No. 12 (1996): Medical and health education
Articles

Health Education in non-university education

Mª Teresa García Jiménez
Escuela Nacional de Sanidad
Published January 15, 1996

Keywords:

Health Education, Prevention, School
How to Cite
García Jiménez, M. T. (1996). Health Education in non-university education. Tarbiya, Revista De Investigación E Innovación Educativa, (12), 77–87. Retrieved from https://revistas-new.uam.es/tarbiya/article/view/17310

Abstract

The artide reviews the way followed by Health Educacion considering three phases. The first phase, based on early tests, considers Health Educacion as a form of feasible Prevention. The second phase, in the '70s, deals with the rebirth of this concept in the school. The third phase, which we are currently in, can be considered a phase of consolidation of the concepts and the asumption approval of the need for it to be explained in the LOGSE (current Law of secondary education). This Law considers Health Education as a cross-curricular subject, because it must pervade all the disciplines of the curriculum. In this phase, since it is more compulsory than intuitive, we note some risks for itsgradual implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AYUNTAMIENTO CONSTITUCIONAL DE BARCELONA. (1914). Actuación de Colonias Escolares y Escuelas de Bosque.

BERRUTI, J.J. (1936). Educar al soberano. Contribución a la obra de la Educación del pueblo. Buenos Aires: Abaco.

Boletín de la Institución Libre de Enseñanza. (1877-1936). Madrid: Cosano.

COSSIO, M.B. (1989). La Educación en España. Madrid: Ariel.

CRUZ, J.I. (1991). Las Colonias Escolares Valencianas. Valencia: Instituto valenciano de la juventud.

GARCÍA, I.; GARCÍA, M.T.; LÓPEZ, C. y NÁJERA, P. (1988). Taller de Biología para la Salud. Colección Documentos y materiales de trabajo. Bachillerato de Ciencias de la Naturaleza. MEC.

GARCÍA, M. T. (1988). Alimentación, Salud y Consumo. Vicens-Vives y MEC.

GARCÍA, M.T. (1989). Por una Educación Saludable. Nuestra escuela, 109, 29-33.

GARCÍA, N. (1994). El oficio de educar. Documentos. MEC.

GIMERO, R. (1878). Fisiología e Higiene. Madrid: Imprenta de Diego Valero.

GINER DE LOS RÍOS, F. (1992). El espíritu de la Educación en la Institución del Libro de Enseñanza. En Estudios sobre educación. Obras Completas Giner de los Ríos, Tomo VII, 19-53. Madrid: Imprenta Clásica Española.

GONZÁLEZ-AGAPITO, J. (1989). Rosa sensat i Vila. Fer de la vida Escota. Barcelona: ediciones 62.

GENERALITAT DE CATALUNYA. Institut-Escola (1932). Barcelona.

LAFORA, G.R. (1932). La Educación Sexual. Revista de Pedagogía, Año XI, N° 131.

LOPERANA, P. (1922). Cómo el Estado forma a sus maestros en España y en el Extranjero. Barcelona: Araluce.

Los objetivos de la salud para todos. (1986). Edición Española. O.M.S. Ministerio de Sanidad y Consumo.

LUZURIAGA, L. (1925). El Museo Pedagógico Nacional. Madrid: L. Lozano.

MIRA, L. y HOMAR, A. (1939). Educación Preescolar. Su evolución en Europa y América. Buenos Aires: Laso.

Misiones Pedagógicas. (1931). Madrid: Ediciones el Museo Universal.

NIEDA, J. (1992). Educación para la Salud. Educación Sexual. Materiales para la Reforma de la Educación Secundaria Obligatoria. Caja Roja II. Temas Transversales. Madrid: MEC.

PALACIOS, L. (1988). Instituto Escuela. Estudio de una Renovación Educativa. Madrid: Centro de Publicaciones del MEC.

PUELLES, M. (1986). Educación e Ideología en la España Contemporánea. Barcelona: Labor.

SUBIRANA, L. (1916). La Salud por la Instrucción. Una lanza en pro de la Pedagogía Biológica. Madrid: Librería Fernando de Fe.

WHO-CE-CEC (1993). The European Network of Health Promoting Schools. A joint WHO-CE-CEC. Project. Dinamarca.

YOUNG, I. y WILLIAMS, T. The Healthy School. Seminario sobre escuelas promotoras de salud de Peebles (Escocia). Edimburgo.