No. 4 (2020): Homenaje a Galdós desde la perspectiva republicana
Republic, Culture and Society

Mujer (1931): An attempted spanish repubican feminist press

Rocío González Naranjo
Université Catholique de l’Ouest
Published December 21, 2020

Keywords:

Mujer, feminist press, II Spanish Republic, women in the press
How to Cite
González Naranjo, R. (2020). Mujer (1931): An attempted spanish repubican feminist press. Cultura De La República. Revista De Análisis Crítico (CRRAC), (4), 133–169. https://doi.org/10.15366/crrac2020.4.007

Abstract

The journal Mujer [Woman], which ran for under one year, carried out a unique job of work on the role of women at the time – at once educational, legislative and popularizing. In this article we go into this work in depth, not losing sight of the fact that the journal provided women artists and journalists with a unique space to collaborate and spread a seroral kind of feminism, in the
mould of the associative movement of the moment, although centred on Spain and, therefore, without reference to foreign initiatives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bussy Genevois, D. (2017). La democracia en femenino: Femenismos, ciudadanía y género en la España contemporánea. Prensas de la Universidad de Zaragoza.

Eiroa, M. (2015). «La popularización del saber y la 'generación de las modernas': revistas y espacios femeninos en la España de entreguerras». Amnis. Revue de Civilisation contemporaine Europe/ Amériques, 14, [En línea] http://amnis.revues.org/2621. https://doi.org/10.4000/amnis.2621

González Naranjo, R. (2016a). «Las dramaturgas republicanas: propuesta para un movimiento literario ausente de las antologías», Erich Fisbach et Philippe Rabaté (eds), Les générations dans le monde ibérique, HispanismeS, numéro 8, second semestre 2016, p. 110-128;

González Naranjo, R. (2016b). «Un movimiento artístico no reconocido: las dramaturgas republicanas de la Edad de Plata española», Ríos Guardiola M.G., Hernández González B., Esteban Bernabé E. (Ed.), Mujeres de letras: pioneras en el Arte, el Ensayismo y la Educación, IX Congreso Internacional AUDEM, Región de Murcia, Consejería de Educación y Universidades, p. 676-687.

González Naranjo, R. (2015). «Création et association: le Lyceum Club», Gay-Sylvestre, D. (sous la dr.), Il, Elle: Entre Je(u), Limoges, PULIM, p. 243-259.

González Naranjo, R. (2010). «Triunfos amargos: Halma Angélico y la utopía femenina y política», Vicente González Martín, Mercedes Arriaga Flórez, Celia Sánchez Aramburu et Milagro Martín Clavijo, Máscaras femeninas. Ficción, simulación y espectáculo, Sevilla, Arcibel Editores, Vol. I, p. 553-576.

Hassan Ashmawy, Y. (2016). La narrativa de Sara Insúa. Tesis dirigida por Mañas Martínez, María del Mar. Universidad Complutense de Madrid.

Cano, J. L. (1958). Antología de la nueva poesía española. Gredos.

Louis, A. (2018). «La identidad feminista en la obra de Carmen de Burgos». Estudios Románicos, 27, 33-48. https://doi.org/10.6018/ER/346521

Machado, A. (1994). Cartas a Pilar (edición y prólogo de Depetris, Gincarlo). Salamanca.

Madrenas Tinoco, D., Navas Sánchez-Élez, Ma V., Ribera Llopis, J. M. (2007-2008). «Dos escritoras del novecientos: Matilde Ras y Rosa M. Arquimbau». RLLCGV, XIII, 111-129.

Marrades, M. I. (1978). «Feminismo, prensa y sociedad en España». Papers. Revista de Sociología, 9, 89-134. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v9n0.1001

Martínez Pulido, C. (2015). «El sexismo 'científico' en la Europa decimonónica». Mujeres con ciencia [En línea], 2015, https://mujeresconciencia.com/2015/03/09/el-sexismo-cientifico-en-la-europa-decimononica/.

Moreno Lago, E. M. (2018). Victorina Durán, escritora y artista del teatro de vanguardia. Tesis bajo la dirección de Arriaga Flórez, M. y Rosal Nadales, M., Sevilla.

Rodrigo, A. (2005). María Lejárraga: una mujer en la sombra. Madrid: Algaba Ediciones.

Sánchez Hernández, María F. (2009). «Evolución de las publicaciones femeninas en España. Localización y análisis». Documentación de las Ciencias de la Información, 32, 217-244.