No. 13 (1996)
Research

Description of decision making in Psychology: an attempt at formalization

Mª Oliva Márquez Sánchez
Dpto. de Psicología Biológica y de la Salud. Facultad de Psicología. Universidad Autónoma de Madrid
José Luis Taboada Calatrava
Instituto de Ingeniería del Conocimiento. Facultad de Ciencias. Universidad Autónoma de Madrid
Pablo Adarraga Morales
Departamento de Psicología Básica. Facultad de Psicología. Universidad Autónoma de Madrid
Published May 15, 1996

Keywords:

Psychology, Learning, Knowledge acquisition, Knowledge representation, Expert knowledge, Hypertext
How to Cite
Márquez Sánchez, M. O., Taboada Calatrava, J. L., & Adarraga Morales, P. (1996). Description of decision making in Psychology: an attempt at formalization. Tarbiya, Revista De Investigación E Innovación Educativa, (13), 7–36. Retrieved from https://revistas-new.uam.es/tarbiya/article/view/17474

Abstract

The present paper starts from an analysis of the conditions under which knowledge is expressed and conveyed in the Social Sciences. Up to the present, a certain amouny of formal restrictions have been incorporated to their language in order to foster the explicitness of contents (usage of technical concepts, operative definition of variables, empirical testing of relationships, etc.). Such restrictions have undoubtedly contributed a higher degree of formal rigor to the expression of knowledge. However, the language of Social Sciences, viewed as a tool for scientific construction, is still far from the level of formal accuracy that would be desirable. This paper studies the possibility of modeling the knowledge of experts in social sciences in computacional terms, by means of hypertext systems. The resulting model is then presented to the students. Thus, using the knowledge of the general theoretical frameworks in Psychology as a test case, two studies are presented. The first focuses on modeling the expert's decision-marking process under the different frameworks. The second study is oriented to testing the capabilities of the resulting model as a knowledge-coveying tool for students of psychology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADARRAGA, (1991). DAI: Sistema Basado en Conocimiento para el Diagnóstico del Autismo. Una Aproximación al Razonamiento Diagnóstico en Psicología. Tesis Doctoral. Madrid: UAM.

ADARRAGA, P. (1994a). El marco de la ciencia cognitiva. En P. Adarraga y J.L. Zaccagnini (Eds.), Psicología e Inteligencia Artificial. Madrid: Trota.

ADARRAGA, P. (1994b). Memoria de oposición. Madrid: UAM.

ADARRAGA, P. y ZACCAGNINI, J.L. (1988). Sistemas expertos y Psicología cognitiva: una visión general. Estudios de Psicología, 36.

ADARRAGA, P. y ZACCAGNINI, J.L. (1994). Psicología e Inteligencia Artificial. Madrid: Trota.

ARNAU, J. (1978). Psicología experimental. México: Trillas.

BARROWS, H.S.; NORMAN, G.R.; NEUFELD, V.R. y FEIGHTNER, J.W. (1977). Studies of the clinical reasoning process of medical students and physicians. Proceedings of the Sixteenth Annual Conference on Research in Medical Educattion. Washington: Associatin of American Medical Colleges.

BORKE, H. y FISKE, D.W. (1957). Factors influencing the prediction of behavior from a diagnostic interview. Journal of Consulting Psychology, 21.

BUCHANAN, B.G. y SHORTLIFFE, E.H., Eds. (1984). Rule-Based Expert Systems: The Mycin Experiments of the Stanford Heuristic Programing Project. Reading, MA: Addison-Wesley.

BUNGE, M. (1969). La investigación científica. Barcelona: Ariel.

CARRETERO, M. y GARCÍA, J.A. (Eds.) (1984). Lecturas de Psicología del pensamiento. Madrid: Alianza.

CARRETERO, M. y ASENSIO, M. (1988). La enseñanza de las Ciencias Sociales: aspectos cognitivos y psicopedagógicos. En Huarte, F. (Ed.), Temas actuales en Psicopedagogía y Didáctica. Madrid: Narcea.

