An analysis of tutorial action in Adult Education: design and validation of a Tutorial Action Program
Keywords:
Guidance, Tutorship, Attitude, Efficiency in the study, Integration, Teacher-pupil interactionAbstract
The objectives of this projet are to design a program of tutoría! action for Adults and to intend to validate it.
The research was made in two pilot educational institutions of the Armed Forces, which had a different academic year.
We researched with two groups of individuals in both of them, named "Control Group" and an "Experimental Group". The near ages of the two grups were 42 and 24 years, respectively.
We thought these individuals would have different attitudes: before performing the program and after performing it.
We also thought the program should improve the efficiency in the study, the integration of the subjects into educational system and the teacher-pupil interaction.
In order to effect the research we used a pre-experimental design "before experience-after experience", in which the materials were a pre and pos-test question paper, interviews, observations and academic documentation, all of which prove our Hypothesis.
Downloads
References
BEST, J.W. (1969): Cómo investigar en educación. Madrid: Ed. Morata.
BLACKRURN, K. (1978): La función tutorial. Madrid: Ed. Narcea.
BROWN, S.D. y LENT, R.W. (1984): Handbook of counseling psychology. Nueva York: John Wiley y Sons.
BRUNER, J. (1988): Desarrollo cognitivo y educación. Madrid: Ed. Morata.
BRUNER, J. (1989): Acción, pensamiento y lenguaje. Compilaci6n de J.L. Linaza. Madrid: Alianza Psicología.
COLL, C. y SOLE, J. (1990): "La interacción profesor/alumno en el proceso de enseñanza y aprendizaje". En C. Coll, J. Palacios y A. Marchesi, Desarrollo Psicológico y educación (vol. 2). Madrid: Alianza Psicología.
DÍAZ ALLUE, M.T. (1990): "Orientación y Tutoría en la reforma del sistema educativo". En CEVE: Orientación y Tutoría. Madrid: CEVE.
ESPINAR BELLÓN. A. (1989): Manual técnico del tutor. Málaga: Ed. Apora.
LEY 17/1989 reguladora del régimen del personal militar profesional. BOE, 172.
FOGARTY, J.L. y WANG, M.C. (1982): "An investigation of the cross-age peer tutoring process: some implications for instructional design and motivation". Elementary School Journal, nº 82, pp. 451-469.
GIRBAU VILA, R.M. y RODRÍGUEZ GUTIÉRREZ, A. (1990): "Evaluación, Tutoría y Orientación". En Cuadernos de Pedagogía, nº 183, pp. 58-60.
ILLUECA, L. (1971): La entrevista. Ed. Magisterio Español. Madrid.
LÁZARO, A. y ASENSI, J. (1989): Manual de orientación escolar y tutoría. Ed. Narcea. Madrid.
MARTORELL, M. y AMENGUAL, I. (1991): "0rientación y Tutoría". En Cuadernos de Pedagogía, nº 195, pp. 64-66.
MORA, J.A. (1987): Acción Tutorial y orientación educativa. Ed. Narcea. Madrid.
NAVAL SCHOOL INSTRUCTORS (1965): The couseling interview. Naval Training Center. Great Lakes, Illinois.
ORTEGA CAMPOS y otros (1985): Tutorías. Qué son, qué hacen, cómo funcionan. Ed. Popular S.A. Madrid.
PÉREZ BOULLOSA, A. (1986): La orientación educativa: un análisis factorial para delimitar su campo conceptual. Promolibro. Valencia.
ROMÁN, J.M. y PASTOR, E. (1989): La Tutoría. Pautas de acción e instrumentos útiles al profesor-tutor. CEAC. Barcelona.
SÁNCHEZ SÁNCHEZ, S. (1985): La Tutoría en los centros docentes. Ed. Escuela Española. Madrid.
TORRES LÓPEZ, C. y VELASCO ZAMORA, A. (1991): Como desarrollar la Acción Tutorial en la Enseñanza Militar. Centro de Ayudas a la Enseñanza de la Armada. Madrid.
VARIOS (1989): "Monográfico sobre Orientación". Cuadernos de Pedagogía, nº 174.