Keywords:
Learning-Teaching, Medical Schools, EducationAbstract
This article presents a critical appreciation on learning-teaching models which are commonly used in Medical Schools.
Different types of subjects, integrated and coordinated teaching as well as acquisition of skills are analysed together with the most important elements of education, such as students, professors, and metbods of education, stressing those which stimulate active student participation.
Downloads
References
A.C.H.N.A. (1987). Enseñanza asistida por ordenador. Madrid: Urpe.
ÁLVAREZ MANILA, J.M. (1985). Estrategias didácticas y lenguajes de programación. Edc. Med. Salud, 19 (4).
ÁLVAREZ MANILA, J.M. (1988). The Edimburg Declaration. Lancet. ii, 462-64.
ASSOCIATION OF AMERICAN MEDICAL COLLEGES. (1984). Physicians for the twenty-first century. The CPEP report. Association of American Medical Colleges.
BENNETT, M. y WAKEFORD R. (1982). Health policy, student selection and curriculum reform. Medical Education. 3, 173-81.
BERNARD, C. (1966). Introduction a l'etude de la Medicine Experimentale. París: Flammarion.
BLOOM, B.S. (1966). Taxonomie des objectifs pedagogiques. Montreal: Education nouvelle.
BLOOM, B. (1976). Human characteristics and school learning. New York: Book Company. Ed. Mc Ggraw-Hill.
BONNEVIE, H.L. (1973). The concept of health. A sociomedial approach. Scand J Soc Med, 1(1).
CARLSON, C.A. (1991). International medical education. JAMA, 266(7), 921-923.
CARYLE GUERRA DE MACEDO. (1985). La universidad y la salud para todos en el año 2000. Ed. Med. Salud.
CLARKE, R. (1990). Aprendizaje basado en la resolución de problemas. En La Docencia en Medicina. Barcelona: Cox K., Ewan, S. Ed Doyma.
CONSEJO DE UNIVERSIDADES. (1987). INFORME DEL GRUPO IX. MADRID.
COX, K. (1990). Contexto profesional y docente de la enseñanza médica. En Cox, K. y Ewan, S. (ed.), La Docencia en Medicina. Barcelona: Doyma.
DOMÍNGUEZ ROJAS, V. (1992). Proyecto Docente. Madrid.
EICHNA, L.W. (1983). A medical-school curriculum for the 1980s. New Engl. J. Med., 208, 18-21 .
EPSTEIN, H.T. (1972). An experiment in education. Nature, 235, 203-05.
EWAN, E. (1990). ¿Cómo debe efectuarse la selección de los estudiantes de Medicina? En Cox, K. y Ewan, S. (ed.) La Docencia en Medicina. Barcelona: Doyma.
FERREIRA. (1986). Integración docente-asistencial y atención primaria de Salud. Educ. Med. Salud. 20(4).
FRASER, D.W. (1987). Epidemiology as a liberal art. New Engl. J. Med., 316(6), 309-14.
FREY, P.W. (1973). Student ratings of teaching: validity of several rating ractors. Sciencie, 182, 83-85.
FLEXNER, A. (1910). Medical Education in United States and Canada. Carnegie Foundation Bull, 4.
GAGE, N.L. (1978). The scientific basis of the art of teaching. New York: Teachers College Press, Columbia University.
GAGNE, R.M, BRIGG, L.J. (1980). La planificación de la enseñanza. Méjico: Ed. Trillar.
GALLEGO, A. (1962). Medical Studies in Spain. J. Med. Educ. 27, 892.
GARCÍA HOZ, V. (1962). Evaluación del trabajo escolar y promoción de los alumnos. La Habana: Ed. Unesco.
GEHLBACH, S.H. (1988). Interpreting the medical literature. Practical epidemiology for clinicians. New York: 2th Macmillan Publishing Company.
GIL MIGUEL, A. (1990). Proyecto Docente. Madrid.
GIMENO SACRISTÁN, J. (1985). Teoría de la enseñanza y desarrollo del currículum. Madrid: Ed. Anaya.
GODFREY, R. (1991). All change?. Lancet, 338, 297-299.
GORDON, J.E. (1958). Medical ecology and the public health. Am J Med Sci, 235, 337-39.
