No. 20 (2024): EDUCACIÓN POST-PANDÉMICA: UN BALANCE SOBRE EL LEGADO POLÍTICO DE LA EMERGENCIA SANITARIA PARA LOS SISTEMAS EDUCATIVOS
Miscellany

WORKING CONDITIONS AND CHALLENGES OF TEACHERS IN THE EUROPEAN UNION. A COMPARATIVE STUDY

Ana Isabel Ortega Dorado
Universidad Autónoma de Madrid
María Matarranz
Universidad Autónoma de Madrid (UAM), España
Published 30 December 2024

Keywords:

Teacher working conditions, Comparative analysis, Education policy, Teacher professional development
How to Cite
Ortega Dorado, A. I., & Matarranz, M. (2024). WORKING CONDITIONS AND CHALLENGES OF TEACHERS IN THE EUROPEAN UNION. A COMPARATIVE STUDY. Journal of Supranational Policies of Education (JoSPoE), (20), 178–194. https://doi.org/10.15366/jospoe2024.20.009

Abstract

The purpose of this study was to determine the causes of the teaching crisis, as well as to examine the impact of economic growth on the working conditions of teachers. Thus, it was assumed that the higher the Gross Domestic Product (GDP), the better the working conditions of teachers and the more attractive the teaching profession is, thus reducing the challenges that the profession must face. The methodology consisted of comparing different European Union countries, selected on the basis of their GDP, including Luxembourg, Ireland, Germany, Spain, Romania and Bulgaria, assessing different aspects of teachers' working conditions in each country. However, the study concluded that the teaching crisis is a widespread phenomenon, regardless of the economic growth of each country. Although the economic aspect improves some job conditions such as salary, there are common challenges that all countries should address. Therefore, the article shows not only the influence of GDP on teacher job satisfaction, but also highlights the need to address the teacher crisis as a generalized issue in all countries.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcón, D., Gaytán, C y Ruiz, S. (2018). Las condiciones laborales de los maestros y su relación con su satisfacción laboral. Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa, 4(1), 503-513.

Anaya, D., y Suárez, J.M. (2007). Satisfacción laboral de los profesores de educación infantil, primaria y secundaria: Un estudio de ámbito nacional. Revista de Educación, 244, 217-243.

Barraza, A y Ortega, F. (2009). Satisfacción laboral en instituciones formadoras de docentes. Un acercamiento. Diálogos educativos, (17), 4-18.

Burgess, S. (2016). Human capital and Education: The State of the Art in the Economics of Education. IZA Institute of Labor Economics.

Cacho, S., Jaramillo, C.A., Muñoz, D., Negrete, A.I., Soriano, C.A., Villapando, D.M. (2022). Deserción docente antes y durante la pandemia. XXVII Verano de la Ciencia. Jóvenes en la ciencia, 16, 1-10.

Comisiones Obreras. (2008). El malestar docente. Federación de Enseñanza. Temas para la educación, 21.

European Comission (2014). Study on policy measures to improve the attractiveness ofhte teaching in Europe: final report, 1. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/eb4f3b89-5f9b-4d8e-997b-426a9e3a41cd

Eurydice. (2021). El profesorado en Europa en Europa: carreras, desarrollo y bienestar. Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.

García-Poyato., J y Cordero, G. (2019). La profesión docente en crisis. Disminución de la matrícula normalista en México. Archivos analíticos de Políticas Educativas, 27(103), 1-30. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.27.4625

García-Viamontes, D. (2010). Satisfacción laboral. Una aproximación teórica. Contribuciones a las Ciencias Sociales. Centro Universitario Haydée Santamaría Cuadrado. http://www.eumed.net/rev/cccss/09/dgv.htm

González-Álvarez (2020). Satisfacción laboral del profesorado no universitario según titularidad del centro. Edetania, 58, 157-182. DOI: https://doi.org/10.46583/edetania_2020.58.635

Gutiérrez, P. (2017). La importancia de ser docente. El diario de la educación. La importancia de ser docente - El Diario de la Educación (eldiariodelaeducacion.com)

Hanushek, E. A., y Woessmann, L. (2010). The economics of International Differences in Educational Achievement. En E. A. Hanushel, S. Machin, y L. Woessmann (Eds.), Handbook of the Economics of Education (Vol 3, pp. 89-200). Elsevier.

Loeb, S. (2017). Teacher Turnover: Why it matters and what we can do about it. Education Finance and Policy, 12(1), 1-6.

Marcelo, C. (2011). La profesión docente en momentos de cambios. ¿Qué nos indican los estudios internacionales? CEE Participación Educativa, 16, 49-68.

Márquez, M. (2014). Satisfacción Laboral. Boletín Electrónico AEG. https://docplayer.es/46105755-Satisfaccion-laboral.html

Mérida-López, S., Quintana-Orts, C., Hintsa,T y Extremera, N. (202). Inteligencia emocional y apoyo social del profesorado: explorando cómo los recursos personales y sociales se asocian con la satisfacción laboral y con las intenciones de abandono docente. Revista de psicodidáctica, 27(2), 168-175. DOI: 10.1016/j.psicod.2022.02.001

Mora, JL., y Mariscal, ZL. (2019). Correlación entre la satisfacción laboral y el desempeño laboral. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, política y valores, 100, 1-11.

OCDE. (2018). Políticas docentes efectivas. Conclusiones del informe PISA. Publicación OCDE. Politicas-docentes-efectivas-Conclusiones-del-informe-PISA-Resumen.pdf (oecd.org)

OCDE. (2021). PIB Data, [base de datos]. https://datos.bancomundial.org/indicator/NY.GDP.PCAP.CD?locations=EU

Puji, P., Dwi., A., Ariani, A., Karyati, F., Setya, A. (2021). Does civil servant teachers’ job satisfaction influence their absenteeism? International Journal of Evaluation and Research in Education 1(3). 854-863. DOI: 10.11591/ijere.v10i3.21625

Thompson, G. (2021). Informe sobre la situación del personal docente en el mundo 2021. Education International. https://fe.ccoo.es/66c6caabf9ffd04c8567987fe7c7f3b2000063.pdf

UNESCO. (2022). La UNESCO da la voz de alarma sobre la crisis mundial de escasez de docentes. UNESCO.