No. 13 (1996)
Experiences

The persistence of alternative conceptions in teacher training

M.S. Stipcich
Dpto. de Formación Docente. Facultad de Ciencias Exactas. Universidad Nacional del Centro
M. Massa
Dpto de Física. Facultad de Ciencias Exactas de Ingeniería. Universidad Nacional de Rosario
Published May 15, 1996

Keywords:

Alternative conceptions, Physics, Teaching, Instruction, Training Course for Teachers
How to Cite
Stipcich, M., & Massa, M. (1996). The persistence of alternative conceptions in teacher training. Tarbiya, Revista De Investigación E Innovación Educativa, (13), 69–80. Retrieved from https://revistas-new.uam.es/tarbiya/article/view/18018

Abstract

This work explores the alternative conceptions of senior srudents in the «Mathematics and Physics Teacher Course» in the area of Newton's Laws since this is the content they give priority to, when they are asked to design teaching strategis in the subjet «Physics Metodology». Besides, this topic constitudes one of the key points in the syllabus of Physics courses for students aged 13 to 17, field in wich the future teachers will work after getting their qualifications.
After having completed their courses in Physics, the would-be teachers volunteered to take a written diagnostic test and its results have been analysed, together with documented surveys, to determine the persistence of the alternative conceptions mentioned in the especialized bibliography. Trainers have also been surveyed and observationed and the results are reported, with the purpose of finding out the causes that contribute to this persistence during academic training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABIBOLA, I.O. (1988). The problem of terminology in the study of student conceptions in science. Science Education, 72 (2), 175-188.

BACHELARD, G. (1948). La formación del espíritu científico. México: Siglo XXI.

DRIVER, R. (1988). Un enfoque constructivista para el desarrollo del currículo en ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 6 (2), 109-120.

DRIVER, R. (1986). Psicología cognoscitiva y esquemas conceptuales de los alumnos. Enseñanza de las Ciencias, 4 (1), 3-15.

GIL PÉREZ, D.; CARRASCOSA, J.; RUBIO, C.; MARTÍNEZ TORREGROSA, J. (1991). La Enseñanza de las Ciencias en la Educación secuendaria. Barcelona: I.C.E./ Horsori.

GIL PÉREZ, D.; GONZÁLEZ, E.M. (1993). Las prácticas de laboratorio de Física en la formación del Profesorado. (1). un análisis crítico. Revista de Enseñanza de la Física, 6 (1), 47-61.

Mc DERMOTT, L. (1993). Como enseñamos y como aprenden los estudiantes ¿Un desajuste? Primera parte. Revista de Enseñanza de la Física, 6 (1), 19-32.

PEDUZZI, L. (1992). Força r movimento. De Thales a Galileu. Versao preliminar.

SEBASTIA, J.M. (1984). Fuerza y movimiento: la interpretación de los estudiantes. Enseñanza de las ciencias, 2, 161-169.

TAYLOR, S.J.; BOGDAN, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós Básica.

TOLEDO, B.; BAQUERO, R. (1994). ¿Diversos nombres o diversos problemas? Las denominaciones usuales de las concepciones intuitivas. Revista de Enseñanza de la Física, 7 (1), 3-10.

VÁZQUEZ ALONSO, A. (1994). El paradigma de las concepciones alternativas y la formación de los profesores de ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 12 (1), 3-14.

VIENNOT, L. (1989). La didáctica en la Enseñanza Superior ¿para qué? Enseñanza de las Ciencias, 7(1),3-13.