Education in values: transversality and interdisciplinarity, a working method for solidarity, tolerance and peace
Keywords:
Education, Sistem of Values, Peace, Solidarity, ToleranceAbstract
The education of moral and civic values is helped forward by the «cross-curricular» themes in a very special way. Taken this education as one aiming at bringing up people (either by drawing out their talents or putting in instruction) capable of building their own system of values in a rational and autonomous way and, based on them, also capable of facing up to reality in which it has fallen to their lot to live.
Our school belongs to both the Ministry of Education and the Ministry of Defense. Given this and due to the socio-cultural features of its environment, it has been agreed on those values of Peace, Solidarity and Tolerance to work on the aforementioned cross-curricular issue.
Downloads
References
AA.VV. (1987). Educación y solidaridad. Propuesta de reflexión y acción. Madrid: Narcea.
Actas II. Congreso mundial vasco (1988). Madrid: Narcea.
ALLPORT, G.W. (1971). La naturaleza de prejuicio. Buenos Aires: Eudeba.
AMANI, COLECTIVO. (1994). Educación intercultural. Análisis y resolución de conflictos. Madrid: Editorial Popular. S.A.
ASOCIACIÓN PRO DERECHOS HUMANOS. (1990). Unidad didáctica Sexo-género. Madrid: APDH.
AXCLROD, R. (1986). La evolución de la cooperación. Madrid: Alianza.
BARRIENTOS, C. (1982). Libro-forum, una técnica de animación a la lectura. Madrid: Narcea.
BARRIENTOS, C. Educación y Solidaridad.
BLOOM, L. (1974). Psicología social de las relaciones de raza. Buenos Aires: Granica Editor.
BOIKIN, J.W. (1979). Aprender, horizonte sin límites. Madrid: Santillana.
BORRATS, H. (1989). El periódico, actor político. Barcelona: Gustavo Gili.
BUTTON, J. y FRIENDS OF THE EARTH. (1989). Háztelo verde. Barcelona: integral.
CLEMENTE, M. y SANTALLA, Z. (1992). El documento persuasivo. Bilbao: Deusto. (para analizar textos publicitarios).
COLECTIVO NO VIOLENCIA Y EDUCACIÓN. (1990). Jugar a la paz. Madrid: C.N.E.
COLECTIVO NO VIOLENCIA Y EDUCACIÓN. (1991). Unidad didáctica. Anchuras... !!!Larguras!!! Madrid: CNE.
FUERTES OLIVERA, P.A. (1992). Mujer, lenguaje y sociedad. Premio de investigación María Isidra de Guzmán. Madrid: Ayuntamiento de Alcalá de Henares.
GEORGE, S. (1990). La trampa de la deuda. Madrid: Iepala/Cip.
GIANINI, E. (1976). A favor de las niñas. Barcelona: Monte Ávila Editores.
IEPS. (1980). Educación y valores. Madrid: Narcea.
KROPOTDIN, P. (1989). El apoyo mutuo. Madre tierra.
LASTRA, R. (1994). Los de dentro, los de fuera. Juego del rol para la clase de religión, ética y sociales. Madrid: Editorial CCS.
LLOPIS, C. (1987). Los recursos en una enseñanza renovada de Ciencias Sociales. Proyecto 12/16. Madrid: Narcea.
MORENO, M. (1986). Como se enseña a ser niña: el sexismo en la escuela. Barcelona: Caria.
MOVIMIENTO AUTOGESTIONARIO CRISTIANO. (1989). El clamor de los pobres de la tierra. Madrid: Edic. del autor.
NOVAC, J.D. y GOWIN, B.D. (1988). Aprendiendo a aprender. Barcelona: Martínez Roca.
OTERO, H. (1993). Parábolas en son de paz. Madrid: Editorial. CCS.
PANIEGO, J.A. y LLOPIS, C. (1994). Educar para la solidaridad. Madrid: C.C.S.
RICO, L. (1992). La televisión, fábrica de mentiras. Madrid: Espasa Calpe.
SCHUTZENBERGER, A. (1979). Introducción el role-playing. Madrid: Morava.