Vol. 8 No. 2 (2019): Inclusive Education for Social Justice (I)
Special Issue

Equity, Inclusive Education and Education for Social Justice. Do all Paths Lead to the Same Goal?

Cecilia Simón
Universidad Autónoma de Madrid, Spain
Ángela Barrios
Universidad Autónoma de Madrid, España
Héctor Gutiérrez
Universidad Autónoma de Madrid, España
Yolanda Muñoz
Universidad de Alcalá, España
Published December 18, 2019

Keywords:

Inclusive education, Right to education, Education for all, Equity, Social justice.
How to Cite
Simón, C., Barrios, Ángela, Gutiérrez, H., & Muñoz, Y. (2019). Equity, Inclusive Education and Education for Social Justice. Do all Paths Lead to the Same Goal?. Internacional Journal of Education for Social Justice, 8(2), 17–32. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.2.001

Abstract

The work presented is about contributing to reflection around synergies and differences between inclusive education, equity and education for social justice. When talking about an education for all people without exclusions, the starting point will be human rights, which has become an international challenge as reflected in the 2030 Agenda for Sustainable Development. A reference framework that is capable of guiding and evaluating the development of educational policies and practices is needed. The perspectives from equity, inclusive education and social justice can contribute to it. Special attention will be given to the consequences of the different discourses and ways of understanding inclusive education, to try to define who we are talking about when we talk about inclusion, what dimensions make it up, how its nature is and what place it should occupy in the transformation of Educational systems Different perspectives share principles and aspirations, and all of them are inspiring to build a common dialogue around what education we want.        

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainscow, M. (2019). The UNESCO Salamanca statement 25 years on developing inclusive and equitable education systems. Cali: International Forum on Inclusion and Equity in education. https://doi.org/10.1080/13603116.2019.1622800

Ainscow, M., Booth, T. y Dyson, A. (2006). Improving schools, developing inclusion. Londres: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203967157

Ainscow, M., Dyson, A., Goldrick, S. y West, M. (2012). Developing equitable education systems. Abington. Oxon: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203818077

Alta Comisionada de las Naciones Unidas para los Derechos Humanos. (2019). Empoderar a los niños con discapacidad para el disfrute de sus derechos humanos, en particular mediante la educación inclusiva. Recuperado de https://documentsddsy.un.org/doc/UNDGEN/G19/013/67/

Barrios, Á., Gutiérrez, H., Simón, C. y Echeita, G. (2018). Convivencia y educación inclusiva: Miradas complementarias. Convives, 24, 6-13.

Booth, T. y Ainscow. M. (2015). Guía para la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. Madrid: OEI/FUHEM.

Bolívar, A. (2012). Justicia social y equidad escolar. Una revisión actual. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 1(1), 9-45.

Calero, J. y Choi de Mendizábal, A. (2013). Equidad y educación. Madrid: OEI.

Casas, M. A. (2007). Prólogo. En R. Lorenzo, y L. C. Pérez (Eds.), Tratado sobre discapacidad. (pp. 41-48). Madrid: Aranzadi.

Chiu, M. M. y Khoo, L. (2005). Effects of resources, inequality, and privilege bias on achievement: Country, school, and student level analyses. American Educational Research Journal, 42(4), 575-603. https://doi.org/10.3102/00028312042004575

Chudgar, A. y Luschei, T. F. (2009). National income, income inequality, and the importance of schools: A hierarchical cross-national comparison. American Educational Research Journal, 46(3), 626-658. https://doi.org/10.3102/0002831209340043

Coll, C. (2013). El currículo escolar en el marco de la nueva ecología del aprendizaje. Aula de Innovación Educativa, 219, 31-36.

Cummings, C., Dyson, A. y Todd, L. (2011). Beyond the school gates: Can full service and extended schools overcome disadvantage? Londres: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203828700

Dyson, A. (2011). Full service and extended schools, disadvantage, and social justice. Cambridge Journal of Education, 41(2), 177-193. https://doi.org/10.1080/0305764X.2011.572864

Echeita, G. (2019). Educación inclusiva. El sueño de una noche de verano. Barcelona: Octaedro.

Echeita, G., Martín, E., Sandoval, M. y Simón, C. (2016). Miradas complementarias sobre una realidad compleja. En Curso MOOC, Educación de calidad para todos: Equidad, inclusión y atención a la diversidad. Madrid: UAM.

Florian, L. (2019). On the necessary co-existence of special and inclusive education. International Journal of Inclusive Education, 23(7), 691-704. https://doi.org/10.1080/13603116.2019.1622801

Hart, S. y Drummond, M. J. (2014). Learning without limits: Constructing a pedagogy free from determinist beliefs about ability. En L. Florian (Ed.), The SAGE handbook of special education (pp. 439-458). Londres: SAGE. https://doi.org/10.4135/9781446282236.n28

IBE-UNESCO. (2016). Training tools for curriculum development. Reaching out to all learners: A resource pack supporting inclusive education. Ginebra: UNESCO.

Kozleski, E. B., Artiles, A. J. y Waitoller, F. R. (2015). Equity in inclusive education. Historical trajectories and theoretical commitments. En A. J. Artiles, E. B., Kozleski y F. R. Waitoller (Eds.), Inclusive education. Examining equity on five continents (pp. 1-14). Cambridge, MA: Harvard Education Press.

Marchesi, A. y Martín E. (2014). Calidad de la enseñanza en tiempos de crisis. Madrid: Alianza.

