A luxurious printed edition of calderón’s duelos de amor y lealtad: the wedding of infanta maría luisa de borbón and archduke pedro leopoldo of austria
Keywords:
Calderón de la Barca, Duelos de amor y lealtad, Printed Edition, Infanta María Luisa de Borbón, Archduke Pedro Leopoldo of Austria, Antonio SanzCopyright (c) 2020 Laura Carbajo Lago

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
Among the various events organised in the Villa of Madrid in February 1764 for the celebration of the wedding of Infanta María Luisa de Borbón and Archduke Pedro Leopoldo of Austria, the Crown demanded that the City Council plan two «Fiestas de teatro» in the Coliseo del Buen Retiro. The first that was played was Calderón de la Barca’s Duelos de amor y lealtad, of which a luxurious printed edition has been preserved. It has a very delicate binding and an excellent printing format. Apart from making the existence of this special printed edition known and demonstrating its particularities, this paper intends to investigate who was the possible printer of the edition. It does not have an imprint; nevertheless, my research has led me to propose the name of Antonio Sanz, one of the most renowned printers of that time. Ultimately, this article aims to highlight the relevance of this witness for the textual transmission of the play.
Downloads
References
BOURGADE, Florence (2000). «Bodas reales en el siglo XVIII: representaciones e ideología». En Margarita Torrione (ed.), España festejante. El siglo XVIII. Málaga: Servicio de Publicaciones de la Diputación de Málaga, pp. 219-230.
CARBAJO LAGO, Laura (2018). «Breves apuntes sobre la adaptación palaciega de Duelos de amor y lealtad, de Calderón: el manuscrito de la British Library». En Ignacio D. Arellano-Torres, Carlos Mata Induráin y Sara Santa Aguilar (eds.), Actas del VII Congreso Internacional Jóvenes Investigadores Siglo de Oro (JISO 2017). Pamplona: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra, pp. 19-29.
CALDERÓN DE LA BARCA, Pedro (1959). Calderón de la Barca. Obras completas. Dramas. Ángel Valbuena Briones (ed.). Madrid: Aguilar.
CASARIEGO CASTIÑEIRA, Paula (2015). «En torno a la trayectoria escénica de Duelos de amor y lealtad, de Calderón: un análisis comparativo de sus testimonios». En Frederick A. de Armas y Antonio Sánchez Jiménez (eds.), Nuevas sonoras aves. Catorce estudios sobre Calderón de la Barca. Madrid / Frankfurt am Main: Iberoamericana / Vervuert, pp. 111-142. https://doi.org/10.31819/9783954878451-006
CHURCHILL, William A. (1965). Watermarks in paper: in Holland, England, France, etc. in the XVII and XVIII centuries and their interconnection. Amsterdam: M. Hertzberger.
COTARELO Y MORI, Emilio (1896). María Ladvenant y Quirante, primera dama de los teatros de la corte. Madrid: Estudio Tipográfico Sucesores de Rivadeneyra.
COTARELO Y MORI, Emilio (1924). Ensayo sobre la vida y obras de d. Pedro Calderón de la Barca. Madrid: Tipografía de la Revista de archivos, bibliotecas y museos. [Ed. facsímil de Ignacio Arellano y Juan Manuel Escudero. Madrid / Frankfurt am Main: Iberoamericana/Vervuert, 2001]. https://doi.org/10.31819/9783865279224
CRUICKSHANK, Don W. (2011). Calderón de la Barca. Su carrera secular. José Luis Gil Aristu (trad.). Madrid: Gredos.
GÓMEZ GARCÍA, Manuel (1997). Diccionario Akal de Teatro. Madrid: Akal.
GONZÁLEZ CRUZ, David (1997). «Las bodas de la realeza y sus celebraciones festivas en España y América durante el siglo XVIII». Espacio, tiempo y forma. Serie IV. Historia moderna, 10, pp. 227-262. https://doi.org/10.5944/etfiv.10.1997.3344
GREGG, Karl C. (2012). The Sanz Sueltas: A Descriptive, Analytical Catalogue. Newark Del.: Juan de la Cuesta.
GUERRERO CASADO, Alfonso (1981). «Un ardiente defensor de Calderón en el siglo XVIII: Tomás Erauso y Zabaleta». En Ascua de veras. Estudios sobre la obra de Calderón, Universidad de Granada: Granada, pp. 39-56.
HILBORN, Harry W. (1938). A chronology of the plays of D. Pedro Calderón de la Barca. Toronto: University of Toronto Press.
LARA GONZÁLEZ, Beatriz (2015). «La Real Compañía de Impresores y Libreros de Madrid: siglo XVIII y siglo XIX». Yolanda Clemente San Román y Fermín de los Reyes (dirs.) [tesis doctoral]. Madrid: Universidad Complutense de Madrid <https://eprints.ucm.es/33150/> [Consulta: 27/11/2018].
LOPEZ, François (1984). «Gentes y oficios de la librería española a mediados del siglo XVIII». Nueva Revista de Filología Hispánica, 33, 1, pp. 165-185. https://doi.org/10.24201/nrfh.v33i1.581
NERLICH, Michael (1987). «On Genius, Innovation and Public: The Discurso Crítico de Erauso y Zabaleta (1750)». En Wlad Gladzich y Nicholas Spadaccini (eds.), The institutionalization of Literature in Spain. Minneapolis MN: Prisma Institute, pp. 201-227.
PINEDA Y CEVALLOS, Antonio (1881). Casamientos regios de la Casa de Borbo?n; 1701-1879. Madrid: Imprenta de E. de la Riva.
RUANO DE LA HAZA, José María (1998). «Las dos versiones de El mayor monstruo del mundo, de Calderón». Criticón, 72, pp. 35-47.
THOMAS, Diana (1984). The Royal Company of Printers and Booksellers of Spain: 1763-1764. New York: The Whitston Publishing Company.