Vol. 13 No. 1 (2024): Education for Environmental Justice: Working from the Classrooms the Formation of an Active Citizenship
Articles

Pedagogy of Death: Analysis of Attitudes and Anxiety about Death in Pre-Service Teachers

Ernesto Colomo Magaña
Bio
Vicente Gabarda Méndez
Bio
Andrea Cívico Ariza
Bio
Nuria Cuevas Monzonís
Bio
Published June 10, 2024

Keywords:

Death education, Death pedagogy, Anxiety, Teacher attitudes, Teacher education
How to Cite
Colomo Magaña, E., Gabarda Méndez, V., Cívico Ariza, A., & Cuevas Monzonís, N. (2024). Pedagogy of Death: Analysis of Attitudes and Anxiety about Death in Pre-Service Teachers. Internacional Journal of Education for Social Justice, 13(1), 187–203. https://doi.org/10.15366/riejs2024.13.1.010

Abstract

Although death is a reality inherent to human life, its limited curricular approach and the personal implications of its treatment in the classroom constitute some difficulties for greater inclusion in the different stages. Thus, this study aims to test whether there is a relation between anxiety about death and the attitudes of future teachers towards death education. A quantitative study was carried out with a cross-sectional descriptive-correlational design, with a sample of 371 students from the University of Malaga's Bachelor's Degrees in Early Childhood and Primary Education. Two validated instruments were used (Death Anxiety Inventory and Death Education Attitudes Scale-Teachers) and the variables considered were gender, bereavement in the last year and degree. The results indicate moderate anxiety about death, being significantly higher in women, participants who have lost a loved one and those who are studying for a degree in Early Childhood Education. There is also an inversely proportional relationship between anxiety about death and attitude towards education about death, and it is necessary to incorporate this phenomenon in education in order to facilitate its normalisation

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bauman, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Gedisa.

Boceta, J., Galán, J. M., Gamboa, F. y Muniain, M. A. (2017). Factores sociodemográficos que influyen en la ansiedad ante la muerte en estudiantes de medicina. Educación Médica, 18(3), 179-187. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.07.004

Brown, J. A., Jimerson, S. R. y Comerchero, V. A. (2015). Cognitive development considerations to support bereaved students: Practical applications for school psychologists. Contemp School Psychol, 19(3), 101-111. https://doi.org/10.1007/s40688-014-0018-6

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioural sciences. Academic Press.

Colomo, E. (2016). Pedagogía de la muerte y proceso de duelo. Cuentos como recurso didáctico. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(2), 63-77. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.2.004

Colomo, E., Cívico, A., Basgall, L. y Guillén, F. D. (2023). The influence of cultural snapshots on pre-service teachers’ attitudes towards death education. OMEGA. Journal of Death and Dying, 1. https://doi.org/10.1177/00302228231187013

Colomo, E., Gabarda, V., y Motos, P. (2019). Pedagogía de la muerte: Estudio sobre la ansiedad ante la muerte en profesionales de la educación. Innoeduca: international journal of technology and educational innovation, 4(1), 62-70. http://dx.doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i1.4129

Colomo, E., Gabarda, V., Cívico, A. y Cuevas, N. (2021a). Ansiedad ante la muerte y felicidad en el alumnado del grado de educación primaria de la Universidad de Málaga. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 11(1), 49-76. http://dx.doi.org/10.447/remie.2021.5865

Colomo, E., Gabarda, V., Cívico, A. y Cuevas, N. (2021b). La pedagogía de la muerte en la formación inicial docente. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2), 227-241. https://doi.org/10.6018/reifop.471991

Friesen, H., Harrison, J., Peters, M., Epp, D. y McPherson, N. (2020). Death education for children and young people in public schools. International Journal of Palliative Nursing, 26(7), 332-335. https://doi.org/10.12968/ijpn.2020.26.7.332

Gómez, M. Á., Vázquez, R., López, M. y Ruiz, A. (2022). La pesadilla de la evaluación: Análisis de los sueños de estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 15(1), 139-159. https://doi.org/10.15366/riee2022.15.1.008

Han, B. C. (2018). Muerte y alteridad. Herder.

Han, B. C. (2020). Caras de la muerte. Investigaciones filosóficas sobre la muerte. Herder.

