Vol. 12 No. 1 (2023): Perspectives and Advances in Physical Activity and Sport for Social Inclusion
Special Issue

Effects of University Service-Learning on the Teaching Competence of Students in the Field of Physical Activity and Sport

Luis García-Rico
Bio
Mª Luisa Santos-Pastor
Bio
Pedro Jesús Ruiz-Montero
Bio
Luis Fernando Martínez-Muñoz
Bio
Published June 27, 2023

Keywords:

Service-learning, Physical activity, Sport, Teacher, Initial training
How to Cite
García-Rico, L., Santos-Pastor, M. L., Ruiz-Montero, P. J., & Martínez-Muñoz, L. F. (2023). Effects of University Service-Learning on the Teaching Competence of Students in the Field of Physical Activity and Sport . Internacional Journal of Education for Social Justice, 12(1), 65–84. https://doi.org/10.15366/riejs2023.12.1.004

Abstract

University Service-Learning has had a significant boost in recent years due to its contribution to the professional training of students. This study focuses on knowing and understanding the effects it has on the teaching competence of university students. The research has followed a mixed design. 145 students have participated who have carried out Service-Learning experiences in different subjects of the degrees of the Degree in Physical Activity and Sports Sciences and the Degree in Teacher in Primary Education, with mention in Physical Education, of the Autonomous University of Madrid. For the collection of information, the E-ASAF questionnaire, focus groups, group interviews, the student portfolio and non-participant observations were used. Statistical analysis was performed using the SPSS v.25 program and content analysis for qualitative information. The main findings of the research allow us to affirm that University Service-Learning has a positive impact on the different areas of student teacher training, highlighting its effective contribution to the development of professional competence in the field of Physical Activity and Sport. The limitations of the study propose to improve the diversity of contexts and participants.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abell, S. (2007). Research on science teacher knowledge. En S. Abell y N. Lederman (Eds.), Handbook of research on science education (pp. 1105-1149). Lawrence Erlbaum.

Abellán, J. (2021). Aprendizaje-servicio y su efecto sobre las actitudes hacia la inclusión en futuros maestros de educación física. Contextos Educativos, 27, 83-98. https://doi.org/10.18172/con.4535

Araujo, U. y Arantes, V. (2010). Aprendizaje basado en problemas y construcción de ciudadanía: El proyecto de la Universidad de São Paulo. En M. Martínez (Ed.), Aprendizaje servicio y responsabilidad social de las universidades (pp. 177-192). Octaedro.

Balaguer-Rodríguez, P., Zorrilla-Silvestre, L., Capella-Peris, C. y Corbatón-Martínez, R. (2016). Estudio de caso de una experiencia de aprendizaje-servicio en educación física con estudiantes en riesgo de exclusión social. Revista Digital de Educación Física, 38, 134-145.

Blanco-Cano, E. y García-Martín, J. (2021). El impacto del aprendizaje-servicio (ApS) en diversas variables psicoeducativas del alumnado universitario: Las actitudes cívicas, el pensamiento crítico, las habilidades de trabajo en grupo, la empatía y el autoconcepto. Una revisión sistemática. Revista Complutense de Educación, 32(4), 639-649. https://doi.org/10.5209/RCED.70939

Blömeke, S., Buchholtz, N., Suhl U. y Kaiser, G. (2014). Resolving the chicken-or-egg causality dilema: The longitudinal interplay of teacher knowledge and teacher beliefs. Teaching and Teacher Education, 37, 130-139. https://doi.org/10.1016/j.tate.2013.10.007

Bolívar, A. (2005). Conocimiento didáctico del contenido y didácticas específicas. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 9(2), 1-39.

