No. 14 (1996): Education for Equality
Education for equality in secondary education

Gender roles, a social construction. Reflections for Secondary Education

Mónica Egea Reche
Dpto. de Sociología y Antropología Social. Facultad de Ciencias Económicas. Universidad Autónoma de Madrid
Published September 15, 1996

Keywords:

Gender stereotypes, Socialization, Adolescents, Acces to education
How to Cite
Egea Reche, M. (1996). Gender roles, a social construction. Reflections for Secondary Education. Tarbiya, Revista De Investigación E Innovación Educativa, (14), 57–63. Retrieved from https://revistas-new.uam.es/tarbiya/article/view/20069

Abstract

This essay offers sorne thoughts about the establishment of the male-female hierarchy as its main goal. The hierarchy is based on the men and women biological differences.
The educacional pattern contribution is basic and important to obtain the sex/gender social system building, which interferes with setting in practice of the real equiality for women and men.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1995). Informe de la Fundación FOESSA sobre la sociedad española.

I.N.E. (1994). Panorámica Social de España.

I.N.E. (1995). Encuesta Sociodemográfica. 1991.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CIENCIA (1994). Estadísticas de la Enseñanza en España. 1991/92. Niveles de Preescolar, Infantil, General Básica y EE. Medias.

ORTEGA, F. y otros. (1993). La flotante identidad sexual. La construcción del género en la vida cotidiana de la juventud. Comunidad Autónoma de Madrid.

RIERA, J.M. y VALENCIANO, E. (1991). Las mujeres de los 90: el largo trayecto de las jóvenes hacia su emancipación. Madrid: Morata.

SCOTT, J.W. (1986). Gender: A Useful Category of Historical Analysis. American Historical Review, 91. (Existe traducción en castellano).

SUBIRATS, M. (1984). La transmisión de estereotipos sexuales en el sistema escolar. En La investigación en España sobre mujer y educación. Madrid: Instituto de la Mujer.

SUBIRATS, M. (1988). Rosa y azul: la transmisión de los géneros en la escuela mixta. Madrid: Instituto de la Mujer.

VV.AA. (1992). Filosofía y género. Identidades femeninas. Pamplona: Pamiela.