Vol. 11 No. 1 (2022): Education in Indigenous Context for Social Justice
Special Issue

Küpan and Tuwün as Source of Knowledge to Contextualize the Intercultural Education in Mapuche territories

Gerardo Muñoz
Universidad Austral de Chile
Bio
Segundo Quintriqueo
Universidad Católica de Temuco
Bio
Héctor Torres
Universidad del Bío-Bío
Bio
Alberto Galaz
Universidad Austral de Chile
Bio
Published June 1, 2022

Keywords:

Source of knowledge, Schooling, Intercultural education, Mapuche education, Chile
How to Cite
Muñoz, G., Quintriqueo, S., Torres, H., & Galaz, A. (2022). Küpan and Tuwün as Source of Knowledge to Contextualize the Intercultural Education in Mapuche territories. Internacional Journal of Education for Social Justice, 11(1). https://doi.org/10.15366/riejs2022.11.1.001

Abstract

The aim of this manuscript is to describe the küpan and tuwün as funds of knowledge for the articulation of the family and school education in the contexts of the Mapuche communities. The applied methodology was qualitative research, taking into consideration the input from the indigenous research. The study context was five Mapuche communities from the La Araucania and Biobio regions (Chile) and the participants were ten kimche(wise men). The research instrument was the semistructured interview with a content analysis. The results indicate that the küpan refers to a parental group as the root of origin, socio-spiritual heritage, vital support, and structural axis of the Mapuche social organization. The tuwün refers to a person’s territorial origin, upon which social, spiritual, and affective representations are built, which affect the people’s interaction with their environment and the use of the territory. Thus, the küpan and tuwün are articulated funds of knowledge, which support the construction of their own sociocultural identity, the interpretation of the historical events that configure the current social reality and structure the processes of the Mapuche socio-territorial claim. Finally, its incorporation into schooling favors the contextualization and decolonization of intercultural education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Augusta, F. (1996). Diccionario Araucano. Cerro Manquehue.

Bengoa, J. (2008). Historia del pueblo mapuche siglos IXI y XX. Lom.

Bisquerra, R. (2004). Metodología de la Investigación Educativa. La Muralla.

Brito, L., Subero, D. y Esteban-Guitart, M. (2018). Fondos de conocimiento e identidad: Una vía sociocultural de continuidad educativa. Revista Educación, 42(1), 23-41. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i1.23470

Coña, P. (2017). Lonco Pascual Coña. Testimonio de un cacique Mapuche. Pehuén.

Correa, M. (2021). La historia del despojo. El origen de la propiedad particular en el territorio Mapuche. Pehuén.

Correa, M. y Mella, E. (2010). Las razones del illkun/enojo. Memoria, despojo y criminalización en el territorio mapuche de Malleco. Lom.

Denzin, N. y Salvo, J. (2020). New directions un theorizing qualitative research. Indigenous research. Myers Education Press.

Erize, E. (1960). Diccionario comentado mapuche-español. Araucano-Pewenche-Pampa-Picunche-Rankülch-Huilliche. Peuser.

Esteban-Guitart, M. (2012) La multimetodología autobiográfica extendida y los fondos de identidad. Revista de Ciencias Sociales, 18(4), 587-600. https://doi.org/10.31876/rcs.v18i4.25001

Esteban-Guitart, M. y Vila, I. (2013). Reflexiones alrededor de las relaciones familia-escuela en contextos de alta diversidad cultural. A modo de introducción. En M. Esteban-Guitart e I. Vila (Eds.), Experiencias en educación inclusiva: vinculación familia, escuela y comunidad. Horsori.

Flick, U. (2015). El diseño de la investigación cualitativa. Morata.

Friese, S. (2013). ATLAS.ti 7 user guide and reference. ATLAS.ti Scientific Software Development GmbH.

González-Patiño, J. y Esteban-Guitart, M. (2021). Fondos de conocimiento para la justicia social. Alianzas familia-escuela para la transformación educativa. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 10(1), 5-10.

Gysling, J. (2015). The historical development of educational assessment in Chile: 1810–2014. Assessment in Education: Principles, Policy y Practice, 23(1), 5-25. https://doi.org/10.1080/0969594X.2015.1046812

Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Morata.

Lalueza, J., Zhang-Yu, C., García-Díaz, S., Camps-Orfila, S. y García-Romero, D. (2019). Los Fondos de Identidad y el tercer espacio. Una estrategia de legitimación cultural y diálogo para la escuela intercultural. Estudios Pedagógicos, 45(1), 61-81. https://doi.org/10.4067/S0718-07052019000100061

Latcham, R. (1924). La organización social y las creencias religiosas de los antiguos araucanos. Cervantes.

