No. 15 (1997): Mathematical Education
Theoretical reflections on mathematics and its teaching

The assumptions in the teaching of mathematics

María Cecilia Papini
Departamento de Formación Docente. Facultad de Ciencias Exactas. Universidad Nacional de Córdoba (Argentina)
María Rita Otero
Departamento de Formación Docente. Facultad de Ciencias Exactas. Universidad Nacional de Córdoba (Argentina)
Inés Elichiribehety
Departamento de Formación Docente. Facultad de Ciencias Exactas. Universidad Nacional de Córdoba (Argentina)
Published January 15, 1997

Keywords:

Mathematics Didactics, Constructivism Epistemology, Teaching-Research Relationships, Didactic Engineering
How to Cite
Cecilia Papini, M., Rita Otero, M., & Elichiribehety, I. (1997). The assumptions in the teaching of mathematics. Tarbiya, Revista De Investigación E Innovación Educativa, (15), 21–29. Retrieved from https://revistas-new.uam.es/tarbiya/article/view/20208

Abstract

Considering the profound changes produced in the Methodology of Mathematics Teaching it is necessary to think over and discuss on several aspects related to these changes which are not very clear or distinctly expressed.
In this paper we aim at clarifyng some hypotheses involved in discourses about Mathematics Teaching in arder to get to some conclusions that guide the theaching task.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARTIGUE, M. (1989). Ingeniería didáctica, IREM de París 7.

ARTIGUE, M.; DOUADY, R. y otros (1995). Ingeniería didáctica en educación matemática. Un esquema para la investigación y la innovación en la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas. Grupo Editorial Iberoamericana.

BUNGE, M. (1995). La Ciencia. Su Método y su Filosofía. Buenos Aires, Argentina: De. Sudamericana.

BROUSSEAU, G. (1986). Fondements et methodes de la Didactique des Mathématiques. Bordeaux tesis de graduación.

CHALMERS, A. (1982). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia? Argentina: S. XXI.

CHEVALLARD, Y. (1982). Sur língénierie didactique. Texto preparado para la Segunda Escuela de Verano en Didáctica de la Matemática. Orléans.

CHEVALLARD, Y. (1985). La Transposición Didáctica del conocimiento erudito al conocimiento enseñando. Grenoble: La Pensee Sauvage.

DOUADY, R. (1984). Relación enseñanza-aprendizaje, Dialéctica Instrumento Objeto, Juego de marcos. Revista de Didáctica, 3.

DUIT, R. (1994 ). The Constructivist view in Science Education - What it has to offer and what should not be expected from it Proceedings International Conference of Science and d Mathematics Education for the XXI ST: Century Towards Innovatory Approaches. Concepción, Chile.

GÁLVEZ PÉREZ, G. (1994). La didáctica de la matemática. En SAIZ-PARRA (Com.) Didáctica de la Matemática. Ed. Paidós.

GARCÍA MORENTE, M. (1938). Lecciones preliminares de filosofía. Buenos Aires: Losada.

GONZÁLEZ URBANEJA, P.M. (1991). Historia de la matemática: Integración cultural de las matemáticas, génesis de los conceptos y orientación de su enseñanza. Enseñanza de las Ciencias, 9 (3), 281-289.

LOCKE, J. (1970). Ensayo sobre el entendimiento humano. Argentina: Aguilar.

MATTHEWS, MR. (1994). Vino viejo en botellas nuevas: Un problema con la epistemología constructivista. Enseñanza de las ciencias, 12 (1), 79-88.

VON GLASERSFELD, E. (1987). Constructivism as a scientific method. Pergamon Press.