No. 10 (2021)
Artículos

Outlooks of female education in Spain (16th and 17th centuries): Luis de León, Juan Luis Vives and Joseph Rojo

Sergio Montalvo Mareca
Universidad Complutense de Madrid-Instituto Universitario Menéndez Pidal
Published May 17, 2021

Keywords:

Female education, women, Renaissance, Baroque
How to Cite
Montalvo Mareca, S. (2021). Outlooks of female education in Spain (16th and 17th centuries): Luis de León, Juan Luis Vives and Joseph Rojo. Journal of Feminist, Gender and Women Studies, (10), 1–9. https://doi.org/10.15366/jfgws2021.10.001

Abstract

This paper analyses the different points of view on the question of female instruction and education in the 16th and 17th centuries in Spain. To achieve this objective, we will analyze three testimonies, two of them fundamental for studies on the subject: Instruction of a Christian woman by Juan Luis Vives and The Perfect Wife by Luis de León. In addition, these two testimonies will be compared with the Mirror of illustrious and perfect women of Joseph Rojo. This work was written in the last decades of the 17th century approximately. After studying the ideas that each author shows in his text: for example on childhood, intellectual formation, the importance of virginity or domestic tasks, it is possible to obtain a conclusion in a synthesized ideological way. On this idea, we will draw a line of thought that will reflect the progressive gestation of the changes in the misogynist mentality of the Middle Ages. The first element of this line is The Perfect Wife. Although it is written after Instruction of a Christian woman, it presents values closer to medieval discourses. On the contrary, Rojo’s text is the most advanced and its conceptions are similar to the new views of the Age of Enlightenment. His work allows us to verify whether the changes studied generated a real evolution in collective thought or whether, on the contrary, they could not affect the behavior of the people of Spain in the Golden Age.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristóteles. 1999. Historia de los animales, trad. de José Vara Donada, Madrid: Akal.

Breitenstein, Renée-Claude. 2018. Célébrer les femmes entre éloge et défense: stratégies d'accréditation dans trois éloges collectifs de femmes imprimés au tournant des XVe https://doi.org/10.4000/rhetorique.633

et XVIe siècles, Exercices de rhétorique [en línea], 11, [20 de junio del 2018].

Capel Martínez, Rosa María. 2007. Mujer y educación en el Antiguo Régimen, Historia de la educación, 26: 85-110.

Cárceles Laborde, Concepción. 1993. Humanismo y educación en España (1450-1650), Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra.

Charlton, Anna. 1999. Las mujeres y los animales, Teorema, 18 (3): 103-115.

Dialogyca BDDH. 2019. Consultado el 19/08/2019. www. dialogycabddh.es

Córdoba, Martín de. 1956. Jardín de nobles doncellas, ed. De Félix García, Madrid: Religión y Cultura. Eiximenis, Francesc. 2007. Carro de las donas, ed. de

Carmen Clausell Nácher, Madrid: Fundación Universitaria Española-Universidad Pontificia de Salamanca.

Horowitz, Maryanne Cline. 1976. Aristotle and Woman. Journal of History of Biology, 9 (2): 183-213. https://doi.org/10.1007/BF00209881

León, Luis de. 2002. La perfecta casada, ed. de Javier San José Lera, Madrid: Espasa-Calpe (Planeta-DeAgostini).

Martí, Sacramento. 2004. "El oficio de mujer en las obras de Juan Luis Vives y Fray Luis de León". En Lerner, Isaías; Nival, Roberto y Alonso, Alejandro (eds.), Actas del XIV Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, vol. 2, 375-381. Nueva Jersey: Juan de la Cuesta-Hispanic Monographs.

Martín Casares, Aurelia. 2002. Las mujeres y la ''Paz en la casa'' en el discurso renacentista, Chronica Nova, 29: 217-244.

Monsegú, Bernardo. 1961. Filosofía del humanismo de Juan Luis Vives, Santander: Editorial Cantabria.

Montalvo Mareca, Sergio. 2019. Rojo, José. Espejo de ilustres y perfectas señoras, en Dialogyca BDDH (Biblioteca Digital de Diálogo Hispánico), registro BDDH328. Puesto en red julio 2019. ISBN 978-8-4691-8286-4.

Montalvo Mareca, Sergio. 2018. Renacimiento y educación: Juan Luis Vives y la enseñanza de la mujer, Actas electrónicas del 8º Simposio Anual de Español, 8: 51-58.

Moreno Gallego, Valentín. 2006. La recepción hispana de Juan Luis Vives, Valencia: Generalitat valenciana.

Muguruza Roca, Isabel. 2010. Juan Luis Vives, el exemplum y la pedagogía femenina. En Gamba Corradine, Jimena y Bautista Pérez, Francisco (eds.), Estudios sobre la Edad Media, el Renacimiento y la temprana Modernidad, 681-689. Salamanca: Instituto Biblioteca Hispánica del

Cilengua.

Nausia Pimoulier, Amaia. 2013. Talis mater, talis filia: las malas madres en los siglos XVI y XVII, Memoria y Civilización, 16: 27-54. https://doi.org/10.15581/001.16.27-54

Ortega López, Margarita. 1988. La educación de la mujer en la Ilustración española, Revista de Educación, Extra 1: 303-325.

Rojo, Joseph. 1601-1700?. Espejo de ilustres y perfectas señoras [Manuscrito], Madrid: BNE, mss. 8802.

Vives, Juan Luis. 1995. Instrucción de la mujer cristiana, trad. de Juan Justiniano y ed. de Elizabeth Teresa Howe, Madrid: Fundación Universitaria Española-Universidad Pontificia de Salamanca