No. 20 (2024): EDUCACIÓN POST-PANDÉMICA: UN BALANCE SOBRE EL LEGADO POLÍTICO DE LA EMERGENCIA SANITARIA PARA LOS SISTEMAS EDUCATIVOS
Monographic

LEGACY OF THE HEALTH EMERGENCY GENERATED BY THE PANDEMIC IN ECUADOR, IN THE KEY OF SUPRANATIONAL EDUCATIONAL POLICY

Betty Espinosa
FLACSO Ecuador
Published 30 December 2024

Keywords:

legacy of the Covid-19 pandemic, virtual education, governmental actions in education, multilateral organizations,, Ecuador
How to Cite
Calderón-Vélez, M., Espinosa, B., Flores, J., Ferreira, B. M., & Moreno Flores, E. (2024). LEGACY OF THE HEALTH EMERGENCY GENERATED BY THE PANDEMIC IN ECUADOR, IN THE KEY OF SUPRANATIONAL EDUCATIONAL POLICY. Journal of Supranational Policies of Education (JoSPoE), (20), 51–68. https://doi.org/10.15366/jospoe2024.20.003

Abstract

The education crisis, aggravated by the COVID-19 pandemic, reveals profound deficiencies and challenges in the education system, especially in Latin America and the Caribbean. Prolonged school closures have exacerbated the learning gap, as evidenced by the results of PISA 2022 and other regional assessments. In Ecuador, the regression in mathematics and language is alarming: no student reaches the minimum proficiency level. Although virtuality has been a strategy to address the emergency, the lack of internet access, poor teacher training and the negative characteristics of virtual education, limit its effectiveness. Currently, this strategy is used as an alternative tool in contexts of violence in the country. This article explores virtuality as a post-pandemic strategy in the Ecuadorian educational system, considering available qualitative and quantitative data, as well as the opinions of experts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, F. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(3), 213–223. https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000300213

Álvarez Marinelli, H., Arias Ortiz, E., Bergamaschi, A., López Sánchez, Á., Noli, A., Ortiz Guerrero, M., Pérez Alfaro, M., Rieble-Aubourg, S., Rivera, M. C., Scannone, R., Vásquez, M., & Viteri, A. (2020). La educación en tiempos del coronavirus: Los sistemas educativos de América Latina y el Caribe ante COVID-19. https://doi.org/10.18235/0002337

Arias, E., Bos, M. S., Giambruno, C., & Zoido, P. (2023, diciembre 5). PISA 2022: ¿Cómo le fue a América Latina y el Caribe? Enfoque Educación.

Banco Central del Ecuador BCE (2020), Evaluación impacto macroeconómico del COVID 19 en la economía ecuatoriana. Quito: BCE.

Carrión, F. & Cepeda, P. (2020). ¿Qué se quiere decir cuando se habla de distancia social? Quito: FLACSO Ecuador.

CEPAL (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe.

Education Cannot Wait (2023). Holistic Education. Our investments. https://www.educationcannotwait.org/our-investments/focus-areas/holistic-education

El Telégrafo (2022, marzo 16). Dos años de confinamiento en Ecuador. Redacción Web.

Espinosa, B., Esteves, A., López, C., Rivera, J., García, S., Coloma, D., Ruiz, I., Dután, A., & Anda, S. (2021). Diagnóstico de las modalidades de atención y educación en la primera infancia durante la emergencia sanitaria por la covid-19 a través de los servicios de educación inicial de niñas y niños de 3 y 4 años. Quito: FLACSO/Ministerio de Educación de Ecuador.

Filmer, D., Rogers, H., Angrist, N., & Sabarwal, S. (2020). Learning-adjusted years of schooling (LAYS): Defining a new macro measure of education. Economics of Education Review, 77, 101971.lays

France24 (2022, enero 17). Covid-19: Ecuador vuelve a suspender las clases presenciales ante auge de casos. https://www.france24.com/es/am%C3%A9rica-latina/20220117-ecuador-cierre-escuelas-aumento-contagios

Galván Mora, L. (2020). Educación rural en América Latina Escenarios, tendencias y horizontes de investigación. Márgenes, 1(2), 48–69. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i2.8598

Gareis, C., & Grant, L. W. (2015). Teacher-made assessments: How to connect curriculum, instruction, and student learning. Routledge.

Goudeau, S., Sanrey, C., Stanczak, A., Manstead, A., & Darnon, C. (2021). Why lockdown and distance learning during the COVID-19 pandemic are likely to increase the social class achievement gap. Nature Human Behaviour, 5 (10), 1273–1281. Nature Research. https://doi.org/10.1038/s41562-021-01212-7

Guerrero-Casquete, E. M., Chiliquinga-Campos, E. V., Velasco-Almachi, L. D., & Pimbo-Tibán, A. G. (2023). La educación en el sector rural en tiempos de pandemia por la Covid-19. Revista Científica UISRAEL, 10(2), 143–154. https://doi.org/10.35290/rcui.v10n2.2023.757

Grupo FARO. Nosotros – Grupo Faro - ¿quiénes somos? (2024, October 1). https://grupofaro.org/nosotros/

Ibrahim, F., Susanto, H., Haghi, P. K., & Setiana, D. (2020). Shifting paradigm of education landscape in time of the COVID-19 pandemic: Revealing of a digital education management information system. Applied System Innovation, 3(4), 1–21. https://doi.org/10.3390/asi3040049

INEC (1998-2014). Anuario de Estadística de Salud: Recursos y Actividades. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Estadisticas_Sociales/Recursos_Actividades_de_Salud/

INEC (2019). Encuesta Nacional Multipropósito de Hogares. (Seguimiento al Plan Nacional de Desarrollo).