Brown, K. M. y Bright, L. M. (2017). Teaching caring and competence: Student transformation during an older adult focused service-learning course. Nurse Educator in Practice, 27(2), 29-35. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2017.08.013

Capella-Peris, C. Gil-Gómez, J. y Chiva-Bartoll, O. (2020). Innovative analysis of service-learning effects in physical education: A mixed-methods approach. Journal of Teaching in Physical Education, 39, 102-110. https://doi.org/10.1123/jtpe.2019-0030

Carreiro da Costa, F., González, M. A. y González, M. F. (2016). Innovación en la formación del profesorado de educación física. Retos, 29, 251-257. https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.43564

Castejón, F. J. y Jiménez, F. J. (2017). Conocimiento del contenido y conocimiento pedagógico del contenido de educación física en educación secundaria. Retos, 32, 146-151. https://doi.org/10.47197/retos.v0i32.51845

Chen, S. Y. (2018). Learning with active rural community-dwelling older adults: Comprehensive effects of intergenerational service-learning in Taiwan. Journal of Intergeneracional Relationships, 16(5), 287-301. https://doi.org/10.1080/15350770.2018.1477645

Chiva-Bartoll, O., Ruiz-Montero, P. J., Capella-Peris, C. y Salvador-García, C. (2020). Effects of service learning on physical education teacher education students’ subjective happiness, prosocial behavior, and professional learning. Frontiers Psychology, 11, art. 331. https://doi.org/10.3389/2020.00331

Corbatón, R., Moliner, L., Martí, M., Gil, J. y Chiva, O. (2015). Efectos académicos, culturales, participativos y de identidad del aprendizaje-servicio en futuros maestros a través de la educación física. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 19(1), 281-297.

Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Sage.

Deeley, S. J. (2016). El aprendizaje servicio en educación superior. Teoría, práctica y perspectiva crítica. Narcea.

Denzin, N. (2017). Autoetnografía interpretativa. Revista Investigación Cualitativa, 2(1), 81-90. https://doi.org/10.23935/2016/01036

Flick, U. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Morata.

Galvan, C., Meaney, K. y Gray, V. (2018). Examining the reciprocal nature of service-learning for underserved students and preservice teachers. Journal of Teaching in Physical Education, 37(4), 363-372. https://doi.org/10.1123/jtpe.2018-0051

Galvan, C. y Parker, M. (2011). Investigating the reciprocal nature of service-learning in physical education teacher education. Journal of Experiential Education, 34(1), 55-70. https://doi.org/10.1177/105382591103400105

Garay, B., López-de-Arana, E., Vizcarra, M. y Larrazabal, X. (2021). Análisis de una propuesta de aprendizaje-servicio en educación física dirigida a menores con experiencias adversas tempranas. Contextos Educativos. Revista de Educación, 4(27), 47-64. http://doi.org/10.18172/con.4592

García-Rico, L., Carter-Thuillier, B., Santos-Pastor, M. L. y Martínez-Muñoz, L. F. (2020). Formar profesores de educación física para la justicia social: Efectos del aprendizaje-servicio en estudiantes chilenos y españoles. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(2), 29-47. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.2.002

García-Rico, L., Martínez-Muñoz, L., Santos-Pastor, M. y Bartoll, O. (2021b). Service-learning in physical education teacher education: A pedagogical model towards sustainable development goals. International Journal of Sustainability in Higher Education, 22(4), 747-765. https://doi.org/10.1108/IJSHE-09-2020-0325

García-Rico, L., Santos-Pastor, M. L., Martínez-Muñoz, L. F. y Ruiz-Montero, P. J. (2021a). The building up of professional aptitudes through university service-learning´s methodology in sciences of physical activity and sports. Teaching and Teacher Education, 105, 103402. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103402

Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Morata.

Giles, F., Trigueros, C. y Rivera, E. (2021). El sueño del voluntariado del grupo interactivo en educación física. Contextos Educativos. Revista de Educación, 3(27). 31-46. https://doi.org/10.18172/con.4607

Hernández, J. L. y Velázquez, R. (2010). La educación física a estudio. El profesorado, el alumnado y los procesos de enseñanza. Graó.

