Intertransmedia Narrative in La Celestina by Robert Lepage: Influence of the Aesthetics of Comic Books in the Stage Plastic
Keywords:
dramaturgical analysis, transmediality, Robert Lepage, La Celestina, stage plastic, visual dramaturgy, comicCopyright (c) 2022 José Manuel Teira Alcaraz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
I propose an analysis of the production of La Celestina in Spain by the Canadian director Robert Lepage, from the dramaturgical perspective of the stage plastic. The study of the staging’s visual signs links to the representativeness elements in the text which are enhanced in different measure in the version. The goal is to highlight the fidelity to the aurean literary-dramatic text through aesthetic and stagecraft means of representation of the contemporary stage, which hybridize in the theatre other narrative languages taken from other arts.
Downloads
References
ABUÍN, Anxo (2008). «Teatro y nuevas tecnologías: conceptos básicos». Signa, 17, pp. 29-56. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol17.2008.6172.
ANTÓN, Jacinto (2014). «Núria Espert y Lepage ofrecen una Celestina actual y “muy sensual”». El País (07/09) <https://elpais.com/diario/2004/09/07/espectaculos/1094508002_850215.html> [Consulta: 20/10/2019].
ARDILA, John G. (1998). «Una traducción “políticamente correcta”: Celestina en la Inglaterra puritana». Celestinesca, 22, pp. 33-48 <https://ojs.uv.es/index.php/celestinesca/article/view/19916> [Consulta: 19/10/2019].
BANFF Centre for Arts and Creativity (2019), Playwright and Director Robert Lepage’s Unique Creative Style [video] <https://www.youtube.com/watch?v=pMGPzuF7B_Q> [Consulta: 19/10/2019].
BASTIANES, María (2017). «Entrevistas con Núria Espert y Pilar de Yzaguirre». Celestinesca, 41, pp. 169-178 <https://parnaseo.uv.es/Celestinesca/Celestinesca41/09_Entrevista_Bastianes_Maria.pdf> [Consulta: 8/10/2019].
BASTIANES, María (2016). «La Celestina» en escena (1909-2012). Francisco Javier Huerta Calvo (dir.) [tesis doctoral]. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
BERNALDO DE QUIRÓS MATEO, José Antonio (2009). «La Celestina desde el punto de vista escénico. Consecuencias para la atribución de la autoría». Lemir, 13, pp. 97-108.
CANTERO PASTOR, José Luis (2001). El cómic: plástica y estética de un arte figurativo y cotidiano. Simón Marchán Fiz (dir.) [tesis doctoral]. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
DUNDJEROVI?, Aleksandar Saša (2007). The theatricality of Robert Lepage. Montreal: McGill-Queen’s University Press.
EX MACHINA (2019). «Robert Lepage». Ex Machina <http://lacaserne.net/index2.php/robertlepage/> [Consulta: 19/10/2019].
FERNÁNDEZ GONZÁLEZ, Emilio (2005). «La Celestina en alemán: Un ejemplar único en España de la Biblioteca Histórica de la Universidad Complutense». Pecia Complutense, 2, pp. 1-8.
GIL, Carlos (2005). «La Celestina/Robert Lepage». Artezblai, 15 de marzo <http://www.artezblai.com/artezblai/la-celestina-robert-lepage.html> [Consulta: 20/10/2019].
GUARINOS, Virginia (2007). «Transmedialidades: el signo de nuestro tiempo». Comunicación, 5, pp. 17-22 <http://hdl.handle.net/11441/11753> [Consulta: 20/06/2020].
HELLER, Eva (2004). Psicología del color. Cómo actúan los colores sobre los sentimientos y la razón. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.
HORMIGÓN, Juan Antonio (2002). Trabajo dramatúrgico y puesta en escena. Madrid: Publicaciones de la Asociación de Directores de Escena de España, t. I.
IGLESIAS SIMÓN, Pablo (2005). «Una conversación con Robert Lepage a la hora del té». ADE-Teatro, 106, pp. 74-82.
IGLESIAS SIMÓN, Pablo (2012). «Un escenógrafo. Robert Lepage en el espacio». Acotaciones, 28, pp. 214-218.
IRVIN, Polly (2003). Directores. Barcelona: Océano.
KÜPPER, Joachim (2018). The Cultural Net: Early Modern Drama as a Paradigm. Berlin: Walter de Gruyter.
