No. 7 (2012)
Lógica, Filosofía de la Ciencia y del Lenguaje / Logic, Philosophy of Science and Philosophy of Language

Towards the critical study of language variation and change

Portada del número 7 de Bajo Palabra
Published December 30, 2012

Keywords:

Language variation and change, critical study of language, relevance theory, Spanish, question and exclamation marks
How to Cite
Echeverría Arriagada, C. I. (2012). Towards the critical study of language variation and change. Bajo Palabra, (7), 565–573. https://doi.org/10.15366/bp2012.7.049

Abstract

This essay aims to set and demarcate a framework from which language variation and change can be analyzed in a critical, no longer neutral fashion, yet without incurring traditionalistic or supremacist criteria as in the older days, but instead considering language as a phenomenon whose function is to allow the achievement of communication. For this purpose, the proposed criterion will be that of relevance potential, with relevance being understood in accordance with Sperber and Wilson’s work. Also, even when this essay is mainly a prefatory one - i.e. its purpose is to provide the basis for performing an analysis like the one described - an important part of it will be oriented to discuss, as an example, about a distinctive phenomenon of Spanish orthography: the use of question and exclamation marks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amorós Negre, C., “Diferentes perspectivas en torno a la planificación lingüística”, en I. Olza Moreno, M. Casado Velarde y R. González Ruiz (eds.), Actas del XXXVII Simposio Internacional de la Sociedad Española de Lingüística, Pamplona, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra, 2008.

Coseriu, E., “Pour une sémantique diachronique structurale”, en Travaux de Linguistique et de Littérature, 2 (1), 1964.

Dijk, T. v., “Principles of critical discourse analysis”, en Discourse & Society, 4 (2), 1993.

Fairclough, N., Language and Power, Londres, Longman, 1989.

Fairclough, N., y Wodak, R., “Critical Discourse Analysis”, en T. v. Dijk (ed.), Discourse as Social Interaction, Londres, SAGE Publications, 2004.

Gil, J. M., Introducción a las teorías lingüísticas del siglo XX, Buenos Aires, Melusina-Ril, 2001.

Hodge, R., y Kress, G., Language as Ideology, Londres/Nueva York, Routledge, 1993.

Martín Zorraquino, M. A., “Ortografía y antifetichismo de la letra. A propósito de un libro reciente”, en Archivo de Filología Aragonesa, XXXVI-XXXVII, 1985, p. 118.

Martínez Alcalde, M. J., La fijación ortográfica del español: norma y argumento historiográfico, Fráncfort del Meno, Peter Lang, 2010.

Mediavilla, F. S., La puntuación en el siglo de oro: teoría y práctica, tesis para optar al grado de doctor, Universitat Autònoma de Barcelona, 2000.

Real Academia Española, Ortographia Española, Madrid, 1741.

—, Ortografía de la Lengua Castellana, Madrid, 1754.

—, Ortografía de la Lengua Castellana, Madrid, 1815.

—, Nueva gramática de la lengua española: manual, Madrid, Espasa, 2010.

Rona, J. P., “La concepción estructural de la sociolingüística”, en P. L. Garvin y Y. Lastra de Suarez (eds.), Antología de estudios de etnolingüística y sociolingüística, México, UNAM, 1974.

Saussure, F. d., Curso de lingüística general, Buenos Aires, Losada, 1973.

Sperber, D., y Wilson, D., Relevance: Communication and Cognition, Oxford, Blackwell, 1986.

Viaggio, S., Teoría general de la mediación interlingüe, Alicante, Universidad de Alicante, 2004.

Wilson, D., y Sperber, D., “La teoría de la relevancia”, en Revista de Investigación Lingüística, II, 2004.