Messiou, K. (2019). Understanding marginalisation through dialogue: A strategy for promoting the inclusion of all students in schools. Educational Review, 71(3), 306-317. https://doi.org/10.1080/00131911.2017.1410103

Miles, S. y Singal, N. (2010). The education for all and inclusive education debate: Conflict, contradiction or opportunity? International Journal of Inclusive Education, 14(1), 1-15. https://doi.org/10.1080/13603110802265125

Murillo, F. J. (2019). La educación para la justicia social como enfoque para la consecución de los objetivos de desarrollo sostenible. En M. Alfaro, S. Arias y A. Gamba (Eds.), Agenda 2030. Claves para la transformación sostenible (pp. 182-199). Madrid: Catarata.

Murillo, F. J. y Hernández-Castilla, R. (2015). Liderando escuelas justas para la justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 3(2), 13-32.

Murillo, F. J. y Martínez-Garrido, C. (2018). Magnitud de la segregación escolar por nivel socioeconómico en España y sus comunidades autónomas y comparación con los países de la Unión Europea. RASE. Revista de Sociología de la Educación, 11(1), 37-58. https://doi.org/10.7203/RASE.11.1.10129

Novoa, J. A. (2010). Personas con diversidad funcional, derechos humanos y ciudadanía. Recuperado de http://www.forovidaindependiente.org

OCDE. (2012). Equity and quality in education: Supporting disadvantaged students and schools. París: OCDE.

Policy 322. (2013). Inclusive education. New Brunswick: Department of Education and Early Childhood Development.

Porter, G. y Aucoin, A. (2012). Strengthening schools, strengthening inclusion. Recuperado de http://www2.gnb.ca/content/dam/gnb/Departments/ed/pdf/K12/Inclusion/Inclusion.pdf

Puig, J. M., Doménech, I., Gijón, M., Martín, X., Rubio, L. y Trilla, J. (2012). Cultura moral y educación. Barcelona: Graó.

Sáiz, A., Ceballos, N. y Susinos, T. (2019) Voz del alumnado y mejora docente. Una investigación en centros educativos en Cantabria. Revista Complutense de Educación, 30(3), 713-728. https://doi.org/10.5209/rced.58883

Sandoval, M. (2011) Aprendiendo de las voces de los alumnos y alumnas para construir una escuela inclusiva. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(4), 115-125.

Sanjuán, C., Martínez, L. y Ferrer, A. (2019). Mézclate conmigo. De la segregación socioeconómica a la educación inclusiva. Recuperado de https://www.savethechildren.es/sites/default/files/imce/docs/mezclate_conmigo-anexo_cm.pdf

Sapon-Shevin, M. (2013). La inclusión real: Una perspectiva de justicia social. Revista de Investigación en Educación, 11(3), 71-85.

Schuelka, M. J., Johnstone, C. J., Thomas, G. y Artiles, A. J. (2019). Introduction: Scholarship for diversity and inclusion in education in the 21st century. En M. J. Schuelka, C. J. Johnstone, G. Thomas y A. J. Artiles (Eds.), The SAGE handbook of comparative studies in education (pp. 31-41). Londres: SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781526470430

Shogren, K. A., McCart, A. B., Lyon, K. J. y Sailor, W. S. (2015). All means all: Building knowledge for inclusive schoolwide transformation. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 40(3), 173-191. https://doi.org/10.1177/1540796915586191

Sicilia, G. y Simancas, R. (2018). Equidad educativa en España: Comparación regional a partir de PISA 2015. Madrid: Fundación Ramón Areces.

Simón, C. (2019). El reto de garantizar una educación inclusiva y con equidad: Implicaciones para la universidad. En M. Alfaro, S. Arias y A. Gamba (Eds.), Agenda 2030. Claves para la transformación sostenible (pp. 200-216). Madrid: Catarata.

Simón, C. y Echeita, G. (2013). Comprender la educación inclusiva para intentar llevarla a la práctica. En H. Rodríguez y L. Torrego (Coords.), Educación inclusiva, equidad y derecho a la diferencia. Transformando la escuela (pp. 33-65). Madrid: Wolters Kluwer.

UN. (1948). Declaración universal de derechos humanos. Recuperado de https://www.refworld.org.es/docid/47a080e32.html

UN. (1989). Convención sobre los derechos del niño. Recuperado de https://www.refworld.org.es/docid/50ac92492.html

UN. (2006). Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad. Recuperado de https://www.refworld.org.es/docid/497f08549.html

UNESCO. (1994). Informe final. Conferencia mundial sobre necesidades educativas especiales: Acceso y calidad. Madrid: UNESCO.

UNESCO. (2005). Guidelines for inclusion: Ensuring access to education for all. París: UNESCO.

UNESCO. (2008). La educación inclusiva. El camino hacia el futuro. París: UNESCO.

UNESCO. (2010). EPT Informe de seguimiento 2010. Llegar a los marginados. París: UNESCO.

UNESCO. (2014). The right to education: Law and policy review guidelines. París: UNESCO.

UNESCO. (2016). Educación para transformar vidas. Metas, opciones de estrategia e indicadores. Santiago de Chile: OREALC/UNESCO.

UNESCO. (2017). A guide for ensuring inclusion and equity in education. París: UNESCO.

UNESCO. (2018). Reunión mundial sobre la educación 2018. Declaración de Bruselas. París: UNESCO.

UNICEF. (2012). The right of children with disabilities to education: A rights-based approach to inclusive education. Ginebra: UNICEF.

Winter, E. y O’Raw, P. (2010). Literature review of the principles and practices relating to inclusive education for children with special educational needs. Recuperado de http://www.ncse.ie/uploads/1/NCSE_Inclusion.pdf