Head, B. y Smith, L. (2016). Use of contemporary film as a mèdium for teaching an online death and grief course. Journal of Social Work in End-of-Life and Palliative Care, 12(3), 195-213. http://doi.org/10.1080/15524256.2016.1201564

Herrán, A., Rodríguez, P., y Miguel, V. (2019). ¿Está la muerte en el currículo español? Revista de Educación, 385, 201-226. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2019-385-422

Lytje, M. y Dyregrov, A. (2021). When young children grieve: Supporting daycare children following bereavement. A parent’s perspective. OMEGA. Journal of Death and Dying. https://doi.org/10.1177/0030222821997702

Martínez, N., Bedmar, M. y Santaella, E. (2023). Conocimientos y creencias de las personas mayores en torno a la educación para la muerte. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 12(1), 195-210. https://doi.org/10.15366/riejs2023.12.1.011

Méndez, A. y Murillo, F. J. (2017). Reivindicando la labor intelectual y transformativa del profesorado en una educación para la justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 6(1), 383-399. https://doi.org/10.15366/riejs2017.6.1.022

Menzíes, R. E. y Menzies, R. G. (2020). Death anxiety in the time of Covid-19: Theoretical explanations and clinical implications. Cognitive Behaviour Therapist, 13, e19. https://doi.org/10.1017/S1754470X20000215

Moreno, M. V. y Risco, A. (2018). Diferencias en ansiedad y depresión ante la muerte según edad y sexo en una muestra de universitarios españoles. Cauriensia, 13, 259-276. https://doi.org/10.17398/2340-4256.13.259

Morillo-Martín, M. S., Galán, J. M., Arroyo, A., y Romero, R. (2016). Factores sociodemográficos que influyen sobre la ansiedad ante la muerte en estudiantes de Enfermería. Medicina Paliativa, 23(3), 113-121. https://doi.org/10.1016/j.medipa.2013.12.008

Niemic, R. y Schulenberg, E. (2011). Understanding death attitudes: The integration of movies, positive psychology, and meaning management. Death Studies, 35(5), 387-407. http://doi.org/10.1080/07481187.2010.544517

Nienaber, K. y Goedereis, E. (2015). Death anxiety and education: A comparison among undergraduate and graduate students. Death Studies, 39(8), 483-490. http://doi.org/10.1080/07481187.2015.1047057

Onuoha, C. U. y Ideudia, E. S. (2019). Death anxiety and associated demographic correlates in a sample of university students. Studies on Ethno-Medicine, 13(3), 138-145. http://doi.org/10.31901/24566772.2019/13.03.591

Pedrero-García, E. (2019). Educación para la Salud y pedagogía de la muerte: Percepciones y demandas del profesorado universitario en España. Interface: Comunicação, saúde, educação, 23, e180404. https://doi.org/10.1590/Interface.180404

Pedrero-García, E. (2020). Pedagogía de la muerte: Propuesta de normalización en el sistema educativo español. Revista Espacios, 41(4), e25.

Phan, H. P., Ngu, B. H., Chen, S. C., Wu, L., Lin, W. W. y Hsu, C. S. (2020). Introducing the study of life and death education to support the importance of positive psychology: An integrated model of philosophical beliefs, religious faith, and spirituality. Frontiers in Psychology, 11, e580186. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.580186

Ramos-Pla, A. (2021). La educación emocional como eje vertebrador de la pedagogía preventiva o previa a la muerte. Revista Internacional De Pedagogía E Innovación Educativa, 2(2), 157–180. https://doi.org/10.51660/ripie.v2i2.66

Ramos-Pla, A. y Camats, R. (2018). Fundamentos para una pedagogía preventiva sobre la muerte en la escuela. Revista Complutense de Educación, 29(2), 527-538. https://doi.org/10.5209/RCED.53448

Ramos-Pla, A. y Camats, R (2019). Consideraciones generales respecto a la necesidad de practicar una pedagogía sobre la finitud humana en la educación formal. Estudio de caso. Educar, 55(1), 273-290. http://doi.org/10.5565/rev/educar.950

Ramos-Pla, A., Gairín, J. y Camats, R. (2018). Principios prácticos y funcionales en situaciones de muerte y duelo para profesionales de la educación. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(1), 21-33. http://dx.doi.org/10.15366/reice2018.16.1.002

Rodríguez, P., Herrán, A. y Cortina, M. (2013). Antecedentes de la pedagogía de la muerte en España. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 30(2), 175-195.

