Vol. 14 No. 1 (2025): Philosophy for Peace and Social Justice Education
Special Issue

Building Bridges: The legacy of Félix Carrasquer and Paulo Freire in the Struggle for Social Justice in Education

Manuel Marti-Puig
Universitat Jaume I
Bio
Published May 21, 2025

Keywords:

Carrasquer, Freire, Education, Dialogue, Social justice
How to Cite
Marti-Puig, M. (2025). Building Bridges: The legacy of Félix Carrasquer and Paulo Freire in the Struggle for Social Justice in Education. Internacional Journal of Education for Social Justice, 14(1). https://doi.org/10.15366/riejs2025.14.1.015

Abstract

The present article constitutes a theoretical-educational research conducted through the hermeneutic analytical-comparative method, utilizing unpublished and unreleased documents from Félix Carrasquer's personal archive. Our objective is to vindicate Carrasquer's figure through an exploration of his personal relationships with prominent individuals, as well as an examination of the formative-political actions and approaches he advocated to promote social justice through education. This exploration is juxtaposed with the pedagogical perspectives of the renowned educator Paulo Freire.
Our research reveals that for both figures, education transcends purely educational concerns, encompassing political and social dimensions. Their shared goal is to cultivate a more just society grounded in cooperation, mutual assistance, equality, and freedom. This article contributes to our understanding of how social justice can be achieved through educational action, facilitating improvements in educational systems, schools, and classrooms, all directed toward the realization of a more just society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arendt, H. (1997). ¿Qué es la política?. Paidós.

Carrasquer, F. (1978). La Escuela de Militantes de Aragón. Una experiencia de autogestión educativa y económica. FOIL

Carrasquer, F. (1981). Una Experiencia de educación autogestionada: Escuela “Eliseo Reclús“. Barcelona: Años 1935-1936. Ed. Félix Carrasquer.

Carrasquer, F. (1986). Las colectividades de Aragón un vivir autogestionado, promesa de futuro. Laia.

Carrasquer, J. (1937, 6 de mayo). La escuela de militantes libertarios de Monzón. Una escuela y un ejemplo. Nuevo Aragón, 66. https://hemerotecadigital.bne.es/hd/es/viewer?id=10a3520e-d23f-4831-80cc-84e8430e6f60&page=5

Clark, J. (2015). Libertad, igualdad y geografía: Introducción al pensamiento social de Reclus. Enclave de Libros.

Feinberg, W. y Torres, A. (2014). Democracia y educación. John Dewey y Paulo Freire. Cuestiones Pedagógicas, 23, 29-42

Fernández Soria, J. M. (1984). Educación y cultura en la guerra civil (España 1936-39). Nau Llibres

Freire, P. (1999). Política y educación. Siglo XXI Editores

Freire, P., Passetti, E. y Granero, L. (2019). La voz del maestro. Acerca de vivir, enseñar y transformar el mundo. Conversaciones con Edson Passetti. Siglo XXI Editores.

Gadotti, M. (2001). Cruzando fronteras, Lecciones de Freire. Corporación viva la ciudadanía.

Hernández, R. y Murillo, F. J. (2016). En homenaje a John Dewey. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 5(1), 5-10.

Historia Hispánica. (2023). Josefa Úriz Pi [Web]. Real Academia de la Historia. https://dbe.rah.es/biografias/josefa-uriz-pi

Historia Hispánica. (2023). Herminio Almendros Ibáñez [Web]. Real Academia de la Historia. https://dbe.rah.es/biografias/48112/herminio-almendros-ibanez

JAE-CSIC (2010). Cien años de la creación de los primeros centros de la Junta para la Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas. Historia [Web]. http://www.jae2010.csic.es/historia.php

Juan, V. (2017). Félix Carrasquer, lo que aprendí de los otros. Prensas de la Universidad de Zaragoza.

Kincheloe, J. L. (2008). La pedagogía crítica en el siglo XXI: evolucionar para sobrevivir. En P. McLaren y J. L. Kincheloe (Eds.), Pedagogía Crítica (pp. 25-69). Graó.

Kirkwood, G. y Kirkwood, C. (2011). Living adult education. Freire in Scotland. Sense Publishers.

Lassa, N. (1937, 26 de junio). Una colectividad modelo: Autotransporte de Alcañiz. Cultura y Acción.

Llevot, N. y Sanuy, J., (2018). Educación y desarrollo rural en los siglos XIX-XX-XXI. Edicions de la Universitat de Lleida.

Lucio-Villegas, E. (2015a). Paulo Freire. La Educación como Instrumento para la Justicia Social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 4(1), 9-20. https://doi.org/10.15366/riejs2015.4.1.001

Lucio-Villegas, E. (2015b). Adult education in communities. Approaches from a participatory perspective. Sense Publishers.

Martínez Gómez, G. I. (2016). Recensión: Pedagogía de los sueños posibles. Por qué docentes y alumnos necesitan reinventarse en cada momento de la historia. Buenos Aires. Siglo XXI. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 5(1), 203-205.

Martínez Gómez, G. I. (2020). Recensión: Freire, P. (2018). La voz del maestro. Acerca de vivir, enseñar y transformar el mundo. Conversaciones con Edson Passeti. Siglo XXI. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(2), 387-389.

Mur, M. (1996). Educación libertaria en Aragón 1936-38. Aula, 8, 77-91.

Murillo, F. J. y Hernández, R. (2015). Esperanza Crítica en Educación para la Justicia Social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 4(2), 5-9.

Navarro Navarro, J. (2017). Los Ateneos Libertarios en España (1931-1939). Editorial La Neurosis.

Nettlau, M. (1928). Eliseo Reclus. La vida de un sabio justo y rebelde. Publicaciones de “La Revista Blanca”.

Park, P. (2001). Knowledge and participatory research. En P. Reason y H. Bradbury (Eds.), Handbook of action research (pp. 81-90). Sage.

Pedagogía. (2023). John Dewey [Web]. Pedagogía. https://pedagogia.mx/john-dewey/

Ponza, P. (1938, 9 de febrero). Urge intensificar la creación de Escuelas de Militantes. Cultura y Acción.

Reclus, É. (2012). Écrits sociaux, édition établie par Alexandre Chollier et Federico Ferreti. Éditions Héros-Limite.

Rubens, J. (2000). Paulo Freire. Retalhos biobiliográficos. Ediçoes Pulsar.

Santos, B. d. S. (2003). Orçamento participativo em Porto Alegre: para uma democracia redistributiva. En B. d. S. Santos (Org.), Democratizar a democracia. Os caminhos da democracia participativa (pp. 375-465). Afrontamiento.

Souza, J. F. (2007). Modernidad ‘versus’ postmodernidad en la cultura de acuerdo con la perspectiva freireana. En A.C. Scocuglia (Org.), Paulo Freire en el tiempo presente (pp. 187-212). Edicions del CREC.

UCM. (2023). “Democracia y educación” 100 años después. [Web]. Universidad Complutense de Madrd. https://biblioteca.ucm.es/edu/democracia-y-educacion-100-anos-despues

Valverde, F. (2012). Pedagogía de la liberación De la Educación opresora a la Educación liberadora Un vistazo a la educación en el siglo XXI desde Paulo Freire. Pensamiento Actual, 11(16-17).

Willemse, H. (2002). Pasado compartido: memorias de anarcosindicalistas de Albalate de Cinca 1928-1938. Prensas de la Universidad de Zaragoza.