Unfair Distribution of the Budget Among the Public Universities of Ecuador: Matthew Effect
Keywords:
Fiscal budget, Public university, Social justice, Higher education, Mateo effect
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
In Ecuador, higher education system has experienced a great expansion both in the number of students who aspire to obtain a university degree and in public institutions of higher education (PIHE). Most of which are funded by the government, which historically has been impartially allocated the budgets benefiting PIHE traditionally considered elitist, for its student selection process. The aim of this investigation was to determine the impact of the Mateo effect on PIHE from Ecuador, within the 2014-2018 period. The methodology used a non-experimental design to describe the longitudinal and transversal trends. Data of 26 PIHE was gathered from governmental web pages and the data base Scopus. The analysis took into consideration the annual budget, effectiveness of its execution, number of students, the percentage assigned for research as well as the number of publications indexed in Scopus. Overall results evidenced: 1) the greater budgets given to elite PIHE, regardless of their smaller number of students and indexed publications, 2) the financial constraints affronted by less elite PIHE that hindered their academic growth, and 3) the urgent need for a change in the prevailing financial politic, that counteracts the principles of equity and quality education for all ecuatorians.
Downloads
References
Amestica, L., Gaete, H. y Llinas-audet, X. (2014). Segmentación y clasificación de las universidades en Chile: desventajas de inicio y efectos de las políticas públicas de financiamiento. Ingeniare. Revista Chilena de Ingeniería, 22(3), 384-397. https://doi.org/10.4067/S0718-33052014000300009
Carrillo, S. (2020). La segregación escolar en América Latina. ¿Qué se estudia y cómo se investiga? REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(4), 345-362. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.4.014
David, P. (1994), Positive feedback and research productivity in science: Reopening another blackbox. En O. Grandstrand (Ed.), Economics of technology (pp. 54-89). Elsevier.
Escobar, C. (2016). Análisis de la política ecuatoriana de becas de estudios de posgrado en el exterior y su relación con el cambio de matriz productiva. Revista Latinoamericana de Políticas y Acción Pública, 3(2), 23-49. https://doi.org/10.17141/mundosplurales.2.2016.2842
Esper, R., Pérez, A. y Carrillo, L. (2015). San Mateo, la Malinche y las publicaciones científicas mexicanas. Revista de la Asociación Mexicana de Medicina, 29(3),128–132. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-84332015000300001&lng=es
Espinoza, O. (2013). Equidad e inclusividad en la educación superior en los países andinos: Los casos de Bolivia, Chile, Colombia y Perú. Ediciones Universidad UNINF.
Espinoza, C. (2016). Calidad de la educación e índices de gestión en relación con el presupuesto de las universidades del Ecuador en el año 2015. Revista Universidad y Sociedad, 8(2).
Estrella, M. (2011). Free public universities in Ecuador: Too much of a good thing? International Higher Education, 65, 22-24. https://doi.org/10.6017/ihe.2011.65.8576
Gaete, R. (2015). Responsabilidad social en el gobierno y gestión de las universidades estatales chilenas. Civilizar, 15(29), 163-180.
García, C. (2007). Financiamiento de la educación superior en América Latina. Sociologías, 9(17), 50-101. https://doi.org/10.1590/S1517-45222007000100004
Jiménez, F., Lalueza, J. y Fardella, C. (2017). Aprendizajes, inclusión y justicia social en entornos educativos multiculturales. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(3), 10-23. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.3.830
Jiménez-Rodríguez, J. (2009). El efecto Mateo: Un concepto psicológico. Papeles del Psicólogo, 30(2), 145-154.
Londoño, S. (2017). Estudiantes indígenas en universidades en el suroccidente colombiano: Tensiones entre calidad y pertinencia. Perfiles Educativos, 39(157), 52-69. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.157.58440
Lucchesi, M. (2011). La universidad internacional en América Latina: Un nuevo paradigma para el siglo XXI. Formación Universitaria, 4(1), 25-36. https://doi.org/10.4067/S0718-50062011000100005
Merton, R. (1968). The Matthew Effect in Science. Science, 159(3810), 56-63. https://doi.org/10.1126/science.159.3810.56
Nieto, L., Pérez, C., y Gómez, J. (2015). Financiación y Eficiencia en las Universidades Públicas Españolas. Investigaciones de Economía de la Educación, 10(9), 509-520.
Salter, A.J. y Martin, B.R., (2001). The economic benefits of publicly funded basic research: a critical review. Research Policy, 30(3), 509-532.
https://doi.org/10.1016/S0048-7333(00)00091-3
República del Ecuador. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial.
República del Ecuador. (2010). Ley Orgánica de Educación Superior. Registro Oficial.
SENESCYT. (2018). Informe sobre la metodología de distribución de recursos destinados anualmente por parte del Estado a favor de las instituciones de educación superior. SENESCYT.
Shibayama, S. (2011). Distribution of academic research funds: A case of Japanese national research grant. Scientometrics, 88(1), 43-60. https://doi.org/10.1007/s11192-011-0392-z
Shin, J.C. (2009). Building world-class research university: The Brain Korea 21 project. Higher Education, 58(5), 669-688. https://doi.org/10.1007/s10734-009-9219-8
Tarango, J. y Machín-Mastromatteo, J. (2016). Scientific production in Mexican universities: Rates and expectations toward competitiveness. Information Development, 32(1), 107-111. https://doi.org/10.1177/0266666915613730
Van Hoof H., Estrella M., Eljuri M. y Torres L. (2013). Ecuador’s higher education system in times of change. Journal of Hispanic Higher Education 12(4), 345-355. https://doi.org/10.1177/1538192713495060