CUTLER, R.L.; BORDIN, E.S.; WILLIAM, J. y RIGLER, D. (1958). Psychoanalyst as expert observers of the therapy process. Journal of Consulting Psychology, 22.

CHI, M.T.; GLASER, R. y REES, E. (1982). Expertise in problem solving. En Stemberg, R. (Ed.), Advances in the Psychology of human intelligence. Vol. 2. Earlbaum, Hillsdale, N.J.

DAVIS, R. (1979). Interactiva transfer of expertise: acquisition of new inference rules. Artificial Intelligence, 12.

DE VEGA, M. (1984). Introducción a la Psicología Cognitiva. Madrid: Alianza.

FERNÁNDEZ-BALLESTEROS, R. (1980). Psicodiagnóstico. Concepto y metodología. Madrid: Cincel-Kapelusz.

FERNÁNDEZ-BALLESTEROS, R. (1986a). El proceso como procedimiento científico y sus variantes. En R. Fernández Ballesteros (Ed.), Psicodiagnóstico. Madrid: UNED.

FERNÁNDEZ-BALLESTEROS, R. (1986b). El proceso en psicodiagnóstico: generalidades. En R. Fernández Ballesteros (Ed.), Psicodiagnóstico. Madrid: UNED.

ELSTEIN, A.S.; SHULMAN, L.S.; SPRAFKA, S.A. (1978). Medical Problem Solving: An Analysis of Clinical Reasoning. Cambridge, MA, Harvard University Press.

GODOY, A. y SILVA, F. (1992). La evaluación psicológica como proceso. Temas de psicodiagnóstico. Barcelona: Nau Llibres.

GOLDEN, M. (1964). Some effects of combining psychological tests on clinical inferences. Journal of Consulting Psychology, 28. Trad. cas. en E.I. Megargee, Métrica de la personalidad. Vol. II. México: Trillas, 1971.

HART, A. (1989). Interviewing the experts. En A. Han (Ed.), Knowledge acquisition for expert systems. Worcester: Billing and Son.

HAYES-ROTH, F; WATHERMAN, D.A.; LENAT, D.B. (1983). Building Expert Systems. Reading: Addison-Wesley.

HOLT, R.R. (1978). Individuality and generalization in the psychology of personality: A theretical rationale for personality assessment and research. Methods in clinical psychology. Vol. I. New York: Plenum Press. Trad. cas. en A. Ávila y C. Rodríguez (Comp.), Psicodiagnóstico clínico. Bilbao: Desclée de Brouwer.

HORN, D. (1943). An experimental study of the diagnostic process in the clinical investigation of personality. Descrito en H.A. Murray et al., Assessment of men. New York: Rinchart, 1948.

HORSOPPLE, J.Q. y PHELAN, J.G. (1954). The skills of clinicians in analysis of projective tests. Journal of Clinical Psychology, 10. Trad. cas. en E.I. Megargee, Métrica de la personalidad. Vol. II. México: Trillas, 1971.

KANFER, F.H. y SASLOW, G. (1965). Behavioral Analysis. Archives of General Psychiatry, 12.

LESGOLD, A.M. (1984). Acquiring expertise. En Anderson, J.R. y Kosslyn, S.M. (Eds.), Tutorials in learning and memory. San Francisco: Freeman.

MÁRQUEZ, M.O. y MUÑOZ, M.D. (1994). La entrevista. En P. Adarraga y J.L. Zaccagnini (Eds.), Psicología e Inteligencia Artificial. Madrid: Trota.

MOSTERIN, J. (1978). Sobre el concepto de modelo. Teorema, 8.

NELSON, R.O. y HAYES, S.C. (1986). The nature of behavioral assessment. En R.O. Nelson y S.C. Hayes (Ed.), Conceptual foundations of behavioral assessment. New York: The Guilford Press.

NEWELL, A. y SIMON, H.A. (1972). Human Problem Solving. Englewood Cliffs, Prentice Hall.

OSKAMP, S. (1965). Overconfidence in case-study judgments. Journal of Consulting Psychology, 29.

