Keywords:
Epistemology, Formal Thinking, Intuition, Learning, MistakesAbstract
Learning Mathematics is a difficult task, therefore it is required to stimulate all intellecrual potential students passess. This potencial is not only that logical-formal but also intuitive and dialectic. It is also suggested in the article that Mathematics teachers should have a historical and epistemological training if they want to improve their teaching. The process of mathematical production is a rich source of ideas when trying to renew the tradicional methods.
Downloads
References
BREZINSKI, C. (1993). El oficio de investigador. Madrid: Siglo XXI.
DE RIBAUPIERRE, A. y PASCUAL LEONE,J. (1979). Formal operations and M. power: a neopiagetian investigation. En D. QUHN, Intelectual development beyond childhood. San Francisco: Jossey-Bass.
GRAITAN-GUINNESS, I. {1984). Del cálculo a la teoría de conjuntos, 1630-1919. Madrid: Alianza Editorial.
HANSON, N.R. (1977). Patrones de descubrimiento. Observación y explicación. Madrid: Alianza.
INHELDER, B. y PIAGET, J. (1955). De la lógica del niño a la lógica del adolescente. Barcelona: Paidós.
MACRAB, D.S. y CUMMINE, J.A. (1992). La enseñanza de las matemáticas de 11 a 16. Madrid: Visor.
PIAGET, J. e INHELDER, B. (1966). Psicología del niño. Madrid: Morata.
PIAGET, J. y GARCÍA, R. (1982). Psicogénesis e historia de la ciencia. Madrid: Siglo XXI.
RESNIK, L.B. y FORD, W. (1990). La enseñanza de las matemáticas y sus fundamentos psicológicos. Barcelona: Paidós.
YOUNG, L. (1981). Mathematicians and their times. Amsterdam: North Holland. Citado en C. Brezinski, 1993.
ZUBIRI, J. (1983). Inteligencia y razón. Madrid: Alianza.