Vol. 9 No. 1 (2020): Inclusive Education for Social Justice (II)
Presentation

The Covid-19 Pandemic. An Opportunity to Think about How to Make our Educational Systems more Inclusive?

Published May 13, 2020
How to Cite
Echeita, G. (2020). The Covid-19 Pandemic. An Opportunity to Think about How to Make our Educational Systems more Inclusive?. Internacional Journal of Education for Social Justice, 9(1). Retrieved from https://revistas-new.uam.es/riejs/article/view/12152

Abstract

Firstly, this text reflects on some learnings for the development of more inclusive education that were obtained under the impact of Covid-19, particularly with the sense of belonging that school education should have in the future. Secondly, it introduces the second thematic issue on inclusive education, this section is organized according to the methodological approach of the papers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainscow, M., Goldrick, S. y West, M. (2013). Promoviendo la equidad en educación. Revista de Investigación en Educación, 11(3), 44-56.

Ballard, K. (2013). Thinking in another way: Ideas for sustainable inclusion. International Journal of Inclusive Education, 17(8), 762-775. https://doi.org/10.1080/13603116.2011.602527

del Barrio, C. Gutiérrez, H., Barrrios, A., van der Meulen, K y Granizo, L. (2005). Maltrato por abuso de poder entre escolares, ¿de qué estamos hablando? Revista Pediatría de Atención Primaria, 25(7), 75-100.

Echeita, G. (2019). A la espera de un fructífero cruce de caminos entre quienes hoy circulan en paralelo por los caminos educativos de la equidad, la justicia social, la inclusión, la convivencia, la cultura de paz o la ciudadanía global. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(2), 7-13.

Escudero, J. M. y Martínez, B. (2012). Las políticas de lucha contra el fracaso escolar: ¿Programas especiales o cambios profundos del sistema y la educación? Revista de Educación, número extraordinario, 174-193.

Etxeberria, X. (2018). Ética de la inclusión y personas con discapacidad intelectual. Revista Española de Discapacidad, 6(1), 281-290. https://doi.org/10.5569/2340-5104.06.01.14

Fullan, M. (2003). Sobre el cambio educativo. En A. Hargreaves (Ed.), Replantear el cambio educativo. Un enfoque innovador (pp. 186-202). Amorrortu.

Herrera y Retamal (2020). La pandemia de la educación en la crisis de la pandemia. https://www.elmostrador.cl/destacado/2020/03/22/la-pandemia-de-la-educacion-en-la-crisis-de-la-pandemia/

Honneth, A. (1997). La lucha por el reconocimiento. Crítica

Maslow, A. (1987). Motivation and personality. Harper and Row.

Matson, J. L. y Kozlowski, A. M. (2011). The increasing prevalence of autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 5(1), 418-425. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2010.06.004

Prince, E. J. y Hadwin, J. (2013). The role of a sense of school belonging in understanding the effectiveness of inclusion of children with special educational needs. International Journal of Inclusive Education, 17(3), 238-262. https://doi.org/10.1080/13603116.2012.676081