Lohmann, M., Hathcote, A. y Boothe, K. (2018). Addressing the barriers to family-school collaboration: A brief review of the literature and recommendations for practice. International Journal of Early Childhood Special Education, 10(1), 26-32. https://doi.org/10.20489/intjecse.454424

Luna, L. (2015). Educación mapuche e interculturalidad: Un análisis crítico desde una etnografía escolar. Chungará, 47(4), 659-667. https://doi.org/10.4067/S0717-73562015005000040

Moll, L. (2019). Elaborating funds of knowledge: Community-oriented practices in international contexts. Literacy Research: Theory, Method, and Practice, 68, 130-138. https://doi.org/10.1177/2381336919870805

Muñoz, G. (2016). Participación familiar y comunitaria en el diseño y desarrollo del currículum escolar en contextos de diversidad sociocultural [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona]. Archivo de la Universidad Autónoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/record/176053

Muñoz, G. (2021). Educación familiar e intercultural en contexto mapuche: Hacia una articulación educativa en perspectiva decolonial. Estudios Pedagógicos, 47(1), 391-407. https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000100391

Muñoz, G. y Quintriqueo, S. (2019). Escolarización socio-histórica en contexto mapuche: Implicancias educativas, sociales y culturales en perspectiva intercultural. Educação e Sociedade, 40, e0190756. https://doi.org/10.1590/es0101-73302019190756

Muñoz, G., Quintriqueo, S. y Essomba, M. (2019). Participación familiar y comunitaria en la educación intercultural en contexto mapuche. Espacios, 40(19), 21-34.

Nahuelpán, H. y Antimil, J. (2019). Colonialismo republicano, violencia y subordinación racial mapuche en Chile durante el siglo XX. Historelo. Revista de Historia Local y Regional, 11(21), 211-248. https://doi.org/10.15446/historelo.v11n21.71500

Nahuelpán, H., Antimil, J. y Lehman, K. (2019). Mapuchezugun ka mapuche kimün: Confronting colonization in Chile (nineteen and twentieth centuries). En E. McKinley y L. Smith (Eds.), Handbook of indigenous education (pp. 63-83). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-3899-0_24

Noggler, A. (1972). Cuatrocientos años de misión entre los araucanos. Editorial San Francisco.

Novaro, G., Padawer, A. y Borton, L. (2017). Interculturalidad y educación argentina desde una perspectiva comparativa. Educação & Realidade, 42(3), 939-958. https://ddoi.org/10.1590/2175-623672321

Ogbu, J. (1992). Understanding cultural diversity and learning. Educational Researcher, 21(8), 5-24. https://doi.org/10.3102/0013189X021008005

Quilaqueo, D. (2012). Saberes educativos mapuches: Racionalidad apoyada en la memoria social de los kimches. Atenea, 505, 79-102. https://doi.org/10.4067/S0718-04622012000100004

Quilaqueo, D. (2019). Intervención educativa intercultural para un diálogo de saberes indígena y escolar. Educar em Revista, 35(76), 219-237. https://doi.org/10.1590/0104-4060.63000

Quilaqueo, D. y Quintriqueo, S. (2017). Métodos educativos mapuches: Retos de la doble racionalidad educativa. Aportes para un enfoque educativo intercultural. Universidad Católica de Temuco.

Quilaqueo, D., Quintriqueo, S., Torres, H. y Muñoz, G. (2014). Saberes educativos mapuches: Aportes epistémicos para un enfoque de educación intercultural. Chungará, 46(2), 271-283. https://doi.org/10.4067/S0717-73562014000200008

Quintriqueo, S. (2010). Implicancias de un modelo curricular monocultural en contexto mapuche. Lom.

Quintriqueo, S., Arias-Ortega, K., Muñoz, G., Torres, H., Morales, S. y Peña-Cortés, F. (2021). Conocimientos geográficos y territoriales con base epistémica en la memoria social mapuche. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 36(106), e3610603. https://doi.org/10.1590/3610603/2021

Quintriqueo, S. y Quilaqueo, D. (2006). Conocimiento de las relaciones de parentesco como contenido educativo para escuelas situadas en comunidades mapuches de Chile. Cuadernos Interculturales, 4(7), 81-95.

Quintriqueo, S., Quilaqueo, D., Peña-Cortés, F. y Muñoz, G. (2015). Conocimientos culturales como contenidos de la educación familiar mapuche. Alpha, 40, 131-146. https://doi.org/10.4067/S0718-22012015000100010

Quivy, R. y Campenhoudt, L. (2007). Manual de recerca en ciències socials. Herder.

Rocha-Buelvas, A. y Ruiz-Lurduy, R. (2018) Agendas de investigación indígena y decolonialidad. Izquierdas, 41, 184-197. https://doi.org/10.4067/S0718-50492018000400184

Smith, L. (2016). A descolonizar las metodologías. Investigación y pueblos indígenas. LOM.

Torres, H. y Friz, M. (2020). Elementos críticos de la escuela en territorio mapuche. Educar em revista, 36, e66108. https://doi.org/10.1590/0104-4060.66108

Walsh, C., Fernández, L. y Candau, V. (2018). Colonialidade e pedagogia decolonial: Para pensar uma educação outra. Arquivos Analíticos de Políticas educativas, 26(83), art. 5. https://doi.org/10.14507/epaa.26.3874

Webb, A. y Radcliffe, S. (2013). Mapuche demands during educational reform, the penguin revolution and the Chilean winter of discontent. Studies in Ethnicity and Nationalism, 13(3), 319-341. https://doi.org/10.1111/sena.12046