Vol. 13 No. 2 (2024)
Articles

Art Education and Inclusion in Teacher Training Degree: Decolonial Approach and Aesthetics-Other through a Process of A/R/Tography

Teresa Colomina-Molina
Universidad de Murcia
Bio
Published December 3, 2024

Keywords:

Education degree, Decolonial, A/r/tography, Artistic education, Arts based research (ABR)
How to Cite
Colomina-Molina, T. (2024). Art Education and Inclusion in Teacher Training Degree: Decolonial Approach and Aesthetics-Other through a Process of A/R/Tography. Internacional Journal of Education for Social Justice, 13(2), 151–169. https://doi.org/10.15366/riejs2024.13.2.009

Abstract

The decolonial movement denounces the prevailing western system for invisibilising and denaturalising diversity, culture, knowledge and aesthetics-other. Educational centres take in students from diverse backgrounds and subjectivities that are not reflected in the official curriculum. Visual disciplines such as performance or photography have been important in art as instruments of denunciation for a more equitable society. The main objective of this research is to discover whether the decolonial and a/r/tographic approach actively complement each other in order to broaden the intercultural and inclusive artistic practice of primary school students. From an arts-based research methodology (ABR) and an a/r/tographic approach, the students have to investigate, create and generate learning about racism, sexism and homophobia through artistic references. The results obtained, of a qualitative nature, are presented through images and collective dialogical reflections. In conclusion, this analysis shows that this type of dynamic contributes to the understanding of how artistic practices and research can converge to challenge and transform hegemonic narratives, advocating for a more equitable and reflective education

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso-Sanz, A. (2023). Diálogo entre el abordaje triangular y el aprendizaje basado en proyectos de educación artística en la formación de maestras. Invisibilidades, 18, 20-29. https://doi.org/10.24981/16470508.18.3

Bajtin, M. (1987). La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento. Alianza Editorial.

Barbosa, A.M. (2022). Arte/Educación textos seleccionados. Clacso.

Barbosa, A. M. y Cunha, F.P. (2010). Abordagem triangular no ensino das artes e culturas visuais. Editorial Cortez.

Belinche, D. y Ciafardo, M. (2006). Los estereotipos en el arte; un problema de la educación artística. II Jornadas de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales [Conferencia]. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de la Plata. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/39164

Bell, D. (2008). Creative film and media practice as research: In pursuit of that obscure object of knowledge. International Journal of Media Practice, 7(2), 85-100. https://doi.org/10.1386/jmpr.7.2.85_1

Bermúdez, R.H. (2018). Y tú, ¿por qué eres negro?. Editorial La Fábrica.

Borgdorff, H. (2010). El debate sobre la investigación en las artes. Cairon: Revista Deficiencias de la Danza, 13, 25-46.

Bouhaven, M. A. (2018). La investigación artística eurocéntrica y su decolonización estético-epistémica. Artnodes: Revista de Arte, Ciencia y Tecnología, 21, 187-196. https://doi.org/10.7238/a.v0i21.3142

Colomina, T. (2021). Artivismo feminista y Flashmob: lenguaje corporal en el mundo oriental. Ex aequo, 44, 205-220. https://doi.org/10.22355/exaequo.2021.44.13

Correa Gorospe, J. M., Aberasturi-Apraiz, E. y Belategi, M. (2017). Cartografías sobre cómo aprendemos dentro y fuera de la escuela: lo que nos ha permitido pensar y aprender este proceso de investigación. Revista del IICE, 42, 25-42. https://doi.org/10.34096/riice.n42.5352

De Paiva, J.C. (2017). Preocupaciones y cambios en la Educación Artística: más urgentes que nunca. Revista GEART, 4(2). https://doi.org/10.22456/2357-9854.73802

Deleuze, G. 2007. Dos regímenes de locos: textos y entrevistas. Pre-Textos.

Denzin, N. (1989). Interpretive biography. Qualitative research methods. Sage.

Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Paidós.

Dewhurst, M. (2018). Teachers bridging difference: Exploring identity with Art. Harvard Educational Publishing Group.

Duncan, N. (2007). Trabajar con las emociones en arteterapia. Arteterapia. Papeles de Arteterapia y Educación Artística para la Inclusión Social, 2, 39-49.

Eisner, E.W. (2018). Educar la visión artística. Paidós.

Eisner, E.W. (2020). El arte y a creación de la mente. Paidós.

Estermann, J. (2009). Filosofía andina. ISEAT.

Finley, S. (2008). Arts-based research. En J. Gary Knowles y Ardra L. Cole (Eds.), Handbook of the arts in qualitative research: perspectives, methodologies, examples, and issues (pp. 71-81). Sage.

Freire, P. (1976). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.

Fusco, C. (2011). La otra historia del performance intercultural. En D. Taylor y M. Fuentes (Eds.), Estudios avanzados de performance (pp. 305-342). Fondo de Cultura Económica.

