Functional discursive analysis of a colloquial text fragment
DOI:
https://doi.org/10.15366/didacticas2021.24.002Keywords:
Analysis, Construction of discourses, UnderstandingAbstract
Conceptions about discourse take shape in what is currently called speech linguistics, which were achieved because of the contributions of the sciences that, in their own fields, assumed the problems related to communication, cognition and the uses of language in different contexts. The discursive-functional analysis, raised from the cognitive, communicative and sociocultural approach has its bases in three methodological principles: the principle of orientation towards an objective, the principle of selectivity in the analysis and the principle of teaching analysis. The methodological treatment for functional discursive analysis is addressed, which has different operations and three phases: introduction, understanding and analysis, and construction of new discourses.
Downloads
References
BEAUGRANDE, R. (2000): “La saga del análisis del discurso”. En El discurso como estructura y proceso. Estudios sobre el discurso I, de Teun A. van Dijk (comp.). Gedisa. Barcelona.
CALLEJAS, D. (1989): La descripción comunicativo-funcional de la lengua en la enseñanza. Cuba: Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.
CASADO, M (1993): Introducción a la Gramática del Texto del Español. Madrid: Editorial Arco/Libro.
GARCINI, MC. y MATOS, E. (1963) Antología del cuento hispanoamericano. Cuba: Editora del Ministerio de Educación.
NÚÑEZ, R. y DEL TESO, E. (1996): Semántica y pragmática del texto común. Cátedra, Madrid, España.
ROMÉU, A (2003): Teoría y práctica del análisis del discurso. Su aplicación en la enseñanza. Cuba: Ed. Pueblo y Educación.
VAN DIJK y TEUN A. (2000): El discurso como estructura y proceso. Estudios sobre el discurso I. Ed. Gedisa, Barcelona.
