The Dreams of matter. Forces that move the films The Boogie Woogie Ghost and Puebla by María Jerez and Silvia Zayas
Keywords:
performing arts, gaze, visuality, matter, enchantment, still life
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Abstract
In this text I study the films The Boogie Woogie Ghost and Puebla by María Jerez and Silvia Zayas from the perspective of some tensions and forces that cross them and that link them with other films, performance pieces, exhibitions, conferences, and doctoral theses by them and related artists. Some of these forces are: seduction and enchantment of the gaze, attention to the dimensions of the invisible; desire for uncertainty, complex vision of the imaginative fabric of the world, curiosity about everyday and intimate places and things, or the dreams of matter, among others.
Downloads
References
Abderhalden, Rolf, «¿Artes vivas?» (El Heraldo, 19 de octubre de 2014). Disponible en: <https://revistas.elheraldo.co/latitud/artes-vivas-132326> (20/06/2023).
Alpers, Svetlana, El arte de describir. El arte holandés en el siglo XVII (Madrid, Hermann Blume, 1987).
Bachelard, Gaston, El agua y los sueños. Ensayo sobre la imaginación de la materia (México, Fondo de Cultura Económica, 1978).
—, La poética del espacio, (México, Fondo de Cultura Económica, 1965).
Barriendos, Joaquín, «La colonialidad del ver. Hacia un nuevo diálogo visual interepistémico» (Nómadas, n.º 35, 2011), pp. 13-29.
Bennett, Jane, Vibrant Matter. A Political Ecology of Things (Durham y Londres: Duke University Press, 2010).
—, The Enchantment of Modern Life. Attachments, Crossings and Ethics (Princeton, Princeton University Press, 2001).
Bleeker, Maaike, Visuality in the theatre. The Locus of Looking (Hampshire y Nueva York, Palgrave MacMillan, 2008).
Boehm, Gottfried, Wie Bilder Sinn erzeugen. Die Macht des Zeigens (Berlín, Berlin University Press, 2015).
Brandl-risi, Bettina, Brandstetter, Gabriele, Diekman, Stefanie, (eds.), Hold it! Zur Pose zwischen Bild und Performance (Berlín, Theater der Zeit, 2012).
Brandstetter, Gabriele, Tanz-Lektu?ren. Körperbilder und Raumfiguren der Avantgarde (Fráncfort, Fischer, 1993).
—, Boehm, Gottfried, Von Mu?ller, Achatz, (eds.), Figur und Figuration. Studien zur Wahrnehmung und Wissen (Munich, Wilhelm Fink, 2007).
—, Völkers, Hortensia, (eds.), ReMembering the body. Körperbilder in Bewegung (Ostfildern-Ruit, Katje Cantz, 2000).
Bredekamp, Horst, Teoría del acto icónico (Madrid, Akal, 2017).
Carpentier, Alejo, Razón de ser (La Habana, Letras Cubanas, 1980).
Cixous, Hélène, "Coming to Writing" and Other Essays (Cambridge y Londres, Harvard University Press, 1991).
Coccia, Emanuele, Metamorfosis. La fascinante continuidad de la vida, (Madrid. Siruela, 2021).
Darriulat, Jacques, «Le regard des objets dans la peinture de la Vanité», en Pierre Arnaud y Elizabeth Ángel-Pérez, Le regard dans les arts plastiques et la littérature (Angleterre-États-Unis) (París, Presses de la Université Paris-Sorbonne, 2003), pp. 9-18.
De Diego, Estrella, «Cosas que el mar devuelve», en Juan Pérez de Ayala (ed.), Maruja Mallo. Naturalezas vivas (Vigo y Madrid, Galería Guillermo de Osma, Fundación Caixa Galicia, 2002).
Didi-Huberman, Georges, La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg (Madrid, Abada, 2009).
—, Atlas ¿Cómo llevar el mundo a cuestas? (Catálogo de la exposición homónima en el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid: Museo Reina Sofía, 2011).
—, Ante la imagen. Pregunta formulada a los fines de una historia del arte (Murcia, CENDEAC, 2010).
Chion, Michel, La audiovisión: introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido (Barcelona, Paidós, 1998).
— La música en el cine (Barcelona, Paidós, 1997).
Fausto, Carlos, Art Effects. Image, Agency and Ritual in Amazonia (Lincoln, University of Nebraska Press, 2020).
Feyerabend, Paul, La conquista de la abundancia (Barcelona, Buenos Aires, México,
Paidós, 2001).
—, Tratado contra el método. Esquema de una teoría anarquista del conocimiento
(Madrid, Tecnos, 1986).
Hernández Navarro, Miguel Ángel, «Cuando lo sólido se desvanece en el aire. Marcel Duchamp y las políticas de lo inmaterial» (Creatividad y sociedad, n.º 19, 2012), pp. 1-31.
Jullier, Laurent, El sonido en el cine (Barcelona, Paidós, 2007).
Lehman, Hans-Thies, Teatro posdramático (Murcia, CENDEAC, 2013);
Mitchell, Thomas W., Teoría de la imagen. Ensayos sobre representación verbal y visual (Madrid, Akal, 2009).
Ponge, Francis, De parte de las cosas. Proemios – Doce pequeños escritos (Buenos Aires, El cuenco de plata, 2017).
Rivera Garza, Cristina, Escrituras geológicas (Madrid, Fráncfort, Iberoamericana / Vervuert, 2022).
Serres, Michel, Eyes (Thinking in the World) (Londres, Bloomsbury Academic, 2015).
Viveiros de Castro, Eduardo, «La selva de cristal. Notas sobre la ontología de los espíritus amazónicos» (Amazonía peruana, n.º 30, 2007) pp. 85-110.
Zayas, Silvia, Contradispositivos entre el cine y las artes escénicas. Fantasmas, difracciones, agujeros y otras criaturas (Tesis doctoral, Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha, 2023).
FILMOGRAFÍA
ê (Silvia Zayas, 2021)
Puebla (María Jerez y Silvia Zayas, 2021)
Silent Karaoke (Chus Domínguez y Silvia Zayas, 2010)
The Boogie Woogie Ghost (María Jerez y Silvia Zayas, 2018)
The Movie (María Jerez, 2010)
OBRAS ESCÉNICAS
Blob (María Jerez, 2016)
Cuadrado, flecha, persona que corre (Cris Blanco, 2004)
Las Ultracosas (Cuqui Jerez, 2019)
Parallax (Silvia Zayas, 2016)
Tálamo (Juan Domínguez, 2020)
El fenómeno de las fuerzas ficticias (Cuqui Jerez, 2016)
The Real Fiction (Cuqui Jerez, 2005)
Unas listas (Cuqui Jerez, 2013)
Yabba (María Jerez, 2017)