No. 9 (2019)
Artículos

Narration as total art in the novels and stories of Luisa Mercedes Levinson

Marcos Ruiz Sánchez
Universidad de Murcia
María Ruiz Sánchez
Universidad de Murcia
Published January 13, 2020

Keywords:

Luisa Mercedes Levinson, generic codes, theater, music, interior monologue
How to Cite
Ruiz Sánchez, M., & Ruiz Sánchez, M. (2020). Narration as total art in the novels and stories of Luisa Mercedes Levinson. Philobiblion: Journal of Hispanic Literatures, (9), 99–116. https://doi.org/10.15366/philobiblion2019.9.006

Abstract

The stories by Luisa Mercedes Levinson are characterised by her introduction of numerous codes. In this sense the presence of the theatre and music in her work is significant. In turn, the author plays with the different generic codes: sentimental novels, tragedy, fantasy literature and realistic fiction. The use of certain narrative techniques such as the interior monologue means that, occasionally, the boundaries between verse and prose seem to fade away.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barcia, Pedro Luis (1995), “Constantes en la narrativa de Luisa Mercedes Levinson”, en Mirta Arlt et al. (eds.), Luisa Mercedes Levinson: Estudios sobre su obra, Buenos Aires, Corregidor, págs. 45-63.

CAILLOIS, Roger (1966), Anthologie du fantastique, tome I, Paris, Gallimard.

Cruz, Jorge (1995), “El teatro”, en Mirta Arlt et al. (eds.), Luisa Mercedes Levinson: Estudios sobre su obra, Buenos Aires, Corregidor, págs. 65-73.

Levinson, Luisa Mercedes (1951), La casa de los Felipes, Buenos Aires, Botella al Mar. Reescrita y publicada en 1969. Buenos Aires, Santiago Rueda Editor.

Levinson, Luisa Mercedes (1955), La hermana de Eloísa, Buenos Aires, Ene.

Levinson, Luisa Mercedes (1956), Concierto en mi, Santa Fe, El Litoral.

Levinson, Luisa Mercedes (1959), La Pálida Rosa de Soho, Buenos Aires, Claridad.

Levinson, Luisa Mercedes (1963), Tiempo de Federica. Julio Riestra ha muerto, Buenos Aires, Nueva Visión.

Levinson, Luisa Mercedes (1964), La isla de los organilleros, Buenos Aires, Losada.

Levinson, Luisa Mercedes (1967), Las tejedoras sin hombre, Buenos Aires, Losada.

Levinson, Luisa Mercedes (1972), A la sombra del búho, Buenos Aires, Losada.

Levinson, Luisa Mercedes (1977), El estigma del tiempo, Barcelona, Caracas, México, Seix Barral.

Levinson, Luisa Mercedes (1981), Úrsula y el ahorcado, Buenos Aires, Crea.

Levinson, Luisa Mercedes (1984a), El último zelofonte, Buenos Aires, Planeta.

Levinson, Luisa Mercedes (1984b), Páginas de Luisa Mercedes Levinson seleccionadas por la autora, Buenos Aires, Celtia.

Levinson, Luisa Mercedes (1986), Luisa Mercedes Levinson: Obra completa, vol. I: A la sombra del búho, La isla de los organilleros, La casa de los Felipes, Buenos Aires, Corregidor.

Levinson, Luisa Mercedes (2004), Cuentos completos, t. 2, Buenos Aires, Corregidor.

Lipp, Solomon (1979), “Los mundos de Luisa Mercedes Levinson, cuentista”, en Revista Iberoamericana, XLV, págs. 583-593. https://doi.org/10.5195/REVIBEROAMER.1979.3399

Neyra, Joaquín (1984), “Estudio preliminar” a Páginas de Luisa Mercedes Levinson seleccionadas por la autora, Buenos Aires, Celtia, págs. 11-35.

Sabino, Osvaldo R. (1993), Luisa Mercedes Levinson. Revolución, redención, y la madre del nuevo Mesías: alusión mítica y alegoría política en “La isla de los organilleros”, Buenos Aires. Corregidor.

Todorov, Tzvetan (1972), Introducción a la literatura fantástica, Buenos Aires, Tiempo Contemporáneo.