Rodríguez, P., Herrán, A. y Cortina, M. (2015). Pedagogía de la muerte mediante aprendizaje servicio. Educación XX1, 18(1), 189-212. https://doi.org/10.5944/educxx1.18.1.12317

Rodríguez, P., Herrán, A. y Cortina, M. (2019). Antecedentes internacionales de la pedagogía de la muerte. Foro de Educación, 17(26), 259-276. http://dx.doi.org/10.14516/fde.628

Rodríguez, P. Herrán, A. y Miguel, V. (2020a). The inclusion of death in the currículum of the Spanish regions. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 52(1), 37-55. https://doi.org/10.1080/03057925.2020.1732192

Rodríguez, P., Herrán, A., Pérez, G. y Sánchez, J. C. (2020b). What do teachers think of death education? Death Studies, 46(6), 1518-1528. https://doi.org/10.1080/07481187.2020.1817176

Rodríguez Munar, O., Paz, E. y Osorio, D. A. (2020). Pedagogía de la muerte en la escuela: Una tarea pendiente. Educación y Ciudad, (39), 121-129. https://doi.org/10.36737/01230425.n39.2020.2338

Santamaría, I. y Stuardo, M. (2018). Una mirada a prácticas docentes desde un marco de justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 7(1), 177-196. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.1.009

Sevilla-Casado, M. y Ferré-Grau, C. (2013). Ansiedad ante la muerte en enfermeras de Atención Sociosanitaria: Datos y Significados. GEROKOMOS, 24(3), 109-114. http://dx.doi.org/10.4321/S1134-928X2013000300003

Solomon, S., Testoni, I. y Bianco, S. (2017). Clash of civilizations? Terror management theory and the role of the ontological representations of death in contemporary global crisis. Testing, Psychometrics, Methodology in Applied Psychology, 24, 379-398. https://doi.org/10.4473/TPM24.3.5

Stylianou, P. y Zembylas, M. (2016). Dealing with the concepts of “Grief” and “Grieving” in the classroom: children´s perceptions, emotions, and behaviour. Omega. Journal of death and dying, 77(3), 240-266. http://doi.org/10.1177/0030222815626717

Stylianou, P. y Zembylas, M. (2021). Engaging with issues of death, loss, and grief in elementary school: Teachers’ perceptions and affective experiences of an in-service training program on death education in Cyprus. Theory & Research in Social Education, 49(1), 54-77. https://doi.org/10.1080/00933104.2020.1841700

Testoni, I., Ronconi, L., Palazzo, L., Galgani, M., Stizzi, A. y Kirk, K. (2018). Psychodrama and Moviemaking in a Death Education Course to Work Through a Case of Suicide Among High School Students in Italy. Frontiers in Psychology, 10(9), 441. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00441

Testoni, I., Cordioli, C., Nodari, E., Zsak, E., Marinoni, G. L, Venturini, D. y Maccarini, A. (2019a). Language re-discovered: a death education intervention in the net between kindergarten, family and territory. Ital. J. Sociol. Educ., 11(1), 331–346. https://doi.org/10.14658/pupj-ijse-2019-1-16

Testoni, I., Piscitello, M., Ronconi, L., Zsák, É, Iacona, E. y Zamperini, A. (2019b). Death education and the management of fear of death via photo-voice: an experience among undergraduate students. Journal of Loss and Trauma, 24(5-6), 387-399. https://doi.org/10.1080/15325024.2018.1507469

Testoni, I. Palazzo, L., de Vincenzo, C. y Wieser, M. A. (2020). Enhancing existential thinking through death education: A qualitative study among high school students. Behavioral Sciences 10(7), e113. https://doi.org/10.3390/bs10070113

Thiemann, P., Quince, T., Benson, J., Wood, D. y Barclay, S. (2015). Medical students' death anxiety: severity and association with psychological health and attitudes toward palliative care. Journal of Pain Symptom Manage, 50(3), 335-342. http://doi.org/10.1016/j.jpainsymman.2015.03.014

Tomás-Sábado J. y Gómez-Benito, J. (2005). Construction and Validation of the Death Anxiety Inventory (DAI). European Journal of Psychological Assessment, 21(2), 108-114. https://doi.org/10.1027/1015-5759.21.2.108

Wallace, C. L., Cohen, H. L. y Jenkins, D. A. (2019). Transforming Students’ Attitudes and Anxieties Toward Death and Loss: The Role of Prior Death Experiences. Omega. Journal of death and dying, 79(1), 52-71. http://doi.org/10.1177/0030222817710140

Wu, M. M. (2020). Death education from an Hegelian perspective. Death Studies, 28, 1-11. https://doi.org/10.1080/07481187.2020.1716885