EDUCACIÓN SOCIAL ANTE LOS DISCURSOS DE ODIO: COMPETENCIAS INTERCULTURALES EN LA FORMACIÓN UNIVERSITARIA
Keywords:
discurso de odio, educación social, formación, innovación educativa, competencia interculturalAbstract
The spread of hate speech against immigrants, people of foreign origin or ethnic minorities is one of the most serious threats to peaceful coexistence in today's society. There is great concern about the discriminatory and even criminal consequences of the spread of hate speech. Legal norms define when the line is crossed and these expressions become criminal offences, although in the area of social networks and the media, the line between the right to freedom of expression and hate speech or hate crimes is sometimes blurred. This is why we need educational professionals with intercultural competences who have strategies to combat these situations. Based on an experience of teaching innovation in the Degree in Social Education, in this paper we reflect on different aspects that should be present in intercultural university training in the field of hate speech and hate crimes, concluding that there is still an urgent need for professionals in the socio-educational field to be prepared to face this reality.
Downloads
References
Chambi-Ancori, O. (2021). Interculturalidad crítica y pensamiento crítico desde la cosmovisión andina, como aporte a la educación intercultural. Maestro y Sociedad, 18(4), 1420-1435.
Comisión Europea (2021). Communication from the Commission to the European Parliament and the Council “A more inclusive and protective Europe: extending the list of EU crimes to hate speech and hate crime”. https://commission.europa.eu/document/405d4be5-867b-4dcb-bf97-f61fae89868c_en?prefLang=es
Comisión Europea (2023). Communication on “No place for hate: a Europe united against hatred”. https://commission.europa.eu/document/405d4be5-867b-4dcb-bf97-f61fae89868c_en?prefLang=es
Comisión Europea contra el Racismo y la Intolerancia (2016) (traducción). Recomendación de política general nº 15 relativa a la lucha contra el discurso de odio y memorándum explicativo. https://www.inclusion.gob.es/oberaxe/ficheros/documentos/2016_12_21-Recomendacion_ECRI_NO_15_Discurso_odio-ES.pdf
Consejo de Europa (2022) (traducción). Recomendación CM/Rec(2022)10 del Comité de Ministros a los Estados miembros sobre políticas multinivel y gobernanza para la integración intercultural. https://www.inclusion.gob.es/oberaxe/es/publicaciones/documentos/documento_0155.htm
Federación SOS Racismo (2022). Informe anual sobre el racismo en el Estado español. Federación SOS Racismo. https://sosracismo.eu/sos-racismo-presenta-informe-anual-2022/
Fuentes-Lara, C. y Arcila-Calderón, C. (2023). El discurso de odio islamófobo en las redes sociales. Un análisis de las actitudes ante la islamofobia en Twitter. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 14(1), 225-240. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM.23044
Huertas Bailén, A. y Peres-Neto, L. (2023). Racismo en redes. El discurso de odio contra la comunidad china durante la pandemia de covid-19. En M.I. Míguez-González y A. DafonteGómez (Coords.), Narrativas digitales contra la desinformación. Verificación de datos y alfabetización en la sociedad de la información (pp. 161-171). Salamanca: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
Izquierdo-Montero, A. y Aguado-Odina, T. (2020). Discursos de odio: una investigación para hablar de ello en centros educativos. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(3), 175-195. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i3.15385
Martín Cuadrado, A.M., Pérez Sánchez, L. y Cano Ramos, M.A. (2017). El método de caso: una experiencia de aprendizaje activo en el Grado de Educación Social. RES: Revista de Educación Social, 24, 700-706.
Martínez, F. y Sánchez Ceci, P. (2023). Discursos de odio: aportes semióticos para su conceptualización. Methaodos. Revista de ciencias sociales, 11(1), 1-15. http://dx.doi.org/10.17502/mrcs.v11i1.672
Ministerio de Inclusión, Seguridad Social y Migraciones (2018, revisado y reeditado en 2020). Informe de delimitación conceptual en materia de delitos de odio. Madrid: Observatorio Español del Racismo y la Xenofobia. https://www.inclusion.gob.es/oberaxe/es/publicaciones/documentos/documento_0125.htm
Ministerio del Interior (2020). Protocolo de actuación de las Fuerzas y Cuerpos de Seguridad para los delitos de odio y conductas que vulneran las normas legales sobre discriminación. Ministerio del Interior del Gobierno de España. https://www.interior.gob.es/opencms/pdf/servicios-al-ciudadano/Delitos-de-odio/descargas/PROTOCOLO-DE-ACTUACION-DE-LAS-FUERZAS-Y-CUERPOS-DE-SEGURIDAD-PARA-LOS-DELITOS-DE-ODIO-Y-CONDUCTAS-QUE-VULNERAN-LAS-NORMAS-LEGALES-SOBRE-DISCRIMINACION.pdf
Ministerio del Interior (2022). Informe sobre la evolución de los delitos de odio en España. Ministerio del Interior del Gobierno de España. https://www.interior.gob.es/opencms/export/sites/default/.galleries/galeria-de-prensa/documentos-y-multimedia/balances-e-informes/2022/Informe_Evolucion_delitos_odio_2022.pdf
Neubauer Esteban A. (2022). Elementos de la competencia intercultural: un análisis documental de la política educativa supranacional de la Unión Europea. Revista Complutense de Educación, 33(4), 713-723. https://doi.org/10.5209/rced.76568
Rebolledo Gámez, T. y Rodríguez Casado, M.R. (2022). Competencias interculturales para gestionar los discursos de odio: diseño de innovación docente en educación social. En D. Cobos Sanchiz, E. López Meneses, A.H. Martín Padilla, L. Molina García y A. Jaén Martínez (Coords.), Educar para transformar: innovación pedagógica, calidad y TIC en contextos formativos (pp. 1191-1197). Madrid: Editorial Dykinson.
Rebolledo Gámez, T. y Rodríguez Casado, R. (2023). Pensamiento crítico como competencia para gestionar discursos de odio ante la inmigración y otras minorías étnicas en educación social. En R.M. Díaz Jiménez y B. Macías Gómez-Estern (Coords.), Innovación en las universidades: oportunidades para la transformación docente (pp. 93-102). Barcelona: Ediciones Octaedro.
Sanz Leal, M., Orozco Gómez, M.L. y Toma, R.B. (2021). Construcción conceptual de la competencia global en educación. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 34(1), 83-103. https://doi.org/10.14201/teri.25394
UNESCO (2015). Educación para la ciudadanía mundial. Temas y objetivos de aprendizaje. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000233876
UNESCO (2022a). Combatir los discursos de odio a través de la educación Foro Mundial Multilateral en línea Informe de la reunión. https://www.infocop.es/pdf/discurso%20de%20odio.pdf
UNESCO (2022b). Afrontar el discurso de odio: respuestas educativas. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000382290_spa