Field work in teaching Natural Sciences and Environmental Education (a review and a classification proposal)
Keywords:
Field studies, Environmental education, Cognitive stages, Motivation, EvaluationAbstract
Despite the fact that teachers are aware of how important field study is in the teaching of Natural Science (NS) and Environmental Education (EA), its curricular integration and general practice is not yet fully accomplished. In this paper we try to explain why it is useful.
Field study is absolutely necessary in EE but it can also be helpful to motivate pupils who are studying Natural Science. It also helps to achieve both the objectives of scientific education and the general objectives for Secondary Education.
Field study has to be adapted, as well as other curricular contents, to the pupils' cognitive stages. After revising the different types of field study, we propose a new integrating classification under four criteria. The last one is has to do with adapting field studies to pupils' abilities until the end of Secondary Education.
There is one aspect which has not been fully dealt with: evaluation of this activity. We also offer ideas on how to design didactic itineraries.
Downloads
References
ANGUITA, F.; ANCOCHEA, E. (1980). Prácticas de campo: Alternativas a la excursión tradicional. Primer Simposio Nacional sobre Enseñanza de la Geología. 317-326. Madrid: Editorial de la Universidad Complutense.
AUSUBEL, D.; NOVAK, J.; HANESIAN, H. (1983). Psicología educativa. México: Trillas.
BIOLOGÍA NUFFIELD (1970). Programa Nuffield de Biología I, II, III, IV y V. Barcelona: Omega.
COMPIANI, M. (1993). Os papeis didáticos das excursoes geológicas. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, I (2), 90-98.
GARCÍA, M.T.; NIEDA, J.; RUBIO, N. (1982). El itinerario de La Cabrera. Cuadernos de Pedagogía, 91-92, 41-44. Barcelona.
GIL, D. (1983). Tres paradigmas básicos en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 1, 26-33.
GUTIÉRREZ, R. (1984). Piaget y el currículum de ciencias. Apuntes I.E.P.S., Madrid: Narcea.
NIEDA, J. (1987). Con los alumnos al campo. Apuntes de Educación, 25, 2-4. Madrid: Anaya.
PEDRINACI, E.; SEQUEIROS, L.; GARCÍA DE LA TORRE, E. (1994). El trabajo de campo y el aprendizaje de la Geología. Alambique, 2, 37-45. Barcelona.
TERRADAS, J. (1979). Ecología y educación ambiental. Barcelona: Cuadernos de Biología, Omega.
REID, J.; HODSON, D. (1993). Ciencia para todos en Secundaria. Madrid: Narcea.
ROCHA, E. (1989). Cómo estudiar Biología. Barcelona: Vicens Vives.
ROIZ, J.M. (1987). Recursos geológicos de la ciudad y del campo. Apuntes de Educación, 25, 8-11. Madrid: Anaya.
RUBIO, N. (1981). Una alternativa a las salidas tradicionales al campo. La Escuela en Acción, 26-27. Madrid: El Magisterio Español.
RUBIO, N. (1981). Itinerarios en la naturaleza. La Escuela en Acción, 39-40. Madrid: El Magisterio Español.
RUBIO, N. (1983). Guión para trabajos de campo. 1, II. La Escuela en Acción., 31-32, 36-39. Madrid: El Magisterio Español.
RUBIO, N. (1987). Las salidas al campo en Ciencias Naturales. Uso y abuso. Apuntes de Educación, 25, 4-7. Madrid. Anaya.
RUBIO, N. (1996). Los bosques españoles. Introducción al estudio de la vegetación. Cuadernos del I.C.E., 15. Madrid: Ediciones de la UAM.
SHAYER, M.; ADEY, P. (1984). La ciencia de enseñar ciencias. Madrid: Narcea.
VIDAL BOX, C. (1976). Guía de recursos pedagógicos en Madrid y sus alrededores. Madrid: C.S.I.C.