The villancicos de mojiganga of the Monasterio de las Descalzas: the limits of transgression
Abstract
Abstract: The article analyzes the evolution, from the seventeenth to the eighteenth century, of a specific typology of villancico in the preserved corpus of the Monasterio de las Descalzas in Madrid: the villancico de mojiganga. Undeniably theatrical, this type of villancico was the favourite of the Descalzas’ public, and it could often have led to an obvious transgression of the religious spirit that should had imbued them. Its study offers, not only a faithful portrait of this genre over two centuries, but the verification of the trend it experienced throughout its trajectory: a strong censorship that ended up destroying its essence.
Keywords: villancicos, mojigangas, seventeenth and eighteenth century, Monasterio de las Descalzas.
Downloads
References
BUEZO, Catalina (1991). La mojiganga dramática. Historia y teoría. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
BUEZO, Catalina (2005). La mojiganga dramática: de la fiesta al teatro. Kassel: Reichenberger.
GARCÍA MERCADAL, José (ed.) (1999). Viajes de extranjeros por España y Portugal desde los tiempos más remotos hasta fines del siglo XVI. Valladolid: Junta de Castilla y León.
HUERTA, Javier y José Luis ALONSO HERNÁNDEZ (2000). Historia de mil y un Juanes: onomástica, literatura y folclore. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
LLERGO, Eva (2012). «Representación y representabilidad en los villancicos paralitúrgicos de las Descalzas Reales», eHumanista, 21, pp. 132-161.
LLERGO, Eva (2013). «Rasgos de teatralidad de los villancicos paralitúrgicos barrocos del Monasterio de la Encarnación de Madrid». En José M.ª Díez Borque (dir.), M.ª Soledad Arredondo Sirodey, Ana Martínez Pereira, Gerardo Fernández San Emeterio (eds.), Teatro español de los siglos de Oro. Dramaturgos, textos, escenarios, fiestas. Madrid: Cátedra.
LLERGO, Eva (2017). El villancico paralitúrgico: un género en su contexto. Santander: Sociedad Menéndez Pelayo.
LLERGO, Eva [en prensa]. «Siglo XIX: ¿el final del villancico (paralitúrgico)». En Esther Borrego y Javier Marín (dirs.), Nuevas perspectivas en torno al villancico en el mundo ibérico (siglos XV-XIX). Kassel: Reichenberger.
PÉREZ MORA, Rosario (2006). La tonadilla en el espejo. El villancico de tonadilla y sus analogías con las tonadillas teatrales dieciochescas [tesina de doctorado]. Universidad Complutense de Madrid.
RAMOS, Pilar (2007). «Pastorelas and the Pastoral Tradition in 18th-Century Spanish Villancico». En Tess Knighton y Álvaro Torrente (eds.), Devotional Music in the Iberian World, 1450-1800. The Villancico and Related Genres. Aldershot, UK: Ashgate, pp. 283-306
SÁNCHEZ SISCART, Montserrat (1989-90). «Evolución formal del villancico y el oratorio dieciochesco en las catedrales aragonesas». Recerca Musicológica, 9-10, pp. 327-40.
STEVENSON, Robert (1960). Spanish Music in the Age of Columbus. The Hague: Martinus Nijhoff. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-011-9438-9.
TORRENTE, Álvaro (2009). «The Early History of Villancico Libretti». Sicientific Researchers, Musicology today: problems and perspectives. Ukranian National Tchaikovsky Academy of Music, 80, pp. 326-336.
TORRENTE, Álvaro (2010). «“Misturadas de castelhanadas como oficio divino”: la reforma de los maitines de Navidad y Reyes en el s. XVIII». En Miguel Ángel Marín (ed.), La ópera en el templo: Estudios sobre el compositor Francisco Javier García Fajer. Logroño / Zaragoza: Instituto de Estudios Riojanos / Institución Fernando el Católico, pp. 193-235.