LIDA DE MALKIEL, María Rosa (2001). «El género literario de La Celestina». En Santiago López-Ríos Moreno (coord.), Estudios sobre La Celestina. Madrid: Istmo, pp. 137-168.
LEPAGE, Robert (2008). Manifiesto del Día Mundial del Teatro. Québec <https://www.redescena.net/publico/noticias/docs/lepage_3205.pdf> [Consulta: 12/10/2019].
LÓPEZ ANTUÑANO, José Gabriel (2016). La escena del siglo XXI. Madrid: Publicaciones de la Asociación de Directores de Escena de España.
MARTÍNEZ VALDERAS, Jara (2017). Manual de espacio escénico. Terminología, fundamentos y proceso creativo. Granada: Tragacanto.
MAZA PÉREZ, Alejandro Enoc (2014). «Un acercamiento al cómic: origen, desarrollo y potencialidades». Perspectivas Docentes, 50, pp. 12-16. DOI: https://doi.org/10.19136/pd.a0n50.586.
MENÉNDEZ PELAYO, Marcelino (2014). «La Celestina: razones para tratar de esta obra dramática en la historia de la novela española». En María José Rodríguez Sánchez de León (ed.), Menéndez Pelayo y la literatura: estudios y antología. Madrid: Verbum, pp. 490-498.
MIER HUGHES, Eduardo Ernesto (2013). Iluminación escénica: del Barroco a MCCandless. Giles Hogya (dir.) [tesis de máster]. Veracruz: Universidad Veracruzana/Xalapa-Enríquez < https://cdigital.uv.mx/handle/123456789/42599> [Consulta: 20/10/2019].
MIGUEL HERNÁNDEZ, Emilio de (1996). «La Celestina» de Rojas. Madrid: Gredos.
MIGUEL HERNÁNDEZ, Emilio de (2004). «La Celestina de Lepage: vista vs oído». Celestinesca, 28, pp. 145-149 <https://parnaseo.uv.es/Celestinesca/Numeros/2004/DeMiguel-Lepage.pdf> [Consulta: 20/10/2019].
OLIVA BERNAL, César y Francisco TORRES MONREAL (1990). Historia básica del arte escénico. Madrid: Ediciones Cátedra.
ORTEGA GONZÁLEZ, Silvia (2010). Cómic y filosofía <https://www.guao.org/biblioteca/comic_y_filosofia> [Consulta: 20/10/2019].
ORTEGA GONZÁLEZ, Silvia (2014). «Estética del cómic». Fáctotum, 11, pp. 1-30 <http://www.revistafactotum.com/revista/f_11/articulos/Factotum_11_1_Silvia_Ortega.pdf> [Consulta: 16/10/2019].
PALACIO ENRÍQUEZ, Diego (2017). La influencia de la estética del videoclip en las artes escénicas. Eduardo Blázquez Mateos (dir.) [tesis doctoral]. Madrid: Universidad Rey Juan Carlos.
PAVIS, Patrice (1998). Diccionario del teatro. Barcelona: Paidós.
PEÑALVA GARCÍA, Mercedes (2014). «La temporalidad en el cómic». Signa, 23, pp. 687-713. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol23.2014.11753.
Programa de «La Celestina, más allá de las tenerías, a la orilla del río» (2004). Madrid: Tosar Estudio Gráfico.
RODRÍGUEZ PUÉRTOLAS, Julio (1996). «Introducción». En Fernando de Rojas, La Celestina. Madrid: Akal, pp. 5-96.
RUESGA, Juan (2011). «Metodología de la plástica escénica. La producción artística». Anagnórisis, 4, pp. 88-109.
ŠABEC, Maja (2008). «La Celestina: “novela dialogada” y “novela dialógica”». Lingüística, 48: 1, pp. 205-214. DOI: https://doi.org/10.4312/linguistica.48.1.205-214.
TEIRA, José Manuel (2020). «Plástica escénica». ARESTHEA <https://aresthea.es/termino/plastica-escenica> [Consulta: 10/06/2020].
UBERSFELD, Anne (2002). Diccionario de términos claves del análisis teatral. Buenos Aires: Galerna.
WAY, Diane Lois (2019). «Robert Lepage». Enciclopaedia Britannica <https://www.britannica.com/biography/Robert-Lepage> [Consulta: 19/10/2019].
WILSON, Robert (2020). «Works on Paper». Robert Wilson <http://www.robertwilson.com/works-on-paper> [Consulta: 20/10/2019].