No. 10 (1995): Contents and methods in teaching
Contents and teaching methods

A sociohistorical perspective

José Luis Mora
Departamento de Filosofía. Facultad de Filosofía. Universidad Autónoma de Madrid
Published May 15, 1995

Keywords:

Educational system, Contents, Methods, History of Education
How to Cite
Mora, J. L. (1995). A sociohistorical perspective. Tarbiya, Revista De Investigación E Innovación Educativa, (10), 9–14. Retrieved from https://revistas-new.uam.es/tarbiya/article/view/20190

Abstract

This short article shows the need to consider social, political and economic aspects of the educational system when trying to see the relationship between contents and teaching methods. We usually tend to consider only those psychological and epistemological aspects.
In the article there are specific references to the History of Education in Spain and the changes that have taken place for twenty years.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALONSO HINOJAL, I. (1991). Una esperanza ilusoria: la elevación del prestigio del maestro. En Sociedad, Cultura y Educación. Madrid: Akal.

LERENA, C. (1987). El oficio de maestro (Posición y papel del profesorado de primera enseñanza en España): En Educación y Sociología en España. Madrid: Akal.

MORA, J.L. (1990). La Filosofía de la Educación en España (1940-1988): En A. Heredia (ed.) Actas del VI Seminario de Historia de la Filosofía Española e Iberoamericana. Salamanca: Universidad de Salamanca.

MORA, J.L. (1994). Sociedad, Sociología y Currículum. Algunas reflexiones sobre la configuración del currículum en la sociedad de los noventa. Tarbiya, 6, 47-61.

TORRES, J. (1991). La reforma educativa y la psicologización de los problemas sociales. En Sociedad, Cultura y Educación. Madrid: CIDE-Universidad Complutense de Madrid.

PIZARRO, N. (1983). El sistema de enseñanza y la reproducción social. En J. VARELA (Ed.) Perspectivas actuales en Sociología de la Educación. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid. También en LERENA, C. (ed.) (1987). Educación y Sociología en España. Madrid: Akal.