Vol. 25 (2015): What teachers are we educating at university?
Monograph

THEORETICAL MODEL FOR CENTERED TEACHER TRAINING IN STRATEGIC LEARNING

Roland Feo
Instituto Pedagógico de Miranda José Manuel Siso Martínez (Venezuela)
Published February 8, 2015

Keywords:

Theoretical Model, Teacher, Strategic Learning.
How to Cite
Feo, R. (2015). THEORETICAL MODEL FOR CENTERED TEACHER TRAINING IN STRATEGIC LEARNING. Tendencias Pedagógicas, 25, 189–206. https://doi.org/10.15366/tp2015.25.009

Abstract

In this millennium is urgent to reflect on global events that impact on teacher education, which do not allow their development to consolidated educational processes. Such processes are called to reposition the teacher as a key player in the transfer of culture, cementing alliances between school and society. From this challenge was delineated building a Theoretical Model for Teacher Training in Learning Focused Strategies. The method of interpreting the information gathered in its essence was the phenomenological. Key informants were eleven (11) subjects in initial teacher education Teachers College Miranda José Manuel Siso Martínez attached to the Pedagogical University Experimental Libertador - Venezuela. The findings support the conclusion that an individual is formed under the strategic learning approach have the quality and the ability to recognize the members of the scenarios requirements which will facilitate and enhance the continuous updating of their knowledge and therefore their teaching skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barreto, N. (2006). Terminología Esencial en Currículum e Investigación Educacional. Caracas: Colección Clase Magistral IPMJMSM.

Bathamón, J. (2008). El Aprendizaje Individual Permanente: ¿Cómo Lograr el Desarrollo de esta Capacidad de los Estudiantes? Colombia: CRA.

Becerra, A. (2007). Thesaurus Curricular de la Educación Superior. Caracas: FEDEUPEL.

Bromberg, M. y otros. (2008). Formación Profesional Docente. Buenos Aires: Bohum.

Carpio, Z. (2006). Estrategias de Aprendizaje Cognitivas y Metacognitivas Activadas por los Estudiantes de Enfermería en la Asignatura Farmacología. Trabajo de grado de Maestría no publicada, Instituto Pedagógico de Maracay “Rafael Alberto Escobar Lara”, Maracay.

Contreras, W. (2010). Investigación, Creatividad y Estrategias de Aprendizaje. El saber, el Conocer y el Hacer de la Investigación.

Caracas: Colección Clase Magistral IPMJMSM.

Feo, R. (2008). “Consideraciones Básicas Referentes a las Estrategias Didácticas para la Construcción de una Práctica Docente Estratégica”. Integración Universitaria 8(2), 41- 57.

Fernández, B. (2010 c). Formación Docente y Calidad de la Educación en el Siglo XXI. Desafíos de la formación docente integral en el siglo XXI. Trabajo no publicado, Instituto Pedagógico de Caracas, Caracas.

Leóntiev, N. (1978). Actividad, Conciencia y Personalidad. California:

Prentice-Hall. (Traducción del ruso a ingles: Marie J. Hall).

Monereo, C. (2010). “¡Saquen el Libro de Texto! Resistencia, Obstáculos y Alternativas En la Formación de los Docentes para el Cambio Educativo”. Revista de Educación, 352, 593 – 597.

Silvestre, M. y Zilberstein, K. (2002). Hacia una didáctica

desarrolladora. La Habana: Pueblo y Educación.

Soto, C. (2002). Metacognición, Cambio Conceptual y Enseñanza de las Ciencias. Bogota: Didácticas Magisterio.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2011). Documento Base de la Transformación Curricular de la Universidad Experimental Libertador. [Documento en línea]. Disponible: http://www.upel.edu.ve/. [Consulta: 2012, febrero, 24].