Vol. 2 (2018)
Articles

Music therapy and flow status: An exploratory case study with a teenager

José Ignacio Sánchez Domínguez
Bio
Published January 24, 2019

Keywords:

musictherapy, adolescents, flow, humanistic musictherapy, case-study
How to Cite
Sánchez Domínguez, J. I. (2019). Music therapy and flow status: An exploratory case study with a teenager. Revista De Investigación En Musicoterapia, 2, 17–34. https://doi.org/10.15366/rim2018.2.002

Abstract

Musictherapy is a discipline with an important background that has demonstrated its substantial benefits for people with multiple different personal profiles. Humans at all stages of life, with functional diversity, health, cognitive, or emotional problems, can benefit from musictherapy. Adolescence is a convulse stage in human development, and musictherapy can be an invaluable source of support so adolescents can develop in a positive way. Flow is, according to Csikszentmihalyi (2012), an altered state of mind in which a person feels highly engaged in an inherently gratifying activity, producing high satisfaction and therapeutic outcomes. In the present research work, interactions between flow (Csikszentmihalyi, 2012) and humanistic musictherapy are explored through a case-study with one adolescent in a school context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abrams, B. (2015). Humanistic Approaches. En Barbara L. Wheeler (Ed.). Music Therapy Handbook (pp. 148–159). Nueva York: Guilford.

Asakawa, K. (2004). Flow experience and autotelic personality in Japanese college students: How do they experience challenges in daily life? Journal of Happiness Studies, 5(2), 123–154. https://doi.org/10.1023/B:JOHS.0000035915.97836.89

Austin, J. R., & Vispoel, W. P. (1998). How American adolescents interpret success and failure in classroom music: Relationships among attributional beliefs, self-concept and achievement. Psychology of Music, 26(1), 26–45. https://doi.org/10.1177/0305735698261004

Ausubel, D. P. (1963). The psychology of meaningful verbal learning. Consultado en http://psycnet.apa.org/psycinfo/1964-10399-000 el 24 de agosto de 2017.

Ausubel, D. P., Novak, J. D. & Hanesian, H. (1987). Psicología educativa: Un punto de vista cognoscitivo. México, DF: Trillas.

Baker, F. A., & MacDonald, R. A. (2013). Flow, identity, achievement, satisfaction and ownership during therapeutic songwriting experiences with university students and retirees. Musicae Scientiae, 17(2), 131–146. https://doi.org/10.1177/1029864913476287

Bruscia, K. (1999) Modelos de improvisación en musicoterapia. Vitoria-Gasteiz: AgrupArte.

Burns, D. S., & Meadows, A. (2015). Music therapy research. En Barbara L. Wheeler (Ed.). Music Therapy Handbook (pp. 91–102). Nueva York: Guilford.

Cerezo, F. (2009). Bullying: Análisis de la situación en las aulas españolas.

International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9(3). 367–378. Consultado en http://www.redalyc.org/html/560/56012884006/ el 23 de diciembre de 2017.

Consejería de Cultura, Juventud y Deporte (2015). Decreto 48/2015, de 14 de mayo, del Consejo de Gobierno, por el que se establece para la Comunidad de Madrid el currículo de la Educación Secundaria Obligatoria. Boletín Oficial de la Comunidad de Madrid, 118. Consultado en https://www.bocm.es/boletin/CM_Orden_BOCM/2015/05/20/BOCM-20150520- 1.PDF el 13 de noviembre de 2017.

Csikszentmihalyi, M. (2012) Fluir: Una psicología de la felicidad. Barcelona: Kairós Cyclo (2013). Tras el cristal [vídeo]. Consultado en

https://www.youtube.com/watch?v=wILUPiQVLW4 el 22 de octubre de 2017.

Cyclo (2016). Dulce locura [vídeo]. Consultado en https://www.youtube.com/watch?v=1O3g7WXYU5Y el 07 de noviembre de 2017

DeNora, T. (1999). Music as a technology of the self. Poetics, 27, 31–56. https://doi.org/10.1016/S0304-422X(99)00017-0

Dietrich, A. (2004). Neurocognitive mechanisms underlying the experience of flow.

Consciousness and Cognition, 13(4), 746–761. https://doi.org/10.1016/j.concog.2004.07.002

EAPN España (2017). El estado de la pobreza. Seguimiento del indicador de riesgo de pobreza y exclusión social en España 2008-2016. Consultado en http://www.eapn.es/estadodepobreza/ARCHIVO/documentos/Informe_AROPE_2 017_Resumen_Ejecutivo.pdf el 16 de noviembre de 2017.

