Keywords:
Galdós, Buñuel, psychoanalysis, Freud, Jung, Kayser, repression, otherness, shadow, cinema and literatureAbstract
The shadow is the repressed as forgotten, the restricted, the invisible. This text deals with said shadow both in the psyche as well as in the human and social bodies. What is displaced and invisible requires a voice and finds in the different forms of artistic expression one of the privileged spheres to express itself. The works of Benito Pérez Galdós and Luis Buñuel show this; the expression of the restricted and invisible is one of the most powerful links between the works of both authors.
Downloads
References
Alejandro, J. y Buñuel, L. (1959). Nazarín (guion). Copia de la Filmoteca Nacional con anotaciones de Luis Buñuel.
_____. Tristana (guion). (1969). Copia de la Filmoteca Nacional con anotaciones manuscritas.
_____. Viridiana (guion). (1995). Madrid: Alma–Plot.
Amorós, A. (1977). «Tristana, de Galdós a Buñuel». Actas del Primer Congreso Internacional de Estudios Galdosianos, 319–329.
Arias, R. (2020). «¿Qué vio Buñuel en Galdós?». Revista de Occidente, 473, 67–80.
Birkhäuser–Oeri, S. (2011). La llave de Oro. Madres y madrastras en los cuentos infantiles. Traducción de Ruth Zauner. Madrid: Turner.
Buñuel, L. (1993). Buñuel por Buñuel. Entr. José de la Colina y Tomás Pérez Turrent. Madrid: PLOT.
_____. (1985). Conversaciones con Buñuel. Entr. Max Aub. Madrid: Aguilar.
Cardona, R. (1998). Galdós ante la literatura y la historia. Las Palmas de Gran Canaria: Cabildo Insular de Gran Canaria.
Calvino, I. (1999). El vizconde demediado. Traducción de Esther Benítez. Madrid: Siruela.
Chatman, S. (1990). Coming to Terms. The Rhetoric of Narrative in Fiction and Film. Ithaca/London: Cornell University Press.
Freud, S. (1996). «Lo siniestro». Obras Completas. Tomo III. Traducción de L. Ballesteros. Madrid: Biblioteca Nueva.
Fuentes, V. (2005). La mirada de Buñuel, Cine, literatura y vida. Madrid: Tabla Rasa.
Han, B. (2019). Hegel y el poder: Un ensayo sobre la amabilidad. Barcelona: Herder.
Harpham, G. (1976). «The Grotesque: First Principles». The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 34.4, 461–468. https://doi.org/10.1111/1540_6245.jaac34.4.0461
Jung, C. G. (1970). Arquetipos e inconsciente colectivo. Traducción de Miguel Murmis. Barcelona: Paidós.
Kaiser, W. (1964). Lo grotesco: su configuración en pintura y literatura. Buenos Aires: Losada.
Nazarín (1959). Dir. Luis Buñuel. CLASA. DVD.
Penuel, A. (1972). Charity in the novels of Galdós. Athens: University of Georgia Press.
Pérez Galdós, B. (2008). Ángel Guerra. Barcelona: RBA, Instituto Cervantes.
_____. (2008). Nazarín. Barcelona: RBA, Instituto Cervantes.
_____. (2011)Tristana. Edición de Raquel Arias. Madrid: Akal.
Rodríguez Puértolas, J. (1975). Galdós: burguesía y revolución. Madrid: Turner.
Ruskin, J. (1886). The stones of Venice. Vol. III. 4ª edición. London: George Allen.
Tristana (1970). Dir. Luis Buñuel. Maron Films. DVD.
Viridiana (1961). Dir. Luis Buñuel. Kingsley–International Pictures. DVD.