Herold, F. y Waring, M. (2016). An investigation of pre-service teachers’ learning in physical education teacher education: Schools and university in partnership. Journal Sport, Education and Society, 23(1) 95-107. https://doi.org/10.1080/13573322.2015.1127802

Jackson, A. Y. y Mazzei, L. A. (2012). Thinking with theory in qualitative research: Viewing data across multiple perspectives. Routledge.

Jorrín, I. M. (2006). Perfil Formativo generado en los entornos CSCL. Un estudio de casos [Tesis doctoral]. Universidad de Valladolid.

Lamoneda, J., Carter-Thuillier, B. y López-Pastor, V. (2019). Efectos de un programa de aprendizaje servicio para el desarrollo de prosocialidad y actitudes positivas hacia la inmigración en educación física. Publicaciones, 49(4), 127-144. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i4.11732

Lincoln, Y. y Guba, E. (1985). Naturalistic inquirí. Sage. https://doi.org/10.1016/0147-1767(85)90062-8

Loughran, J. J., Berry, A. K. y Mulhall, P. (2012). Understanding and developing science teachers’ pedagogical content knowledge. Sense. https://doi.org/10.1007/978-94-6091-821-6

MacPhail, A. y Sohun, R. (2019). Interrogating the enactment of a service-learning course in a physical education teacher education programme: Less is more? European Physical Education Review 25(3), 876-92. https://doi.org/10.1177/1356336X18783922

Miles, M. B. y Huberman, A. (1994). Qualitative date analysis: An expanded sourcebook. Sage.

Ruiz-Montero, P. J., Chiva-Bartoll, O., Salvador-Garci?a, C. y González-Garci?a, C. (2020). Learning with older adults through intergenerational service-learning in physical education teacher education. Sustainability, 12(3), 11-27. https://doi.org/10.3390/su12031127

Ruiz-Montero, P. J., Chiva-Bartoll, O. y Rivera-García, E. (2016). Aprendizaje-servicio en los grados universitarios de educación física: Ejercicio físico con personas mayores. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 18, 244-258.

Santos-Pastor, M. L., Cañadas, L., Martínez-Muñoz, L.F. y García-Rico, L. (2020). Diseño y validación de una escala para evaluar el aprendizaje-servicio universitario en actividad física y deporte. Educación XX1, 23(2), 67-93. https://doi.org/10.5944/educXX1.25422

Santos-Pastor, M. L., Martínez-Muñoz, L. F. y Cañadas, L. (2018). Actividades físicas en el medio natural, aprendizaje-servicio y discapacidad intelectual. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 11(22), 52-60. https://doi.org/10.25115/ecp.v11i22.1917

Santos-Pastor, M., Martínez-Muñoz, L., Garoz-Puerta, I. y García-Rico, L. (2021). La reflexión en el aprendizaje-servicio universitario en actividad física y deporte. Claves para el aprendizaje personal, académico y profesional. Contextos Educativos. Revista de Educación, 2(27), 9-29. https://doi.org/10.18172/con.4574

Shin, J., Kim, M.-S., Hwang, H. y Lee, B.-Y. (2018). Effects of intrinsic motivation and informative feedback in service-learning on the development of college students’ life purpose. Journal of Moral Education, 47, 159-174. https://doi.org/10.1080/03057240.2017.1419943

Short, V., Covey, J. A., Webster, L. A., Wadman, R., Reilly, J. y Hay-Gibson, N. (2019). Considering the team in team formulation: A systematic review. Mental Health Review Journal, 24, 11-29. https://doi.org/10.1108/MHRJ-12-2017-0055

Shulman, L.S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

Stake, R. E. (1995). Investigación con estudio de casos. Morata.

Stake, R. E. (2005). Qualitative case studies. En N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (Eds.), The sage handbook of qualitative research (pp. 443-466). Sage Publications.

Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1990). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.

Yorio, P. y Ye, F. (2012). A meta-analysis on the effects of service-learning on the social, personal, and cognitive outcomes of learning. Academy of Management Learning & Education, 11(1), 9-27. https://doi.org/10.5465/amle.2010.0072