Vol. 9 No. 3 (2020): Consequences of School Closure due to Covid-19 on Educational Inequalities
Articles

School Closings and Socio-Educational Inequality in Times of Covid-19. An Exploratory Research in an International Key

Jorge Cáceres-Muñoz
Bio
Antonio Salvador Jiménez Hernández
Bio
Miguel Martín-Sánchez
Bio
Published July 23, 2020

Keywords:

Education; Covid-19; School closings; Social inequality., Education, Covid-19, School closings, Social inequality
How to Cite
Cáceres-Muñoz, J. ., Jiménez Hernández, A. S. ., & Martín-Sánchez, M. . (2020). School Closings and Socio-Educational Inequality in Times of Covid-19. An Exploratory Research in an International Key. Internacional Journal of Education for Social Justice, 9(3), 199–221. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.011

Abstract

The Covid-19 pandemic, caused by the SARS-CoV-2 virus, has changed the modus vivendi of thousands of people around the world. Exceptionality and emergency have influenced various sectors and areas of the social and institutional life of human beings, such as health, economics, politics or education. The objective of this study is to offer an international perspective on the process of school closure and its educational-social consequences through the perceptions of key informants. With a sample that reaches 23 countries and 4 different continents, perceptions have been analyzed based on seven categories: Timing of execution, anticipation or delay of measures. Democratic-participatory nature of the educational measures taken. Curricular, didactic and methodological adaptation. Infrastructure and resources for adequate distance training. Perceptions about teachers. Perceptions of the family environment. Alternative proposals. The results show a high diversity of ways of facing this situation, but with similar consequences for the most vulnerable population. This implies a wake-up call to managers and agents in the educational field to curb the educational and social inequality that Covid-19 may be generating.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alejo, M. y Osorio, B. (2016). El informante como persona clave en la investigación cualitativa. Gaceta de pedagogía, 35, 74-85.

Álvarez Zarzuelo, M. A. (2020). El confinamiento de niñas y niños en España en 2020 por la crisis del Covid-19: Propuestas desde la educación social escolar para la vuelta al centro escolar. RES: Revista de Educación Social, 30, 457-461.

Ander-Egg, E. (1995). Técnicas de investigación social. Editorial Lumen

Armitage, R. y Nellums, L. B. (2020). Considering inequalities in the school closure response to Covid-19. The Lancet Global Health, 8(5), e644. https://doi.org/10.1016/S2214-109X(20)30116-9

Arriazu, R. y Solari, M. (2015). El papel de la educación en la estrategia Europa 2020: Una aproximación crítica. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación-RASE, 9(1), 149-161.

Banco de Desarrollo de América Latina y Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2020). Las oportunidades de la digitalización en América Latina frente al Covid-19. Naciones Unidas.

Bekerman, U. y Rondanini, A. (2020). El acceso a internet como garantía del derecho a la educación. Diario DPI Suplemento Salud, 58, 1-7.

Beltrán, J., Venegas, M., Villar-Aguilés, A., Andrés-Cabello, S., Jareño-Ruiz, D. y de Gracia-Soriano, P. (2020). Educar en época de confinamiento: La tarea de renovar un mundo común. Revista de Sociología de la Educación, 13(2), 92-104. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17187

Berger, Z. D., Evans, N. G., Phelan, A. L. y Silverman, R. D. (2020). Covid-19: control measures must be equitable and inclusive. BMJ, 368, 1-2. https://doi.org/10.1136/bmj.m1141

Bolívar, A., Domingo Segovia, J. y Pérez-García, P. (2014). Crisis and reconstruction of teachers' professional identity: The case of secondary school teachers in Spain. The Open Sports Sciences Journal, 7, 106-112. https://doi.org/10.2174/1875399X01407010106

Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J. y Zheng, J. (2020). The psychological impact of the Covid-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research, 287(112934), 1-5. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934

Casas Anguita, J., Repullo Labrador, J. y Donado Campos, J. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos. Atención Primaria, 31(8), 527-538. https://doi.org/10.1016/S0212-6567(03)70728-8

CEPAL. (2020). América Latina y el Caribe ante la pandemia del Covid-19: Efectos económicos y sociales. CEPAL.

Cerrón, W. (2019). La investigación cualitativa en educación. Horizonte de la Ciencia, 9(17), 1-8. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2019.17.510

Cervantes Holguín, E. y Gutiérrez Sandoval, P. R. (2020). Resistir la Covid-19. Intersecciones en la educación de Ciudad Juárez, México. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 7-23. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.001

Cotino Hueso, L. (2020). La enseñanza digital en serio y el derecho a la educación en tiempos del coronavirus. Revista de Educación y Derecho, 21, 1-29. https://doi.org/10.1344/REYD2020.21.31283

Cowling, B. J., Ali, S. T. y Ng T. (2020). Impact assessment of non-pharmaceutical interventions against Covid-19 and influenza in Hong Kong: An observational study. MedRxiv. https://doi.org/10.1101/2020.03.12.20034660.

