Keywords:
Gender stereotypes, Socialization, Adolescents, Acces to educationAbstract
This essay offers sorne thoughts about the establishment of the male-female hierarchy as its main goal. The hierarchy is based on the men and women biological differences.
The educacional pattern contribution is basic and important to obtain the sex/gender social system building, which interferes with setting in practice of the real equiality for women and men.
Downloads
References
(1995). Informe de la Fundación FOESSA sobre la sociedad española.
I.N.E. (1994). Panorámica Social de España.
I.N.E. (1995). Encuesta Sociodemográfica. 1991.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CIENCIA (1994). Estadísticas de la Enseñanza en España. 1991/92. Niveles de Preescolar, Infantil, General Básica y EE. Medias.
ORTEGA, F. y otros. (1993). La flotante identidad sexual. La construcción del género en la vida cotidiana de la juventud. Comunidad Autónoma de Madrid.
RIERA, J.M. y VALENCIANO, E. (1991). Las mujeres de los 90: el largo trayecto de las jóvenes hacia su emancipación. Madrid: Morata.
SCOTT, J.W. (1986). Gender: A Useful Category of Historical Analysis. American Historical Review, 91. (Existe traducción en castellano).
SUBIRATS, M. (1984). La transmisión de estereotipos sexuales en el sistema escolar. En La investigación en España sobre mujer y educación. Madrid: Instituto de la Mujer.
SUBIRATS, M. (1988). Rosa y azul: la transmisión de los géneros en la escuela mixta. Madrid: Instituto de la Mujer.
VV.AA. (1992). Filosofía y género. Identidades femeninas. Pamplona: Pamiela.