No. 14 (2017): Monográfico. Filosofía de la cultura audiovisual contemporánea: últimas tendencias
I. Cultura audiovisual contemporánea: tentativas teóricas / Audiovisual cultures: theoretical approaches

Performance and installation art in postmodern visual discourses. Licking the wounds of a damaged imagination

José Gaspar Birlanga Trigueros
Universidad Autónoma de Madrid
Portada número 14 de Bajo Palabra
Published March 1, 2017

Keywords:

installation, performance, image, spectator, post modern, contemporary, aesthetics
How to Cite
Birlanga Trigueros, J. G. (2017). Performance and installation art in postmodern visual discourses. Licking the wounds of a damaged imagination. Bajo Palabra, (14), 69–82. https://doi.org/10.15366/bp2017.14.004

Abstract

The text considers the emerging artistic practices of the last four decades, in the context of the postmodern and contemporary visual discourse. Particularly, it focuses in two of them: installations and performances, analyzing their nuclear determinations (Space, time, body…) These practices, already recognized by art and aesthetic criticism, are particularly valued by having influenced the consolidation of the “open” art piece and the increasingly active role of the public. Thus, the spectator, having changed the way to contemplate and reflect on images and their relationships, is now an indispensable component to not only heal the wounds of a damaged imagination by the empire of the world of the image, but also to contribute to the emergency of new creative universes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baudrillard, Jean, La ilusión y la desilusión estéticas, Caracas, Monte Ávila, 1997.

Bourdieu, Pierre, La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Madrid, Taurus, 1998.

Bourriaud, Nicolas, Estética relacional, Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2006.

Calabrese, Omar, La era neobarroca, Madrid, Cátedra, 1994.

C?linescu, Matei, Cinco caras de la modernidad, Madrid, Técnos, 1991.

Castro, Fernando, Mierda y catástrofe. Síndromes culturales del arte contemporáneo, Madrid, Fórcola, 2014.

Cereceda, Miguel, Problemas del arte contemporane@. Curso de Filosofía del arte en 15 lecciones, Murcia, Cendeac, 2006, p. 277.

Danto, Arthur C., Después del fin del arte. El arte contemporáneo y el linde la historia, Barcelona, Paidós, 1999.

Danto, Arthur C., Qué es el arte. Buenos Aires, Paidós, 2013.

Deleuze, Gilles, La imagen-movimiento. Estudios sobre cine, Barcelona, Paidós, 1992.

Deleuze, Gilles; Guattari, Félix, ¿Qué es la filosofía?, Barcelona, Anagrama, 1994.

Deleuze, Gilles; Guattari, Félix, Rizoma, Valencia, Pre-textos, 1977.

Eco, Umberto, La definición del arte, Barcelona, Destino, 2002.

García Canclini, Néstor, Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad, Barcelona, Paidós, 2001.

Geertz, Clifford, “El arte como sistema cultural”, en Conocimiento local. Ensayo sobre la interpretación de las culturas, Barcelona, Paidos, 1994, pp. 117-146.

Giddens, Anthony, Consecuencias de la modernidad, Madrid, Alianza, 1999.

Jameson, Fredric, “Posmodernismo y sociedad de consumo”, en La posmodernidad, Barcelona, Kairós, 1986.

Jameson, Fredric, Teoría de la posmodernidad, Madrid, Trotta, 1996.

Jiménez, José, Crítica en acto. Barcelona, Galaxia Gutemberg - Círculo de lectores, 2014.

Lyotard, Jean-François, La condición postmoderna. Informe sobre el saber. Madrid, Cátedra. 1984.

Marchan Fiz, Simón, La estética en la cultura moderna, Barcelona, Gustavo Gili, 1977.

Nancy, Jean-Luc, La partición de las artes, Pre-textos, Valencia, 2013.

Schaeffer, Jean-Marie, Adiós a la estética, Madrid, Antonio Machado Libros, 2005.