No. 19 (2021): Discursos de exilio en las letras y las artes hispánicas
Discursos de exilio en las letras y las artes hispánicas

A romantic against exalted liberalism: the case of Estanislao de Cosca Vayo

Javier Muñoz de Morales Galiana
Universidad de Cádiz
Portada del número 19 de Revista Historia Autónoma
Published September 30, 2021

Keywords:

Estanislao de Cosca Vayo, Romanticism, exalted liberalism, moderated liberalism, spanish novel
How to Cite
Muñoz de Morales Galiana, J. (2021). A romantic against exalted liberalism: the case of Estanislao de Cosca Vayo. Revista Historia Autónoma, (19), 61–79. https://doi.org/10.15366/rha2021.19.003

Abstract

It is known that the novelist Estanislao de CoscaVayo, like other romantics, professed a liberal ideology; however, in his newspaper El Constitucional (1836) he wrote some texts full of suspicion towards other liberals, especially those who returned from exile. Vayo always defends freedom, but just if it is obtained without resorting to violence, and he condemns the most extreme attitudes of some people of his faction, whom he partly blames for the repressions during the ominous decade. These same ideas could already be seen in his novel Los expatriados o Zulema and Gazul (1834), which narrates the expulsion of the muslims from the city of Valencia by the King Jaime, an expatriation presented as an unjust fact; however, the narrator, far from supporting any violent rebellion, is mainly inclined to defend the peaceful path, and he considers that no radicalization is lawful for whatever reasons it may have. Therefore, this novel can be interpreted as a political gesture, as a warning to liberals who were returning from exile, in order to renounce their most radical positions in favour of forgiveness and reconciliation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Barrientos, Joaquín, La novela del siglo XVIII, Madrid, Júcar, 1991.

Anónimo, “Valencia 20 de agosto”, en El Constitucional, 21 de agosto de 1836, p. 4.

Anónimo, “Valencia 22 de agosto”, en El Constitucional, 23 de agosto de 1836, p. 4.

Anónimo, “Valencia 23 de agosto”, en El Constitucional, 24 de agosto de 1836, p. 4.

Berbel, Juan José, “Historia, mito y catarsis en la Ilustración: El Rodrigo de Pedro Montengón y tres tragedias sobre don Pelayo”, en García Lara, Fernando (ed.), Actas del I congreso internacional sobre novela del siglo XVIII, Almería, Universidad, 1998, pp. 103-112.

Espronceda, José de, Obras completas, edición de Diego Martínez Torrón, Madrid, Cátedra, 2006.

Ferreras, Juan Ignacio, El triunfo del liberalismo y de la novela histórica, 1830-1870, Madrid, Taurus, 1976.

Gomis Martí, María del Pilar, “Introducción y notas”, en Vayo, Estanislao de Cosca, Los terremotos de Orihuela o Enrique y Florentina, Sabadell, Caballo-Dragón, 1986.

González Palencia, Ángel, Estudio histórico sobre la censura gubernativa en España (1800-1830) (3 vols.), Madrid, Tipografía de archivos, 1934-1941.

Hualde Pascual, Pilar, “Las ruinas de Persépolis, de Ramón López Soler: entre el centón y la filosofía hermética”, en Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, 20 (2014), pp. 227-249. https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_Romant.2014.i20.13

López Soler, Ramón, El pirata de Colombia. Relación histórica de los crímenes y aventuras del famoso delincuente que acaban de ahorcar en Nueva York, Valencia, Oficina de López.

Llorens, Vicente, El romanticismo español, Madrid, Castalia, 1980.

Loyola López, David, El exilio como tema literario en la primera mitad del siglo XIX, tesis doctoral, Universidad de Cádiz, 2018.

Malin, Mark, “Introducción y notas”, en Vayo, Estanislao de Cosca, Voyleano o la exaltación de las pasiones, edición de Mark Malin, Salamanca, Delirio, 2007.

Picoche, Jean-Louis, “Ramón López Soler, plagiaire et précurseur”, en Bulletin Hispanique, LXXXII, 1-2 (1980), pp. 81-93. https://doi.org/10.3406/hispa.1980.4409

Rodríguez, Rodney, “Estanislao de Cosca Vayo and the fate of the Spanish romantic novel”, en Romance Quarterly, 35 (1988), pp. 271-279. https://doi.org/10.1080/08831157.1988.9933475

Rubio Cremades, Enrique, “Introducción”, en López Soler, Ramón, Los bandos de Castilla, Barcelona, Edhasa, 2014, pp. 7-22.

Rubio Cremades, Enrique, “Ramón López Soler: El pirata de Colombia”, en Carnero, Guillermo et al. (coords.), Ideas en sus paisajes: homenaje al profesor Rusell P. Sebold, Alicante, Universidad, 1999, pp. 381-390.

Sebold, Russell P., “Alma sensible, romanticismo exaltado y suicidio. Sobre la novela Voyleano y la exaltación de las pasiones (1827), de Estanislao de Cosca Vayo y Lamarca”, en Revista de Literatura, 152 (2014), p. 531-548. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2014.02.020

Sebold, Russell P, La novela romántica en España: entre libro de caballerías y novela moderna, Salamanca, Universidad, 2002.

Torrecilla, Jesús, La España al revés. Los mitos del pensamiento progresista (1790-1840), Madrid, Marcial Pons Historia, 2016. https://doi.org/10.2307/j.ctt20fw6vg

Vayo, Estanislao de Cosca, La conquista de Valencia por el Cid (2 vols.), Valencia, Imprenta de Mompié, 1831.

Vayo, Estanislao de Cosca, Los espatriados [sic] o Zulema y Gazul, novela histórica original perteneciente al año 1254, Madrid, Repullés, 1834.

Vayo, Estanislao de Cosca, Voyleano o la exaltación de las pasiones, edición de Mark Malin, Salamanca, Delirio, 2007.

Yáñez, María Paz, La historia, inagotable temática novelesca: esbozo de un estudio sobre la novela histórica española hasta 1834 y análisis de la aportación de Larra al género, Bern, Lang, 1991.

Yoeli-Rimmer, Nettah, “Poder y resistencia en Los espatriados (sic), o Zulema y Gazul de Estanislao de Cosca Vayo”, en Ramos Santana, Alberto y Diana Repeto García (eds.), Poder, contrapoder y sus representaciones. XVII Encuentro de la Ilustración al Romanticismo: España, Europa y América (1750-1850), Cádiz, Editorial UCA, 2017, pp. 109-117.