Operatic divos in the movies: Live in HD broadcasts transform the star system
Keywords:
Opera, divos, film, Audiovisual Media, audiences, imageAbstract
For a hundred years, the opera industry has used the attraction that its singers have provoked in film and media to expand the audiences. After the digitization age, the global market for opera retransmissions in theaters has rethought the role of digital media and its star system in the process of attracting new audiences. In this article we analyze what has been the global image of the opera singers offered by the cinema and television during the xx century, to identify the main changes that the opera retransmissions in the theaters have promoted in the operatic system in xxi century. The streaming projections seem to have configured an image of the mainstream singer, more global, human and committed, able to update the social conception of this art.Downloads
References
Adorno, Theodor, Escritos musicales I-III. (Madrid, Ediciones Akal, 2006).
Álvarez-Monzoncillo, Javier, Cine: riesgos y oportunidades se equilibran ante el cambio digital. Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación. Las industrias culturales en la era digital. (Madrid, Gedisa, 2003), pp. 85-110
Auden, Walter. H., «Some Reflections on Opera as a Medium», (Tempo, New Series, vol. 20, 1951), pp. 6-10.
Barnes, Jennifer, Television Opera: The fall of Opera commissioned for Television. (Woodbridge, The Boybell Press, 2003).
Benjamin, Walter, «La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica», en Discursos interrumpidos I, (Buenos Aires, Taurus, 1989).
Bourre, Jean, Opéra et Cinema, (París, Artefact, 1987).
Carroll, Julie-Anne; Foth, Marcus. & Adkins, Barbara, «Traversing urban social spaces: how online research helps unveil offline practice», en International handbook of internet research (New York, Springer Netherlands, 2009), pp. 147-158.
Christiansen, Robert, Prima Donna: A History, (New York, Penguin Books, 1984).
Citron, Marcia, «Subjectivity in the Opera Films of Jean-Pierre Ponnelle» (The Journal of Musicology, vol. 22, 1994), pp, 203-240.
—, Opera on Screen (London, Yale University Press, 1994).
Cuadrado, Martín, «La gestión de marketing en las entidades escénicas. Una evidencia empírica» (DYO, vol. 25, 2001), pp.80-87.
De Diego, Antonio, «Nuevas estrategias comunicativas en ópera por la inclusión del “making of” en los DVDs. International Workshop on Opera y Video» (Universidad Politécnica de Valencia/ Institut Valencià de la Música, 2010).
Donington, Robert, «Close Ups v. Opera», (The Musical Times, vol. 129, 1988), p. 281.
Eco, Umberto, Obra abierta, (Barcelona, Planeta-De Agostini, 1985).
Fawkes, Richard, Opera on Film, (London, Gerald Duckworth & Co, 2000).
García-Avilés, Jose Alberto, «La comunicación ante la convergencia digital» (Signo y Pensamiento, vol. 54, 2009) pp.102-113.
García-Santamaría, Víctor, «El futuro de la exhibición. La transformación de los complejos de cine en complejos de ocio», (Telos, vol 78, 2009).
Gordillo, Irene, «La hibridación en las nuevas formas dramáticas y espectaculares del siglo XXI» (Icono14, vol, 10, 2008), pp. 1-20.
Heyer, Paul, «Live from the Met: Digital Broadcast Cinema, Medium Theory, and Opera for the Masses», (Canadian Journal of Communication, vol. 33, 2008), pp. 591-60.
Huertas, Fernando, «El futuro digital del cine». (Telos, Vol. 51, 2002), pp. 78-89.
Ishaghpour, Youssef, Opéra et théâtre dans le cinéma d´aujourd´hui, (París, La Différence, 1995).
Izquierdo, Jessica, «El impacto de la tecnología en la exhibición cinematográfica: el lento camino a la sala digital» (Revista Latina de Comunicación Social, vol. 12, no 64, 2009).
Lacasa, Iván; Villanueva, Isabel, «La digitalización audiovisual de la ópera. Nuevos medios, nuevos usos, nuevos públicos» (Telos, vol 88, 2011), pp. 65-74.
—, «Actualización de la ópera y sus nuevos modelos de comunicación digital», (El Profesional de la Información, vol 21, 2012), pp. 413-418.
Laenen, Ann, Why Opera Education? a RESEO research report (RESEO, 2003).
Lipovetsky, Guilles; Serroy, Jean, La pantalla global. Cultura mediática y cine en la era hipermoderna. (Barcelona, Anagrama, 2009).
Morris, Christopher, «Digital Diva: Opera on video» (Opera Quarterly, Vol. 26, 2010), pp. 96-119.
Radigales, Jaume, L´Òpera. Música, teatre i espectacle, (Barcelona, Enciclopedia Catalana, 1993).
—, «La ópera y el cine: afinidades electivas», en La música en los medios audiovisuales, (Salamanca, Universitaria, 2007), pp. 59-84.
—, «Playback problems when Filming Opera for the Screen: Two Case Studies» en Opera and Video. Technology and Spectatorship (Bern, Peter Lang, 2012), pp. 115-127.
—, Villanueva, Isabel, «Le rôle de l’opéra dans le cinéma primitif: Étude des cas» (Performing New Media, 1895-1915. Twelfth International Domitor Conference, Brighton, UK, 2012).
Roselli, John, «La ópera como acontecimiento social», en Historia ilustrada de la ópera (Barcelona, Paidós Ibérica, 1998), pp.450-482.
Sánchez, Sergi, «La ópera en pantalla grande. Entrevista a José Batlle», (Opera Actual, vol. 116, 2008), pp. 36-37.
Schroeder, David, Cinema´s Illusions, Opera´s Allure. (New York, The Continuum International Publishing Froup, 2002).
Sheil, Àine, «The opera director’s voice: DVD ‘Extras’ and the question of authority», en Opera and video. technology and spertatorship. (Berna, Peter Lang, 2012), pp. 129-150.
Silverstone, Roger, Television and Everyday Life, (New York, Routledge, 1994).
Smith, Janice, «Opera as an Interdisciplinary Art», (Music Educators Journal, Vol. 79, 1992), pp. 21-61.
Tambling, Jeremy, Opera, Ideology and Film (New York, St. Martin’s Press, 1987).
Tomlinson, Gary, Canto metafísico: un ensayo sobre la ópera. (Barcelona, Idea Books, 2001).
Villanueva-Benito, Isabel, Mediatización audiovisual de la ópera como proceso de apertura a nuevos públicos; el caso de la obra Don Giovanni de W. A. Mozart. (tesis doctoral, Barcelona, Universitat Internacional de Catalunya, 2014), pp. 621.).