GUILBERT, J.J. (1989 5ª). Guía Pedagógica para el personal de Salud. Valladolid: O.M.S.
GURTNER, W.H. (1982). The canging relationship between hospital and surgeons. Bulletin American College of Surgeons, 10-11.
I ASAMBLEA DE CATEDRÁTICOS DE LAS FACULTADES DE MEDICINA. (1984). Arch. Fac. Med. Madrid. VI(6):395.
HADDAD, J. (1986). Desarrollo educacional para el año 2000. Educación Médica y Salud, 20 (4), 448-57.
INFORME DE UN GRUPO DE ESTUDIOS DE LA O.M.S. (1977). Normas para la evaluación de los objetivos de aprendizaje en la formación de personal de salud. Serie de Informes Técnicos nº 608. Ginebre.
KATZ, F.M., SNOW, R. (1981). Evaluación del rendimiento de los trabajadores de salud. Manual de formación y supervisión. Ginebra: O.M.S. Cuadernos de Salud Pública n° 72.
KERR WHITE. (1967). Internacional comparasion of medical care utilization. New J. Engl. Med., 277, 516-22.
LEY DE REFORMA UNIVERSITARIA (1983). Ministerio de Educación y Ciencia. Madrid.
LIPTON, A., HUXHAM, G.J., HAMILTON, D. (1984). Predictors of succes in a cohort of medical students. Medical Education, 18, 203-10.
LOBO L.C., ÁLVAREZ MANILA J.M., GALPERIN. (1986). Evaluación, enseñanza y aprendizaje. Educ. Med. Salud, 20, 485-93.
MAGER, R.F. (1979). Formulación operativa de objetivos didácticos. Madrid: Marova.
MEINERT, C.L. (1986). Locating and reading published reports. In: Clinical Trials, Design, Conduct and Analysis. New York: Oxford University Press.
MILLER, G.E. (1961). Teaching and learning in medical school. Boston: Ed. Harward University.
MILLER, G.E. (1969). The study of medical education. Brit. J. Med. Educ., 3, 5-14.
MILLER, G.E. (1981). Educational strategies for the health professions. Ginebra: W.H.O. (Technical report series n° 61 ).
MILLER, H. (1971). Medical education and medical research. The Lancet, 2, 1-6.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CIENCIA. (1985). Regulación del tercer ciclo de estudios universitarios. Real decreto 185/85. B.O.E. n.41.
MOLINO, G. (1991): A computer-based approach to education and trainig in clinical gastroenterology. Scan J of Gastroenterol, 189, 27-29.
NOSSAL, G.J. (1976). Science in Medical currículum. Lancet, 2, 840.
PACIOS LÓPEZ, A. (1972). Seminario de programación de la enseñanza. I.C.E. Universidad Politécnica de Madrid.
PICKERING, G.W. (1968). Some new issues in medical education. Oxford Med. Sch. Gaz., 20, 95-105.
RODIN, M. (1975). Student evaluations. Science, 187, 555-59.
SÁNCHEZ CRESPO, J.L. (1976 2ª). Muestreo de poblaciones finitas aplicado al diseño de encuestas. Madrid: I.N.E.
SEMINARIO DE EDUCACIÓN MÉDICA. (1971). Facultad de Medicina. Universidad Autónoma. Madrid.
SINCLAIR, D.C. (1972). Basic medical education. Londres: Oxford University Press.
STEINAKE, N.W. y BELL, R. (1979). The experiential Taxonomy. New York: Academic Press.
STOWE, L.M. (1959). The Stanford plan: an educacional continuum for medicine. J. Med. Educ., 34, 1059.
STUFFLEBEAM, D.L. (1973). Educacional evaluationand decision making. Illinois Peacock, 215-238.
THORNDIKE, E.L. (1921). Educationnal psychology. New York: Teachers College, Columbia University.
UNESCO. (1976). L'educateur et l'approche systemique. París: Les Presses de L'Unesco.
WINSLOW, C.E. (1920). The untilled field of public health. Mod Med, 2, 183.
WHITMAN, N. (1981). Choosing and using methods of teaching. Performance and Instruction, 5, 16-19.