No. 48 (2018)
Articles

The usual «suspects». Commedia all’italiana reception in Buenos Aires

Lucía Agustina Rodríguez Riva
Universidad de Buenos Aires Universidad Nacional de las Artes CONICET
Portada del número 48 de Secuencias
Published December 19, 2019

Keywords:

Italian cinema, comedy, reception, Argentine cinema
How to Cite
Rodríguez Riva, L. A. (2019). The usual «suspects». Commedia all’italiana reception in Buenos Aires. Secuencias, (48), 35–58. https://doi.org/10.15366/secuencias2018.48.002

Abstract

The artistic boom and industrial consolidation that took place in Italian cinema after the Second World War had a wide reception in Argentina. Although Neorealism’s influence has been noticed in Latin American cinemas’ renovation, I consider that the presence of commedia all'italiana (produced over the fifties and sixties) in Buenos Aires’ cinemas has also had a strong effect on spectators ?some of whom would become filmmakers, and who later on took aspects of that model for their own films. Audience’s preference for these movies undoubtedly operated as an important reference for local producers during the following years. In this article, I examine comedies’ reception at a quantitative (observing the screening programmes) and qualitative (analyzing different kinds of reviews) levels. This process has also been part of a broader transnational development of peninsular cinema in Argentina, taking into account the centrality of Italian’s culture in the South American country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AA.VV., Mario Monicelli (San Sebastián, Festival Internacional de Cine de Donostia - Filmoteca Española - ICAA - Instituto de Cultura, 2008).

BISPURI, Ennio, Análisis crítico e histórico de Los desconocidos de siempre de Mario Monicelli (Buenos Aires, Instituto Italiano de Cultura, 2007).

BRUNETTA, Gian Piero, Guía de la historia del cine italiano (Lima, Instituto Italiano de Cultura, 2008).

DE CERTEAU, Michel, La invención de lo cotidiano (México, Universidad Iberoamericana, 1996).

GALÁN, Diego, «Mario Monicelli. Gran maestro de la comedia italiana», en Mario Monicelli (San Sebastián, Festival Internacional de Cine de Donostia - Filmoteca Española - ICAA - Instituto de Cultura, 2008), pp. 11-15.

GORLERO, Pablo, Historia de la comedia musical en la Argentina desde sus comienzos hasta 1979 (Buenos Aires, Marcelo Olivieri, 2004).

LATORRE, José María, «La comedia italiana», en José Enrique Monterde (ed.), En torno al nuevo cine italiano. Los años sesenta. Realismo y poesía (Valencia, Institut Valencià de Cinematografia Ricardo Muñoz Suay - Festival Internacional de Cine de Gijón, 2005), pp. 57-66.

—, «Tiempo de grandes productores», en José Enrique Monterde (ed.), En torno al nuevo cine italiano. Los años sesenta. Realismo y poesía (Valencia, Institut Valencià de Cinematografia Ricardo Muñoz Suay, Festival Internacional de Cine de Gijón, 2005), pp. 67-69.

LEPROHON, Pierre, El cine italiano (México, Era, 1971).

MICCICHÈ, Lino, El cine italiano de los años sesenta (Bilbao, Festival Internacional de Cine de Bilbao, 1989).

MONTERDE, José Enrique, «La dimensión industrial del 'Nuevo Cine Italiano'», en José Enrique Monterde (ed.), En torno al nuevo cine italiano. Los años sesenta. Realismo y poesía (Valencia, Institut Valencià de Cinematografia Ricardo Muñoz Suay, Festival Internacional de Cine de Gijón, 2005), pp. 57-66.

—, «Monicelli y la commedia all’italiana», en Mario Monicelli (San Sebastián, Festival Internacional de Cine de Donostia - Filmoteca Española - ICAA - Instituto de Cultura, 2008), pp. 17-33.

NEVELEFF, Julio, MONFORTE, Miguel y PONCE DE LEÓN, Alejandra, Historia del Festival Internacional de Cine de Mar del Plata. Primera época; 1954-1970. De la epopeya a la resignación (Buenos Aires, Corregidor, 2013).

PARANAGUÁ, Paulo Antonio, Tradición y modernidad en el cine de América Latina (Madrid, Fondo de Cultura Económica, 2003).

PELLETTIERI, Osvaldo, De Totó a Sandrini: del cómico italiano al «actor nacional» argentino (Buenos Aires, Galerna - Instituo Italiano de Cultura en Buenos Aires, 2001).

TIRRI, Néstor, Habíamos amado tanto a Cinecittá: ensayos sobre el cine italiano (Buenos Aires, Paidós, 2006).

VIGANÓ, Aldo, «Mario Monicelli, la dramaturgia y la vida», en Mario Monicelli (San Sebastián, Festival Internacional de Cine de Donostia - Filmoteca Española - ICAA - Instituto de Cultura, 2008), pp.63-76