Will to truth and principle of veracity in learning. A conversation between Descartes, Rancière and Deleuze
Keywords:
will, truth, learning, Descartes, Rancière, DeleuzeCopyright (c) 2012 F. D´Hoest

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
The purpose of this paper is to bring René Descartes, Jacques Rancière and Gilles Deleuze’s philosophies of education face to face in order to analyze a certain «image» of learning. What is proposed in this work is, mainly, to report the way in which each thinker problematizes the relation between will and truth in learning, and therefore to see if it is possible to think learning in another way than as a passage from ignorance to knowledge.
Downloads
References
Arendt, H., La vida del espíritu, Barcelona, Paidós, 2002.
Bernstein, R., Beyond Objectivism and Relativism, Pensilvania, University of Pennsylvania Press, 1983.
Canetti, E., “La provincia del hombre”, Obras Completas, vol. IV: Apuntes (1942-1993), Barcelona, Galaxia Gutenberg-Círculo de Lectores, 2006.
Deleuze, G., Nietzsche et la philosophie, París, P.U.F., 1998.
—, Proust et les signes, París, P.U.F., 2010.
—, Différence et répétition, París, PUF, 1968.
Descartes, R., Discours de la méthode, París, Flammarion, 1966.
—, Méditations métaphysiques, París, Flammarion, 1992.
—, Règles utiles et claires pour la direction de l’esprit en la recherche de la vérité, La Haya, Martinus Nijhoff, 1977.
Larrosa, J., “Pedagogía y Fariseísmo. Sobre la elevación y el rebajamiento en Gombrowicz”, Revista Educación y Pedagogía, vol. 15, núm. 36, 2003, pp.83-92..
Pennac, D., Chagrin d’école, París, Gallimard, 2007.
Putnam, H., Razón, verdad e historia, Madrid, Tecnos, 2001.
Quignard, P., Vie secrète, París, Gallimard, 1998.
Rancière, J., Le maître ignorant, París, 10/18, 1987.
—, Le spectateur émancipé, París, La Fabrique, 2008.
Turró, S., Descartes: del hermetismo a la nueva ciencia, Barcelona, Anthropos, 1985