PAWLIK, K. (1976). Dimensiones teóricas y prácticas del psicodiagnóstico. En K. Pawlik (Ed.), Diagnosis del diagnóstico. Barcelona: Herder, 1980. Original alemán de 1976.

PELECHANO, V. (1976). Psicodiagnóstico. Madrid: UNED.

PYLYSHYN, Z.W. (1980). Computation and cognition: issues in the foundations of cognitive science. The Behavioral and Brain Sciences, 3.

PYLYSHYN, Z.W. (1984). Computation and Cognition. Toward a Foundation for Cognitive Science. Cambidge: MIT Press. Trad. cast.: Computación y Conocimiento. hacia una fundamentación de la Ciencia Cognitiva. Madrid: Debate, 1988.

PYLYSHYN, Z.W. (1989). Computing in cognitive science. En M.I. Postner (De.). Foundations of Cognitive Science. Cambridge (MA): MIT Press.

QUINTANILLA, M.A. (1979). Diccionario de Filosofía Contemporánea. Salamanca: Sígueme.

RIVIÈRE, A. (1986). Razonamiento y Representación. Madrid: Siglo XXI.

SHAPIRO, S.C. (1987). Encyclopedia of Artificial Ingelligence. John Wiley & Sons.

SILVA, F. (1978). El análisis funcional de conducta como disciplina diagnóstica. Análisis y Modificación de Conducta, 4.

SILVA, F. (1982). La idea de psicodiagnóstico. Revista de Psicología General y Aplicada, 38.

SILVA, F. (1985). Psicodiagnóstico. Teoría y aplicación. Valencia: Centro Edit. de Servicios y Public. Univers.

SINES, L.K. (1959). The relative contribution of four kinds of data to accurancy n personality assessment. Journal of Consulting Psychology, 23.

SMEDSLUND, J. (1963). The concept of correlation in adults. Scandinavian Journal of Psychology, 4.

STONE, C.A. y DAY, M.C. (1980). Competence and performance models and the characterization of formal operation skills. Human Develpment, 23.

TABOADA, J.L.; ZACCAGNINI, J.L.; ADARRAGA, P.; CURIÁ, C. (1995). El Hipertexto e Hipermedia como aportación metodológica para la formalización del conocimiento en Psicología y Ciencias Sociales. Ciencia Psicológica, 1.

TROOP, H.A. (1938). A comparative study by means of the Rorschach method of personality development in 20 pairs of identical twins. Genetic Monographs, 20.

TVERSKY y KAHNEMAN, (1974). Judgement under uncertainty: heuristics and biases. Science, 185.

UNDERWOOD, B.J. (1957). Psychological Research. New York: Appleton Century Crofft.

VERNON, P.E. (1933). Some characteristics of the good judge of personality. Journal of Social Psychology, 4.

VIZCARRO, C. (1987). Aproximaciones empíricas al estudio del proceso diagnóstico. Psychological Assessment, 3.

WARDOFSKY, M.W. (1979). Models. Dordrecht, ND.: Reidel.

WESTMEYER H. y HAGEBÖCK (1992). Computer-assisted assessment: a normative perspective. European Journal of Psychological Assessment, 8 (1) 1-6.

ZACCAGNINI, J.L. (1984). Estrategias Mnésicas en el Procesamiento de Información Verbal. Tesis Doctoral. Madrid: UAM.

ZACCAGNINI, J.L. (1985). Modelos de mundo como marco de referencia de una psicología del conocimiento. Estudios de Psicología, 22.

ZACCAGNINI,J.L. (1986). Memoria de oposición. Madrid: UAM.

ZACCAGNINI, J. L. (1994a). Introducción al campo de la inteligencia artificial. En P. Adarraga y J.L. Zaccagnini (Eds.). Psicología e Inteligencia Artificial. Madrid: Trota.

ZACCAGNINI, J.L. (1994b). El diseño del interfaz de usuario. En P. Adarraga y J.L. Zaccagnini (Eds.). Psicología e Inteligencia Artificial. Madrid: Trota.