INEC (2020). Ecuador: proyección de población. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/proyecciones-poblacionales/

INEC (2021). Indicadores de tecnología de la información y comunicación.

INEVAL (2024). Políticas transformadoras: hacia el nuevo Ecuador, desde la evaluación educativa.

Instituto de Investigaciones Económicas (2020). Crisis económica y pandemia COVID-19 en Ecuador 2020. Boletín de coyuntura. Quito: Pontifica Universidad Católica del Ecuador.

Izquierdo, S., Granese, M., & Maira, A. (2023). Efectos de la pandemia en el bienestar socioemocional de los niños y adolescentes en Chile y el mundo. https://en.unesco.

Kauhanen, L., Wan Mohd Yunus, W. M. A., Lempinen, L., Peltonen, K., Gyllenberg, D., Mishina, K., & Sourander, A. (2022). A systematic review of the mental health changes of children and young people before and during the COVID-19 pandemic. European child & adolescent psychiatry, 1–19.

Latour, B. (2020, mayo 8). Imaginar el mundo después de Covid-19. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=TOP7HRPl5gM

Loaiza Maldonado., D. J., García Neira., I. A., Romero Ambi., J. P., Diaz Triviño., M. de L., & Ronquillo Cabezas, P. S. (2023). Identificación de los factores de la deserción académica en el sistema educativo del Ecuador. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 11121–11136. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.6190

Mineduc (2020) Lineamientos e instructivo para registro y seguimiento de actividades de los funcionarios bajo la modalidad de teletrabajo.

Mineduc (2020a). Lineamientos PICE. https://educacion.gob.ec/lineamientos-pice/

Mineduc (2020b). Plan de continuidad educativa. Guías pedagógicas. https://educacion.gob.ec/plan-de-continuidad-educativa-guias-pedagogicas/

Mineduc (2020c). Plan Educativo Aprendemos juntos en Casa. https://educacion.gob.ec/plan-educativo-aprendemos-juntos-en-casa/

Mineduc (2022). Puntos de reencuentro.

Mineduc (2024). Datos Abiertos del Ministerio de Educación del Ecuador. https://educacion.gob.ec/datos-abiertos/

Naciones Unidas (2020). Plan de respuesta humanitaria COVID-19 Ecuador.

OECD (2023). Summary | PISA 2022 results. https://www.oecd.org/publication/pisa-2022-results/

OIT (2020). Ecuador. Jóvenes, empleo y protección social. Perú: OIT.

Reimers, F. (2021). Oportunidades educativas y la pandemia de la COVID-19 en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación, 86(1), 9–23. https://doi.org/10.35362/rie8614557

Roshid, M. M., Sultana, S., Kabir, M. M. N., Jahan, A., Khan, R., & Haider, M. Z. (2022). Equity, fairness, and social justice in teaching and learning in higher education during the COVID-19 pandemic. Asia Pacific Journal of Education. https://doi.org/10.1080/02188791.2022.2122024

Sacoto, F., & Espinosa, B. (2021). Mejorar la salud en Quito fortaleciendo el tejido comunitario y la articulación de servicios. En Carrión, F. & Cepeda, P. Quito, la ciudad que se disuelve. Civitic/FLACSO, pp. 63-69.

Sánchez Bravo, P. E. (2020). La brecha de género en matemática en Ecuador: Evidencia desde las pruebas “Ser Estudiante” y “Ser Bachiller” (Master dissertation, Universidad Nacional de La Plata).

UNAE (2022). Las consecuencias educativas de la pandemia.

UNESCO (2020). Derecho a la educación bajo presión: principales desafíos y acciones transformadoras en la respuesta educativa al flujo migratorio mixto de población venezolana en Colombia.

UNESCO (2021). Estudio Regional Comparativo y Explicativo (ERCE 2019): reporte nacional de resultados; Ecuador.

UNESCO (2024). La urgencia de la recuperación educativa en América Latina y el Caribe.

UNICEF (s/f). Informes sobre la situación de la educación durante COVID-19 La respuesta educativa de UNICEF y los gobiernos en América Latina y el Caribe.

UNICEF (2020a). Educación en Pausa. Una generación de niñas y niños en América Latina y el Caribe está perdiendo la escolarización debido al Covid-19.

UNICEF (2020b). El impacto del COVID-19 en la salud mental de adolescentes y jóvenes | UNICEF. América Latina y el Caribe. https://www.unicef.org/lac/el-impacto-del-covid-19-en-la-salud-mental-de-adolescentes-y-j%C3%B3venes

UNICEF (2022). Encuesta de Percepción y Actitudes de la Población. Impacto de la pandemia COVID-19 en la educación de niñas, niños y adolescentes. https://www.unicef.org/argentina/media/13346/file/Quinta%20Ronda%20-%20Impacto%20de%20la%20pandemia%20en%20la%20educaci%C3%B3n%20de%20ni%C3%B1as,%20ni%C3%B1os%20y%20adolescentes%20.pdf

UNICEF, & INEVAL (2023). Resultados de la evaluación sobre aprendizaje holístico en escuelas del Programa Multianual de Resiliencia para la Inclusión Educativa MYRP.

Viera, P. 2020. (Re)conocimiento en tiempos de distanciamiento. Una propuesta metodológica de investigación-acción. Mundos Plurales 7(2): 75-99.

Zoido, P., Albornoz, F., Prieto, A., Almeyda, G., Hernández Cardozo, J. C., Oubiña, V., & Calderón, M. (2023). Multiplicar aprendizajes: tutorías a distancia para potenciar la escuela. https://doi.org/10.18235/0005309