Feyerabend, P. K. (2001). Contra el método. Esquema de una epistemología anarquista. Barcelona: Folio.

Guerrero, N., Marcus, D., & Turry, A. (2015). Nordoff-Robbins Music Therapy. En Barbara L. Wheeler (Ed.). Music Therapy Handbook (pp. 183–205). Nueva York: Guilford.

Hiller, J. (2015). Aesthetic foundations of music therapy: Music and emotion. En Barbara L. Wheeler (Ed.). Music Therapy Handbook (pp. 29–39). Nueva York: Guilford.

Kim, S. A., & Whitehead-Pleaux, A. (2015). Music therapy and cultural diversity. En Barbara L. Wheeler (Ed.). Music Therapy Handbook (pp. 51–63). Nueva York: Guilford.

López-González, M., & Limb, C. J. (2012). Musical creativity and the brain. Cerebrum, 2, 1–30.

McFerran, K. S. (2009). Quenching a desire for power: The role of music therapy for adolescents with ADHD. Australasian Journal of Special Education, 33(1), 72– 83. https://doi.org/10.1375/ajse.33.1.72

McFerran, K. S. (2015). Music therapy in the schools. En Barbara L. Wheeler (Ed.).

Music Therapy Handbook (pp. 328–338). Nueva York: Guilford.

McFerran, K. S., & Saarikallio, S. (2014). Depending on music to feel better: Being conscious of responsibility when appropriating the power of music. The Arts in Psychotherapy, 41, 89–97. https://doi.org/10.1016/j.aip.2013.11.007

Ministerio de Educación, Cultura, y Deporte (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 295. Consultado en https://www.boe.es/buscar/pdf/2013/BOE-A-2013-12886- consolidado.pdf el día 13 de noviembre de 2017.

León, O. G., & Montero, I. (2015). Métodos de investigación en psicología y educación: Las tradiciones cuantitativa y cualitativa. Madrid: McGraw Hill.

Nöcker-Ribaupierre, M., & Wölfl, A. (2010). Music to counter violence: A preventative approach for working with adolescents in schools. Nordic Journal of Music Therapy, 19(2), 151–161. http://dx.doi.org/10.1080/08098131.2010.489997

Rogers, C. (2011). El proceso de convertirse en persona. Barcelona: Paidós Ibérica. Rusinek, G. (2004). Aprendizaje musical significativo. Revista Electrónica

Complutense de Investigación En Educación Musical, 1, 1–16.

Saarikallio, S., & Erkkilä, J. (2007). The role of music in adolescents’ mood regulation. Psychology of music, 35(1), 88–109. https://doi.org/10.1177/0305735607068889

Silverman, M. J., & Baker, F. A. (2016). Flow as a mechanism of change in music therapy: Applications to clinical practice. Approaches: An Interdisciplinary Journal of Music Therapy, 1–9. Consultado en http://approaches.gr/wp- content/uploads/2016/11/Approaches_FirstView_a20161127_silverman.pdf el 10 de noviembre de 2017

Small, C (1995). Musicking: A ritual in social space. Texas. Consultado en http://jlarrystockton.com/Stocktoj/small.pdf el 15 de diciembre de 2017.

Somerville, L.H., Jones, R. M., & Casey, B. J. (2010). A time of change: Behavioral and neural correlates of adolescent sensitivity to appetitive and aversive environmental cues. Brain and Cognition, 72(1), 124–133. https://doi.org/10.1016/j.bandc.2009.07.003

Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

Stige, B. (2015). Community music therapy. En Barbara L. Wheeler (Ed.). Music Therapy Handbook (pp. 233–245). Nueva York: Guilford.

Strauss, A. L., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquía.

Trzesniewski, K. H., Donnellan, M. B., Moffitt, T. E., Robins, R. W., Poulton, R., & Caspi, A. (2006). Low self-esteem during adolescence predicts poor health, criminal behavior, and limited economic prospects during adulthood.

Developmental Psychology, 42(2), 381-390. http://dx.doi.org/10.1037/0012-1649.42.2.381

Wigram, A. L., Pedersen, I. N., & Bonde, L. O. (2005). Guía completa de musicoterapia: Teoría, practica, clínica, investigación y formación. Vitoria- Gasteiz: AgrupArte

Yurgelun-Todd, D. (2007). Emotional and cognitive changes during adolescence.

Current opinion in neurobiology, 17(2), 251–257. https://doi.org/10.1016/j.conb.2007.03.009