Dayrit, M. y Mendoza, R. U. (2020). Social Cohesion vs Covid-19. SSRN 3555152, 1-17. https://doi.org/10.2139/ssrn.3555152 https://doi.org/10.2139/ssrn.3555152

De la Cruz Flores, G. (2017). Igualdad y equidad en educación: Retos para una América Latina en transición. Educación, 26(51), 159-178. https://doi.org/10.18800/educacion.201702.010

Díaz López, C. y Pinto Loría, M. L. (2017). Vulnerabilidad educativa: Un estudio desde el paradigma socio crítico. Praxis Educativa, 21(1), 46-54. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2017-210105

García Gómez, T. (2018). Bases del derecho a la educación: La justicia social y la democracia. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 7(1), 159-175. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.1.008

Gilbert, M., Pullano, G., Pinotti, F., Valdano, E., Poletto, C., Boëlle, P. Y., D'Ortenzio, E., Yazdanpanah, Y., Eholie, S., Altmann, M., Gutiérrez, B., Kraemer, M. y Colizza, V. (2020). Preparedness and vulnerability of African countries against importations of Covid-19: A modelling study. The Lancet, 395(10227), 871-877.

Giroux, H. (1988). Teachers as intellectuals: Toward a critical pedagogy of learning. Bergin and Garvey.

Jiménez, J. C. (2020). Polémicas educativas en confinamiento. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3).

Jones, A., Sergejeff, K., Sherriff, A., Teevan, C. y Veron, P. (2020). The challenge of scaling up the European Union's global response to Covid-19. https://ecdpm. org/publications/challenge-scaling-upeuropean-union-global-response-covid-19.

Lara Caballero, M. (2017). El derecho a la educación en la medición de pobreza: un análisis complejo. Educación y Humanismo, 19(33), 386-397. https://doi.org/10.17081/eduhum.19.33.2651

McKibbin, W. J. y Fernando, R. (2020). The global macroeconomic impacts of Covid-19: Seven scenarios. CAMA. Centre for Applied Macroeconomic Analysis, 19, 1-43. https://doi.org/10.2139/ssrn.3547729

Mendieta Izquierdo, G. (2015). Informantes y muestreo en investigación cualitativa. Investigaciones Andina, 17(30), 1148-1150.

Monistrol, O. (2007). El trabajo de campo en investigación cualitativa. Nure Investigación 29, 1-4.

Murillo, F. J. y Hernández, R. (2014). Liderando escuelas justas para la justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 3(2), 13-32

Observatorio Social la Caixa. (2020). Objetivo: Paliar la pobreza infantil. Fundación Bancaria "La Caixa".

ONU. (2017). Informe de los objetivos de desarrollo sostenible. ONU.

Orgilés, M., Morales, A., Delvecchio, E., Mazzeschi, C. y Espada, J. P. (2020). Immediate psychological effects of the Covid-19 quarantine in youth from Italy and Spain. PsyArXiv Preprints. https://doi.org/10.31234/osf.io/5bpfz

Pascual Barrio, B. (2006). Calidad, equidad e indicadores en el sistema educativo español. Pulso. Revista de Educación, 29, 43-58.

Piñuel Raigada, J. L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Sociolinguistic Studies, 3(1), 1-42.

Robledo Martín, J. (2009). Observación participante: Informantes claves y rol del investigador. Nure Investigación, 42, 1-4.

Rundle, A. G., Park, Y., Herbstman, J. B., Kinsey, E. W. y Wang, Y. C. (2020). COVID?19 related school closings and risk of weight gain among children. Obesity. https://doi.org/10.1002/oby.22813

Sánchez Mendiola, M., Martínez Hernández, A. M., Torres Carrasco, R., Servín, M., Hernández Romo, A. K., Benavides, M., Jaimes Vergara, C. A. y Rendón Cazales, V. J. (2020). Retos educativos durante la pandemia de Covid-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, en prensa. https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12

Sánchez Silva, M. (2005). La metodología en la investigación cualitativa. Mundo Siglo XXI, 1, 115-118

Simón, C., Barrios, A., Gutiérrez, H. y Muñoz, Y. (2019). Equidad, educación inclusiva y educación para la justicia social. ¿Llevan todos los caminos a la misma meta? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(2), 17-32.

Ting, D. S. W., Carin, L., Dzau, V. y Wong, T. Y. (2020). Digital technology and Covid-19. Nature Medicine, 1-3. https://doi.org/10.1038/s41591-020-0824-5

Villafuerte, J., Bello, J., Cevallos, Y. y Bermello J. (2020). Rol de los docentes ante la crisis del Covid-19, una mirada desde el enfoque humano. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 8(1), 134-150.

Viner, R. M., Russell, S. J., Croker, H., Packer, J., Ward, J., Stansfield, C., Mytton, O., Bonel, C. y Booy, R. (2020). School closure and management practices during coronavirus outbreaks including Covid-19: a rapid systematic review. The Lancet Child & Adolescent Health. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30095-X

Vlachopoulos, D. (2020). Covid-19: Threat or opportunity for online education? Higher Learning Research Communication, 10(1), 16-19. https://doi.org/10.18870/hlrc.v10i1.1179

Wang, G., Zhang, Y., Zhao, J., Zhang, J. y Jiang, F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the Covid-19 outbreak. The Lancet, 395(10228), 945-947. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30547-X

Zhou, L., Li, F., Wu, S. y Zhou, M. (2020). 'School's out, but class' on', the largest online education in the world today: taking china's practical exploration during the Covid-19 Epidemic prevention and control as an example. Best Evidence of Chinese Education, 4(2), 501-519. http://doi.org/10.2139/ssrn.3555520