Vol. 13 (2008): International education
Artículos

An analysis of the Spanish educational system from the European comparative perspective

Published October 19, 2015

Keywords:

European strategic goals, benchmarks, convergence and divergence, critical points of debate on the education system.
How to Cite
Toribio Briñas, L. (2015). An analysis of the Spanish educational system from the European comparative perspective. Tendencias Pedagógicas, 13, 39–58. https://doi.org/10.15366/tp2008.13.002

Abstract

The article analyzes the degree of convergence of the Spanish system of education and training with regard to the international standards set by the OECD, particularly with respect to the objectives set for 2010 from the Lisbon strategy. We have studied 10 indicators (specific targets Europeans) around the 3 strategic goals of quality, accessibility and Opening. The results of the study far from homogeneous show us a picture full of nuances and chiaroscuros we will indicate the strengths of our system and where the debate should focus education outside partisan interpretations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

COMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES (2006): Progress towards the Lisbon objectives in education and training. Report based on indicators and benchmarks. Brussels, 16-05-2006.(http://ec.europa.eu/education/policies/2010/doc/progressreport06.pdf) consultado el 11 de Abril de 2007.

COMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES (2006). “Benchmarking acces and use of ICT in european schools”. (http://europa.eu.int/information_society/eeurope/i2010/docs/studies/final_report_3.pdf) consultado el 10 de Febrero de 2007.

CONSEJO DE UNIVERSIDADES (2006). Movilidad de estudiantes y profesores de las instituciones de educación superior en España a través del programa

SÓCRATES / ERASMUS. Datos correspondientes al curso 2004-2005.

(www.mec.es/educa/ccuniv/erasmus/imágenes/estadísticas) Consultado el 12 de Abril de 2007.

EUROBAROMETRO (Febrero de 2006). Los idiomas en la Unión Europea.(http://aprendemas.com/Noticias/html/N1296_F23022006.HTML) consultado el 10 de Enero de 2007.

EUROSTAT (2004). Science and technology graduates. Tertiary graduates in science and technology per 1000 of population aged 2029 years. (ec.europa.eu/eurostat)

Consultado el 12 de Abril de 2007.

Instituto de Evaluación del Ministerio de Educación y Ciencia (2007). “Estudios internacionales: objetivos de educación y puntos de referencia 2010”.

(http://www.institutodeevaluacion.mec.es/estudios/en_elaboracion/ ) consultado el 11 de Abril de 2007.

Ministerio de Educación y Ciencia de España (2007). Datos básicos de la Educación

en España en el curso 2006-2007. (Madrid, Oficina de Estadística de la Secretaría General Técnica del MEC).

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico, OCDE (2007). Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE 2007 (Education at a Glance). Nota informativa de la situación española. Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia de España.

Ontiveros, E (2006). Los estudios y clasificaciones internacionales. Suplemento dominical del diario El País, p.p. 13.

Programa para la Evaluación Internacional de los Alumnos, PISA (2007). Evaluación PISA 2006. Resumen de los primeros resultados en España. OCDE, Ministerio de Educación y Ciencia de España e Instituto Nacional de Evaluación del Sistema Educativo de España.

Valle, J.M. (2006). La Unión Europea y su Política Educativa. Tomo I, La integración europea. Tomo II, Medio siglo de acciones en materia de educación. (Madrid, Centro de Investigación y Documentación Educativa del Ministerio de Educación y Ciencia).