The Spanish Church in (re)construction: The training of the clergy through the universities and conciliar seminaries
Keywords:
Training of the clergy, universities, conciliar seminaries, regalism, secularization.Abstract
This study presents an approach to the knowledge of the intellectual formation of the clergy during the transition from the Old Regime to Liberalism in Spain (1788-1833). In order to do this, we analyze the issues that they confrontedregarding the relations between the Catholic Church and the State and the problems between what historiographically is knownas new and old clergy, principally through the conciliar seminars and universities because them both were one of the best educational models in this context. We pay special attention to the San Fulgencio Conciliar Seminary, in the city of Murcia (Spain), and the University of Salamanca through their enrollment books. Finally, we analyse the problematic of disentailments, secularization and regalism, what were their reasons and how they affected the intellectual clergy formation.
Downloads
References
Archivo de la Universidad de Salamanca «http://ausa.usal.es/» [consultado el 14 de abril de 2018].
Archivo Catedral de Murcia.
Artola, Miguel, Los afrancesados, Madrid, Alianza Editorial, 1988.
Barrio Gozalo, Maximiliano, “Actitudes del clero secular ante el gobierno de José I durante la Guerra de la Independencia”, en Cuadernos Dieciochistas, 8 (2007), pp. 159-185. «http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/1576-7914/article/view/772» [consultado el 17 de junio de 2018].
Capitán Díaz, Alfonso, Historia de la educación en España. De los orígenes al Reglamento General de Instrucción Pública (1821), Madrid, Dykinson, 1991.
Cuenca Toribio, José Manuel, Sociología de una élite de poder de España e Hispanoamérica Contemporáneas: La jerarquía eclesiástica (1789-1965), Córdoba, Ediciones Escudero, 1976.
Delgado, Buenaventura, Historia de la Educación en España y América. La educación en la España contemporánea (1789-1975), Madrid, Ediciones SM-Fundación Santa María, 1994.
Imízcoz Beunza, José María, “El patrocinio familiar. Parentela, educación y promoción de las élites vasco-navarras en la Monarquía Borbónica”, en Chacón Jiménez, Francisco y Hernández Franco, Juan (eds.), Familias, poderosos y oligarquías, Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2001, pp. 93-130.
López Tabar, Juan, “La España josefina y el fenómeno del afrancesamiento”, en Moliner, Antonio (ed.), La Guerra de la Independencia en España (1808-1814), Barcelona, Nabla Ediciones, 2007, pp. 325-354.
Martín Hernández, Francisco, “La formación del clero en los siglos XVII y XVIII”, en Mestre, Antonio (coord.), Historia de la Iglesia en España. La Iglesia en la España de los siglos XVII y XVIII, Madrid, Editorial Católica, 1979, pp. 524-585.
Martín Hernández, Francisco, “Los seminarios. La formación del clero y de los religiosos. Descripción del seminario”, en Bartolomé Martínez, Bernabé (coord.), Historia de la acción educadora de la Iglesia en España, Madrid, Biblioteca de Autores Cristianos, 1995, pp. 746-759.
Mas Galvañ, Cayetano, “Tres seminarios españoles del Setecientos: Reformismo, Ilustración y Liberalismo”, en Cuadernos de Historia Moderna, 3 (2004), pp. 168-200.
Mas Galvañ, Cayetano, La educación superior en la Murcia del siglo XVIII, Alicante, Publicaciones de la Universidad de Alicante, 2003.
Moreno Alonso, Manuel, El clero afrancesado en España. Los obispos, curas y frailes de José Bonaparte, Madrid, Editorial Biblioteca Nueva, 2014.
Morgado García, Arturo, La Diócesis de Cádiz: de Trento a la Desamortización, Cádiz, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz, 2008.
Perrupato, Sebastián, “Tradición y modernización en torno a la cuestión educativa de la segunda mitad del siglo XVIII. Avances de secularización en el Plan General de Estudios para la Universidad de Salamanca (1771)”, en Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España), 11 (2014), pp. 71-84. «http://revista.muesca.es/articulos11/300-tradicion-y-modernizacion-en-torno-a-la-cuestion-educativa-de-la-segunda-mitad-del-siglo-xviii-avances-de-secularizacion-en-el-plan-general-de-estudios-para-la-universidad-de-salamanca-1771» [consultado el 16 de junio de 2018].
Puelles Benítez, Manuel, Estado y educación en la España liberal (1809-1857). Un sistema educativo nacional frustrado, Barcelona, Ediciones Pomares, 2004.
Recuenco Pérez, Julián, “Ilustración y liberalismo en la diócesis de Cuenca (1750-1833)”, en Hispania Nova. Revista de Historia Contemporánea, 5, 2005, sf. «http://hispanianova.rediris.es/5/articulos/5a003.pdf» [consultado el 20 de junio de 2018].
Reinoso, Félix José, Examen de los delitos de infidelidad á la Patria, imputado á los españoles sometidos baxo la dominación francesa, Burdeos, Pinard, 1818. «http://bvpb.mcu.es/es/consulta/registro.cmd?id=398261» [consultado el 17 de junio de 2018].
Revuelta González, Manuel, La Iglesia española en el siglo XIX. Desafíos y respuestas, Madrid, Departamento de Publicaciones Universidad Pontificia de Comillas, 2005.
Revuelta González, Manuel, Política religiosa de los liberales en el siglo XIX. Trienio constitucional, Madrid, C.S.I.C.-Escuela de Historia Moderna, 1973.
Riquelme Oliva, Pedro, Iglesia y Liberalismo. Los Franciscanos en el Reino de Murcia (1768-1840), Murcia, Instituto Teológico Franciscano de Murcia, 1993.
Vergara Ciordia, Javier, “Jerarquía eclesiástica y secularización en el «Antiguo Régimen» (1768-1833)”, en Anuario de Historia de la Iglesia, 19 (2010), pp. 73-94.
Vilar, Juan Bautista, y María José Vilar, Mujeres, Iglesia y Secularización. El Monasterio de Santa Clara la Real de Murcia en el tránsito de la Ilustración al Liberalismo (1788-1874), Murcia, Editum, 2012.
Villabona Blanco, María Pilar, La desamortización eclesiástica en la Provincia de Murcia (1835-1855), Murcia, Real Academia Alfonso X el Sabio, 1993.