García-de Carpi, L. (2003). Imágenes milenaristas en el arte de vanguardia. Anales de Historia del Arte, 13, 257-285.

Gómez, A. y Gutiérrez, N. (2020). Etnosexualidad e identidades de género transbinarias: apuntes etnográficos para la reflexión. RELIES: Revista del Laboratorio Iberoamericano para el Estudio Sociohistórico de las Sexualidades, 2, 115-141.

Gómez, M. I., Saldarriaga, D. C., López, M. C. y Zapata, L. M. (2017). Estudios decoloniales y poscoloniales. Posturas acerca de la modernidad/colonialidad y el eurocentrismo. Ratio Juris UNAULA, 12(24), 27-60. https://doi.org/10.24142/raju.v12n24a2

Gómez-Peña, G. (1999). Dioramas vivientes y agonizantes. El performance como una estrategia de “antropología inversa”. Hemispheric Institute.

González, A., Ferreira, G. y Gómez, P. P. (2016). “Estética(s) decolonial(es)”: entrevista a Pedro Pablo Gómez. Estudios Artísticos, 2(2), 120-131. https://doi.org/10.14483/25009311.11531

Hernández, F. (2018). Encuentros que afectan y generan saber pedagógico entre docentes a través de cartografías visuales. LAV. Revista Digital do Laboratório de Artes Visuais, 11(2), 103-120.

Herrero, S. (2020). La educación para la paz: una propuesta desde el enfoque REM y el paradigma dialógico-participativo. En E. J. Díez Gutiérrez y J. R. Rodríguez Fernández (Coords.), Educación para el bien común: hacia una práctica crítica, inclusiva y comprometida socialmente (pp. 495-509). Octaedro.

Huerta, R. (2021). Museari, educar en arte LGTB para superar la homofobia y la transfobia. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 10(2), 43-58. https://doi.org/10.15366/riejs2021.10.2.003

Ibe, C. [@ebereillustrate]. (24 de noviembre de 2021). Black Pregnant Woman Illustration diversity in medical illustration [Fotografia]. Instagram. https://www.instagram.com/p/CWqnIAHg9hT/?hl=es

Irwin, R. L. y de Cosson, A. (2004). A/r/tography: rendering self through arts-based living inquiry. Pacific Educational Press.

Irwin, R., Beer, R., Springgay, S., Grauer, K., Xiong, G. y Bickel, B. (2006) The rhizomatic relations of a/r/tography. Studies in Art Education, 48(1), 70-88. https://doi.org/10.1080/00393541.2006.11650500

Irwin, R. (2013) Becoming a/r/tography. Studies in Art Education, 54(3), 198-215. https://doi.org/10.1080/00393541.2013.11518894

Jones, M. D., Carrillo, M., Cruz, V. S. y Martínez, A. (2011). Una entrevista con Victoria Santa Cruz. Black Peru: Literature, Art & Culture, 34(2), 518-522.

Juanola, R. y Masgrau, M. (2014). Las aportaciones de E. W. Eisner a la educación: un profesor paradigmático como docente, investigador y generador de políticas culturales. Revista Española de Pedagogía, 72(259), 493-508. https://doi.org/10.22550/2174-0909.2608

Krueger, R. (2006). Analyzing focus group interviews. Spotlight On Research, 33(5), 478-481.

Leavy, P. (2018). Handbook of arts-based research. Guilford Press.

Leavy, P. (2020). Method meets arts. Guilford Press.

López-Fernández Cao, M. (2015). Para qué el arte. Editorial Fundamentos.

López-Ruiz, D. y Bernal-Caballero, M. (2023). Percepciones del autoconcepto en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria a través de la mediación artística. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(3), 195-209. https://doi.org/10.6018/reifop.560861

Maldonado, N. (2006). Aimé Césaire y la crisis del hombre europeo. En A. Césaire (Ed.), Discurso sobre el coloniamismo (pp. 173-196). Akal.

Marín-Viadel, R. (2011). Las investigaciones en educación artística y las metodologías artísticas de investigación en educación: temas, tendencias y miradas. Educação, 34(3).

Marín-Viadel, R. (2019). Microteorías inestables sobre artes visuales y educación. En D. Ramos (Comp.), Miradas caleidoscópicas: educación artística visual en las culturas contemporáneas. Universidad Pedagógica Nacional.

