is the patriarchy. The art dematerialization: from public art to cyberfeminism. Anuario Del Departamento De Historia Y Teoría Del Arte, 28, 73–93. https://doi.org/10.15366/anuario2016.28.004

Abstract

From 70s, many women artists started to break up their relationship with the conventional art system and its recognition process. Women artists compelled by feminism and other social groups created their art projects out of this model. As it seems, at the beginning they were not worried about being included or not in the art circuit. Moreover, they proposed deep changes in relation with traditional art system and authorship. Following generations develop the same emancipatory discourse. Nowadays, this outsider movement sustains the same goals as formulated 50 years ago. This research is based on the personal testimonies of artists who experienced these changes. They explain their creative process and their relationship with institutions. Their analyses are key to determine the diversity of authorship parameters. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Juan Vicente ALIAGA, Orden fálico, Madrid, Akal, 2007.

Montserrat BOIX, “Hackeando el patriarcado: La lucha contra la violencia hacia las mujeres como nexo. Filosofía y práctica de Mujeres en Red desde el ciberfeminismo social”, Labrys, 10 (julio-diciembre 2006) [en línea], https://www.labrys.net.br/labrys10/espanha/boix.htm [Consulta: 14 julio de 2017].

Javier CALLEJO, El esquema espacio temporal en la sociedad digital, Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2008.

Shu Lea CHEANG, Entrevista, 2015 [en línea] http://bit.ly/2rrStMg [Consulta: 12 mayo de 2015].

Lourdes CILLERUELO, “Arte de Internet. Génesis y definición de un nuevo soporte artístico (1995-2000)”, Tesis Doctoral, Facultad Bellas Artes Universidad del País Vasco, 2000.

Alex GALLOWAY, “Un informe sobre ciberfeminismo. Sadie Plant y VNS Matrix: análisis comparativo”, Estudios online, 1997 [en línea], http://www.estudiosonline.net/texts/galloway.html [Consulta: 20 noviembre de 2014].

Dona HARAWAY, “A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century”, en Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature, Nueva York, Routledge, 1991, pp. 149-181.

Suzanne LACY, (Ed.), Mapping the terrain: New Genre Public Art. Seattle, Washington, Bay Press, 1995.

Suzanne LACY, El esqueleto Tatuado, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010 [en línea], http://www.museoreinasofia.es/actividades/suzanne-lacy-esqueleto-tatuado [Consulta: 7 de febrero de 2011].

Suzanne LACY, Entrevista, 2012 [en línea], http://bit.ly/2t3pDHF [Consulta: 20 de mayo de 2014].

Suzanne LACY, Between the door and the street, Creative Time, 2013 [en línea], http://creativetime.org/projects/between-the-door-and-the-street/ [Consulta: 10 junio de 2015].

Suzanne LACY, Entrevista, 2014 [en línea], http://bit.ly/2rnxqiP [Consulta: 20 de mayo de 2014].

Linda NOCHLIN, “From 1971: Why there have been no great women artists?”, Artnews (junio de 2015). Publicado en la web de la revista el 30 de mayo de 2015 [en línea], http://www.artnews.com/2015/05/30/why-have-there-been-no-great-women-artists/ [Consulta: 12 de julio de 2017].

Beatriz PRECIADO, “Volver a la Womanhouse”, blog invitado del Jeu de Paume Peau de Rat, 3 de octubre de 2013 [en línea], http://lemagazine.jeudepaume.org/blogs/beatrizpreciado/2013/10/03/volver-a-la-womanhouse/ [Consulta: 14 de julio de 2017].

María PTQK, Entrevista, 2015 [en línea], http://bit.ly/1xvGOc0 [Consulta: 15 de marzo de 2015].

TOXIC LESBIAN, Del levantamiento feminista al arte público. Matadero, Madrid, 2014 [en línea], http://www.mataderomadrid.org/ficha/3383/del-levantamiento-feminista-al-arte-publico.html http://www.mataderomadrid.org/ficha/5204/brandon.html [Consulta: 12 mayo de 2014].

TOXIC LESBIAN, Del levantamiento feminista al arte público y el ciberespacio. Matadero, Madrid, 2016 [en línea], http://www.mataderomadrid.org/ficha/5204/brandon.html [Consulta: 19 febrero de 2016].

“Who is Suzanne Lacy?”, 13 de enero de 2016, “Blogs & channel”, Tate Modern [en línea], http://bit.ly/2vtnXDW [Consulta: 14 de julio de 2017].

Remedios ZAFRA, “Lectura e interpretación de Brandon”, 2016 [en línea], http://bit.ly/2tMxXc5 [Consulta: 22 de mayo de 2016].

Remedios ZAFRA, “Ciberfeminismo y ‘net-art’, redes interconcectadas”, Diagonal, 17 de abril de 2008. Disponible en Mujeres en Red [en línea] http://www.mujeresenred.net/spip.php?article1454 [Consulta: 14 de julio de 2017]

Remedios ZAFRA, “Femenino.net.art: feminización de la cultura y red Internet”, 2001, p. 1. Disponible en Mujeres en Red [en línea] http://www.mujeresenred.net/spip.php?article1534 [Consulta: 14 de julio de 2017]