The epistemological foundations of the disciplines in the selection of contents
Keywords:
Teaching Social Sciences, Epistemology, Methods, ContentsAbstract
Readers are invited to think about the connections between the nature of knowledge which Social Sciences generares, the epistemological essentials which are grouped under this name and the adopted methods for learning and teaching in the school context. The selection of contents has to be done considering not only psychological and didactic criteria but also taking disciplina rigour into account. The epistemological reflexion which should accompany any teaching activity becomes even more important in an open curriculum. To sum up, discipline rigour, when combined with teaching methods which incorporate the contributions made by learning psychology and methodology, has to become one of the basis in the teaching-learning process of Social Sciences.
Downloads
References
ALTAMIRA, R. (1895, 2ª). La enseñanza de la historia. Madrid: Librería de Victoriano Suárez.
CARRETERO, M.; POZO, J.I.; ASENSIO, M. (Comp.) (1989). La enseñanza de las ciencias Sociales. Madrid: Visor.
DOMÍNGUEZ ORTIZ, A. (1988). Los judeoconversos en España y América. Madrid: Istmo.
EQUIPO DE PROFESORES/AS CURSO 1991-92 DEL C.P. GERARDO DIEGO DE LEGANÉS (1994). 1492-1992: judíos, árabes y cristianos. El camino hacia la tolerancia. En Premios Nacionales de Investigación e Innovación educativas. Madrid: CIDE.
FONTANA, J. (1993). La historia después del fin de la historia. Barcelona: Crítica.
FUKUYAMA, F. (1990). ¿El fin de la historia? Claves, 1, 85-96.
MEC (1992). Ciencias Sociales, Geografía e Historia. Secundaria Obligatoria. («Cajas Rojas»). Madrid: MEC.
MÜTTER, B. (1982). Consideraciones sobre la relación entre ciencia de la historia, didáctica de la historia y enseñanza de la Historia: la tesis de la «independencia de la Historia». En M. Pereyra, La historia en el aula. Tenerife: ICE de la Universidad de La Laguna.
PÉREZ, J. (1993). Historia de una tragedia. La expulsión de los judíos de España. Barcelona: Crítica.
RICOEUR, P. (1990). Historia y verdad. Madrid: Encuentros Ediciones.
THOMPSON, E.P. (1981). Miseria de la teoría. Madrid: Crítica.
VALDEÓN, J. (1988). En defensa de la historia. Valladolid: Ámbito.
VEYNE, P. (1989). Cómo se escribe la historia. Foucault revoluciona la historia. Madrid: Alianza Editorial.
VON STAEHR, G. (1993). Didáctica de la Historia en Alemania. Historia y situación actual. En Aspectos didácticos de Geografía e Historia. Zaragoza: ICE de la Universidad de Zaragoza.