Keywords:
memory, writing, will, autobiography, confessionCopyright (c) 2012 E. Trapanese

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
This essay offers a short analysis, based on the work of the Spanish writer Rosa Chacel, which attempts to focus on philosophical and literary relationships between memory and writing. From this perspective, it proposes a study of the differences and convergences between “autobiography” and “confession” as literary genres in which the writing becomes memory, or recollection, in its many facets.
Downloads
References
Chacel R., Artículos I, en Obra Completa, vol. III, Valladolid, Diputación Provincial de Valladolid / Fundación Jorge Guillén, 1993.
—, Desde el amanecer. Autobiografía de mis primeros diez años, Madrid, Debate, 1993.
—, Estación. Ida y vuelta, Madrid, Pico Roto, 1974.
—, La Confesión, Barcelona, Edhasa, 1970.
—, “Mi obra literaria en el exilio”, en Aznar Soler M. (ed.), El exilio literario español de 1939, II, Barcelona, GEXEL, 1998.
Delgado A., “Rosa Chacel y la necesidad del retorno”, en Ínsula 346 (1975).
Lejeune P., Le pacte autobiographique, París, Seuil, 1975.
Masanet L., La autobiografía femenina española contemporánea, Madrid, Fundamentos, 1998.
Morán Rodríguez C., Figuras y figuraciones femeninas en la obra de Rosa Chacel, Málaga, CEDMA, 2008.
Porlan A., La sinrazón de Rosa Chacel, Madrid, Anjana, 1984.