Marín-Viadel, R. y Roldán, J. J. (2019). A/r/tografía e Investigación Educativa Basada en Artes Visuales en el panorama de las metodologías de investigación en Educación Artística. Arte, Individuo y Sociedad, 31(4), 881-895. https://doi.org/10.5209/aris.63409Gramsci

Marín-Viadel, R. y Roldán, J. (2020). Investigación educativa basada en las artes y transformación social: un proyecto de a/r/tografía social. En P. L. Maaruis y A. G. Rud (Eds.), Imaginando a Dewey: obras artísticas y diálogo sobre el arte como experiencia (pp. 353-368). Rodaballo. https://doi.org/10.1163/9789004438064_022

Marín-Viadel, R. y Roldán, J. R. (2021). A/r/tografía Social y Educación Artística para la Justicia Social: Proyecto BombeArte. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 10(2), 91-102. https://doi.org/10.15366/riejs2021.10.2.006

Martínez-López, R. y Domínguez-Lloria, S. (2019). La investigación basada en las artes (IBA). La muñeca barbie, una propuesta educativa [Comunicación] Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa. CIAIQ2019, Portugal.

McNiff, J. (2013). Action research: Principles and practice. Routledge.

Mena, J. (2023). Marcos semánticos y a/r/tografía visual en educación patrimonial. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 44, 17-30. https://doi.org/10.7203/dces.44.26367

Mesías-Lema, J. M., Álvarez-Barrio, C, Eiriz, S. y López-Ganet, T. (2024). Prácticas activistas en la formación docente a través de la creación de fotolibros. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 99(38.1), 37-62. https://doi.org/10.47553/rifop.v99i38.1.103004

Mignolo, W. (2009). Arte y estética en la encrucijada descolonial. En Z. Palermo (Comp.), Colección Razón Política (pp. 7-14). Del Signo.

Mignolo, W. D (2011). The darker side of western modernity. Global futures decolonial options. Duke University Press.

París, S. (2022). O pensamento de Paulo Freire na comunidade da investigação filosófica: contribuições para o cultivo dos movimentos sociais. InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais, Brasília, 1(8), 97–114.

Pedrero, E., Moreno, O. y Moreno, P. (2017). Educación para la diversidad cultural y la interculturalidad en el contexto escolar español. Revista de Ciencias Sociales, 23(2), 11-26. https://doi.org/10.31876/rcs.v23i2.24949

Rallis, N., Leddy, S. y Irwin, R. L. (2023). Relational Ethics Through the Flesh: Considerations for an Anti-Colonial Future in Art Education. Qualitative Inquiry, 30(2), 212-219. https://doi.org/10.1177/10778004231176091

Ramón, R. y Alonso-Sanz, A. (2022). La c/a/r/tografía en el aula como instrumento de desarrollo creativo, visual y de pensamiento complejo a través de las artes. Kepes, 19(25), 531-563. https://doi.org/10.17151/kepes.2022.19.25.18

Revilla, A. y Olivares, P. (2019). La interculturalidad desde la educación artística. Las posibilidades curriculares a través del arte negroafricano. DEDiCA: Revista de Educação e Humanidades, 15, 173-184. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i15.8224

Rodríguez-Romero, M. (2020). Investigación educativa, neoliberalismo y crisis ecosocial. Del extractivismo a la reciprocidad profunda. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(2), 135-149. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.2.007

Rolling, J. (2020). Black lives matter: An open letter to art educators on constructing an anti-racist agenda. National Art Education Association (NAEA) [Web]. https://www.arteducators.org/advocacy-policy/articles/692-black-lives-matter

Segato, R. (2015). Brechas decoloniales para una universidad nuestroamericana. En Z. Palermo (Comp.), Des/decolonizar la universidad (pp. 121-144). Del Signo.

Sousa, S., Farina, T. y Guerra, P. (2022). Turning life into art and art into a way of life. A cross-country perspective about art-based research, critical pedagogy, and social intervention. Education Sciences & Society, 13(1), 68-90. https://doi.org/10.3280/ess1-2022oa13724

Springgay, S., Irwin, R. L., Leggo, C. y Gouzouasis, P. (2008). Being with a/r/tography. Sense Publishers.

Sullivan, G. (2005). Art practice as research: inquiry in the visual arts. Sage.

Taylor, D. (2012). Performance. Asunto Impreso Ediciones.

The Met Museum (2021). Ana Mendieta: Fuego De Tierra, 1987 [video]. YouTube. Recuperado de: https://bit.ly/3QTsVXr

Vieytes, R. (2004). Metodología de la investigación en organizaciones, mercado y sociedad. Epistemología y técnicas. Editorial de las Ciencias.

Walsh, C. (2007). ¿Son posibles unas ciencias sociales/ culturales otras? Reflexiones en torno a las epistemologías decoloniales. Nómadas, 26, 102-113.

Walsh, C. (2009). ¿Qué es arte y cultura?. Calle14: revista de investigación en el campo del arte, 3(3), 8-9. https://doi.org/10.14483/21450706.1211

Yeguas del Apocalipsis. (2018). Archivo Yeguas del Apocalipsis [web]. https://www.yeguasdelapocalipsis.cl/

Yin, R. K. (2018). Case Study: Research and Applications. Sage.